سپهر اقتصاد-  رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم گفت: جامعه به این نتیجه رسیده است که صرف آموزش دانشگاهی پاسخگوی نیاز کسب‌وکارها نیست و کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند باید توانمند شوند و آموزش‌های عملی را فرا بگیرند به همین علت دانشگاه‌هایی که در بخش آموزش‌های عملی فعالیت داشتند مورد توجه بیشتری در جامعه قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسن نادری، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم،  عنوان کرد: در استان قم حدود دو هزار و ۵۰۰ دانشجو وجود دارد که در ۱۰ مرکز علمی و کاربردی مشغول تحصیل هستند همچنین ۵۰۰ مدرس در شاخه‌های مختلف تدریس می‌کنند که صلاحیت شان در کمیته‌های علمی بررسی شده و مانند اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها روند هیئت اجرائی جذب را پشت سر گذاشته‌ و مطابق آیین‌نامه‌ها انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رویکرد دانشگاه علمی و کاربردی آموزش‌های مهارتی در تلفیق با نوآوری است دو مرکز نوآوری (مرکز نوآوری طراحی و دسته‌بند در مرکز جهاد دانشگاهی و مرکز نوآوری و گردشگری مستقر در مرکز شهرداری) تاسیس کرده است که به فعالیت‌های نوآورانه دانشجویان می‌پردازد و شرکت استارت‌آپی که در مرحله تأسیس هستند در آنجا مستقر می‌شوند.

وی افزود: رویدادهای شتاب توسط مراکز نوآوری برگزار می‌شوند همچنین مراکزی که تقاضای راه‌اندازی مرکز نوآوری دارند به عنوان سنجش توانمندی‌های شان در حوزه فعالیت اصلی شان رویدادهایی را برگزار می‌کنند و افراد منتخب این رویدادهای شتابی، وارد مراکز نوآوری تازه تأسیس می‌شوند تا بتوانند آموزش لازم را فرابگیرند و کسب‌های جدیدی در حوزه کارهای دانش‌بنیان راه‌اندازی کنند.

نادری بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه مهارت محور سه دسته آموزش‌ نظری، عملی و نظری_عملی را دارد که بعد از شیوع کرونا آموزش‌های نظری به صورت مجازی برگزار شد.

وی بابیان اینکه آموزش‌های عملی در دانشگاه علمی کاربردی اهمیت زیادی دارد، گفت: در ابتدای شیوع کرونا دانشگاه علمی و کاربردی بخشی از دروس مهارتی را که باید عملی آموزش داده می‌شد به صورت غیری حضوری با فراهم کردن شرایط ارتباط بیشتر استاد و دانشجو برگزار کرد.

وی ادامه داد: با ادامه‌دار شدن کرونا با کمک دستگاه اجرائی مانند استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، کمیته مدیریت بحران و… با استدلال توانستیم برای بخش‌های آموزش عملی مجوزهای لازم اجرای محدود کلاس های حضوری را کسب کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم با بیان اینکه در زمان‌های شیوع بیشتر کرونا کلاس‌های عملی با تعداد کمتر و در محیط های بزرگ‌تر اجرا می‌شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی بومی هستند و نیاز به محیط های خوابگاهی و سالن غذاخوری ندارند اجرای آموزش‌های حضوری را ممکن کرده است.

وی بیان کرد: علی‌رغم اینکه در همه دانشگاه حتی دانشگاه‌های دولتی در سال‌های اخیر کاهش پذیرش دانشجو داشته‌اند اما دانشگاه جامع علمی و کاربری نمودار خطی داشته است یعنی افت قابل ‌ملاحظه دانشجویان وجود ندارد که این امر دلایل متعددی دارد.

وی ادامه داد: یکی از علت‌های این امر این است که جامعه به این نتیجه رسیده است که صرف آموزش دانشگاهی پاسخگوی نیاز کسب‌وکارها نیست و کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند باید توانمند شوند و آموزش‌های عملی را فرا بگیرند به همین علت دانشگاه‌هایی که در بخش آموزش‌های عملی فعالیت داشتند مورد توجه بیشتری در جامعه قرار گرفتند.

نادری تصریح کرد: دانشگاه‌های مهارت محور انواع آموزش‌ها را دارند که شاید در دانشگاه‌های عملی بسیار محدود باشد؛ مثلاً در مقابل یک رشته نظری در دانشگاه‌های نظری گاهی ۲۰ رشته در دانشگاه‌های مهارت محور وجود دارد که این رشته از درون کسب‌ و کارها و فعالیت واقعی کسب‌ و کار به وجود آمده‌اند و به آنچه جامعه نیاز دارد نزدیک‌تر است.

وی بابیان اینکه در سال جاری دو مرکز جدید نیرو انتظامی و فرهنگ و هنر راه اندازی شد همچنین مرکز هلال‌احمر که مدتی راکد بود مجدداً فعالیت خود را در حوزه‌های امداد و نجات آغاز کرد، اظهار کرد: در برنامه‌های آینده دانشگاه جامع علمی و کاربردی، اجرای رشته‌های متناسب با نیاز جامعه وجود دارد.

وی بیان کرد: رشته‌های دانشگاه علمی و کاربردی به صورت دائم نیستند و ممکن است رشته‌های تحصیلی حذف و جایگزین شوند همچنین گاهی عنوان رشته‌ها و ریز محتوای آن‌ها تغیر می‌کند؛ زیرا تغییرات آن رشته و ابزارهای آن در جامعه بررسی می‌شود و اگر این تغییرات در رشته‌ها رخ ندهد ممکن است رشته ها در جامعه کاربردی نداشته باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم یادآور شد: دانشگاه علمی و کاربردی به عنوان یک دانشگاه مهارت محور در ۱۸ مهر تأسیس شده که فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای انجام داده است و عمده این فعالیت‌ها در حوزه ایجاد مهارت و گفتمان سازی در این حوزه در جامعه بوده که گام های خوبی برداشته شده است.

وی بیان کرد: برنامه ما برای آینده تلفیق مهارت‌ها با نوآوری است که در این راستا نیز فعالیت‌هایی مانند مشاوره‌های رایگان کسب‌ و کار و کارآفرینی به دانشجویان، برگزاری رویدادهای شتاب، برگزاری مسابقه‌های مناظره‌ای در حوزه کسب‌ و کار، المپیادهای مهارتی و… انجام شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم عنوان کرد: هدف ما ایجاد فرهنگ نوآوری و مهارت نوآوری است؛ زیرا در جامعه می‌بینیم که ممکن است صرف داشتن مهارت فرد نتواند وارد کسب‌ و کار شود و نیاز به نوآوری دارد همچنین اگر کسب‌ و کاری او را نپذیرفت می‌تواند خودش با ایجاد کسب ‌و کار، کارآفرینی کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *