استفاده از تکنولوژی فلاند در مدیریت آب و فاضلاب قم

پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی به دو روستای استان قم

استفاده از تکنولوژی فلاند در مدیریت آب و فاضلاب قم

سپهر اقتصاد-استاندار قم توانمندی این استان در صنایع دستی، فرش ابریشم، صنایع پتروشیمی، مدیریت آب، انگشترسازی و سایر بسترهای سرمایه‌گذاری را از ظرفیت‌های بالای قم برای تبادلات تجاری بین این استان و کشور فنلاند عنوان کرد.

سیدمحمد تقی شاهچراغی  در دیدار «کاری کاهیلوتو» سفیر فنلاند در ایران، بیان کرد:  با چشم اندازی که از مذکرات وین وجود دارد امید می رود به زودی با رفع تحریم ها شاهد افزایش تبادلات بین دو کشور به خصوص در زمینه تکنولوژی های روز باشیم؛ در صورت عدم رفع تحریم ها، ایران و استان قم از ظرفیت تهاتر برای ایجاد ارتباط و تبادلات تجاری با کشور فنلاند آمادگی دارد. استاندار قم با بیان اینکه ایران، هراسی از تحریم ندارد و در هر صورت برنامه های خود را با قدرت دنبال می کند، ادامه داد: صنایع زیرگروه پتروشیمی، شرکت های دانش بنیان و با اتکا به تکنولوژی های جدید به همراه نیروی انسانی جوان از مزیت های مهم استان قم است. شاهچراغی افزود: قم با دارا بودن تمدن ۷ هزار ساله ظرفیت بالایی در صنایع دستی به خصوص فرش ابریشم و دستباف دارد، فرش دستباف قم دارای برند جهانی است، همچنین صنعت انگشتر سازی به خصوص سنگ عقیق و در بخش مواد غذایی و به صورت خاص سوهان از ظرفیت های آماده برای افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی با فنلاند است. وی اضافه کرد: قم به دلیل قرارگیری در فلات مرکزی ایران در یک اقلیم گرم و خشک واقع شده و با چالش کم آبی روبه رو است، از این رو این استان برای استفاده از تجربیات و فناوری های کشور فنلاند در زمینه مدیریت آب و پساب آمادگی دارد. وی خاطرنشان کرد: مهمترین سرمایه و مزیت استان قم نیروی انسانی و تولید اندیشه ناب دینی و انسانی است که تاکنون به دلیل سیاست و جهت گیری های رسانه های معاند در سطح جهان به درستی شناخته نشده است. شاهچراغی ابراز داشت: استان قم بواسطه نزدیکی به تهران از ظرفیت بالایی جهت سرمایه گذاری در بخش های مختلف برخودار است و این استان نسبت به افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی با کشور فنلاند از طریق انجمن دوستی دو کشور آمادگی کامل دارد. وی با بیان اینکه مردم فنلاند اهل مطالعه و تحقیق هستند، گفت: جا دارد یک ظرفیت نخبگانی بین فنلاند و قم برای شناخت اسلام ناب و بدون پیرایه تشکیل گردد تا تفاوت اسلام واقعی از اسلام سلفی‎گری، تکفیری و دورغین داعش بصورت دقیق تشریح و شناخته شود. استاندار قم با تاکید دوباره بر مزیت اصلی این استان در برخوداری از نیروی انسانی متخصص به ویژه در علوم اسلامی و انسانی، گفت: هم اکنون هزاران طلبه و دانشجو از کشورهای مختلف دنیا در سطح نهادهای حوزوی قم مشغول تحقیق و تحصیل در رابطه با اسلام ضد تکفیری و مخالف داعش و سلفی گری هستند. وی با اشاره به برخی مشکلات اساسی قم در دوران پیش از انقلاب اسلامی و بمباران متعدد رژیم بعث در طول جنگ تحمیلی بیان داشت: قم مرکز اعتقادی و مذهبی در ایران است که در طول ۱۲ قرن اخیر اندیشمندان بزرگی را تقدیم جامعه بشری کرده و هم اکنون نیز اساتید بزرگی در نهادها و موسسات علمی مشغول تولید علم هستند.
به گزارش ایرنا،«کاری کاهیلوتو»  در سفر به قم و دیدار با استاندار این استان، اظهار داشت: سفر به قم یک امتیاز ویژه برای هر دیپلمات است و ما گزارش این سفر را به مقامات و همچنین مسئولان جامعه شیعیان فنلاند برای افزایش تعاملات و همکاری های دوطرفه ارائه خواهیم کرد. وی  با اشاره به برخی ظرفیت‌های مهم همکاری بین دو کشور ایران و فنلاند بیان کرد: فنلاند در ایجاد زیرساخت و ارتقای استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌تواند همکاری‌های مطلوبی با ایران داشته باشد. کاهیلوتو، اظهار داشت: فنلاند از نظر جغرافیایی کشوری کوچکی است که عضو اتحادیه اروپا می‌باشدو ایران نیز کشوری بزرگ و غنی از ابعاد مختلف است و در مجموع بستر و شرایط برای همکاری های دوطرف فراوان می‌باشد. وی با بیان اینکه فنلاند از نظر تحصیلات آکادمیک کشور موفقی در سطح جهان شناخته می‌شود و مدیریت پسماند و حمل ونقل از مزیت‌های مهم این کشور است، گفت: مدیریت پسماند و تبدیل آن به انرژی از مهمترین ظرفیت‌های صادراتی و اقتصادی کشور فنلاند به شمار می‌رود. کاهیلوتو با تاکید بر اینکه فنلاند در دیجیتالی کردن خدمات مورد نیاز شهروندان عمکرد موفقی داشته است، عنوان کرد: هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی درفنلاند موفقیت و توفقیاتی زیادی به همراه داشته و هم اکنون بسیاری از شهرهای این کشور به مدد فناوری‌های نوین کاملا بصورت هوشمند مدیریت و اداره می‌شود. وی سازگاری و توجه به محیط زیست را از اولویت‌های مهم فنلاند دانست و گفت: این کشور به دنبال ایجاد و توسعه جامعه سبز برای حفظ محیط زیست و مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. وی ادامه داد: کیفیت بالای زندگی، استفاده از تکنولوژی، منابع اندک و نیروی انسانی توانمند از ویژگی‌ها و مزیت‌های اصلی کشور فنلاند است. کاهیلوتو، در پایان ابراز کرد: بواسطه تحریم‌های اعمال شده بر ایران مراودات و روابط تجاری طی سال‌های اخیر با ایران قطع شده و امید می‌رود با رفع تحریم ها بار دیگر شاهد آغاز مبادلات تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران باشیم. رابطه ۷۰ ساله تجاری ایران و فنلاند مدیرعامل انجمن دوستی ایران و فنلاند نیز در این دیدار ابراز کرد: فنلاند کشوری قدرتمند و مطرح در زمینه تکنولوژی های نو، مدیریت آب و پسماند و فعال مسائل زیست محیطی است. احمد دنیا نور خاطرنشان کرد: سابقه روابط تجاری ایران و فنلاند به ۷۰ سال گذشته بر می‌گردد و ظرفیت‌های زیادی برای افزایش ارتباطات بین دو کشور وجود دارد. وی با بیان اینکه فنلاند در زمینه تکنولوژی‌های نوین ارتباط نزدیکی با ایران دارد، اظهار داشت: حمایت از اتباع افغان ساکن ایران یکی از رسالت های سفارت فنلاند در تهران است. در پایان این دیدار سفیر فنلاند به رسم یادبود کتاب «۱۰۰ نوآوری اجتماعی از فنلاند» را تقدیم استاندار قم کرد و سید محمد تقی شاهچراغی نیز یک جلد از کتاب«تاریخ ۷ هزار ساله قم» به همراه یک بسته سوهان به سفیر فنلاند در ایران اهداء نمود.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر