امنیت غذایی در اجرای طرح الگوی کشت قم مورد تاکید است

سپهر اقتصاد - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم،‌ گفت: بر اساس طرح الگوی کشت و به منظور تامین امنیت غذایی، تولید گیاهان راهبردی همچون گندم و کلزا در استان تقویت شده و با استفاده از روش‌های جدید، توسعه می‌یابد.

به گزارش ایرنا، محمد علی سلامی  بیان کرد: در جریان اجرای طرح الگوی کشت استان به دنبال آن هستیم که بدون افزایش سطح زیر کشت و بالابردن میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی، حجم تولید محصول‌های راهبردی و موثر در تامین امنیت غذایی مردم را بیشتر کنیم و در این زمینه طی سال‌های اخیر به دستاوردهای خوبی نیز رسیده‌ایم.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از ۳۰‌هزار هکتار از مزارع قم زیر کشت گندم،‌ جو و کلزا است و این استان با وجود محدودیت‌های منابع آبی و تنش‌های محیطی و دمایی، توانسته یکی از تولید کنندگان این محصول‌های مورد نیاز کشور در شرایط تحریم باشد و به تامین امنیت غذایی جامعه کمک کند.

وی ادامه داد: برای کشت این گیاهان از بهترین ارقام موجود که با شرایط آب و هوایی قم مناسب است،‌ استفاده می‌شود و کشاورزان استان با تلاش مستمر محصول‌ با کیفیتی را برای تامین امنیت غذایی از جمله تولید نان و روغن مورد نیاز مردم، عرضه می‌کنند.

سلامی گفت: بیش از ۲ هزار غله کار در مناطق مختلف استان قم مشغول فعالیت هستند و حمایت از کشاورزان در خودکفایی و تامین امنیت غذایی مردم به‌خصوص در بخش تولید محصول راهبردی‌های نقش اساسی را برعهده دارد.

وی همچنین تاکید کرد: ایجاد واحدهای فرآوری غلات در بخش کشاورزی قم رو به افزایش است و سهم این بخش مهم اقتصادی در حوزه تولید و اشتغال استان ارتقا قابل توجه‌ای پیدا کرده‌است.

هم‌اکنون از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر