امکان رصد لحظه‌ای‌ موجودی کالا در قم فراهم شده‌است

سپهر اقتصاد - معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: لزوم ثبت اطلاعات پیرامون نحوه تامین و توزیع کالاها در سامانه جامع تجارت،‌ امکان رصد لحظه‌ای موجودی محصولات مورد نیاز مردم در قم را فراهم کرده‌است.

به گزارش ایرنا، امیرحسین پروان بیان کرد: تمامی فعالیت‌های اقتصادی در دستگاه‌های مختلف که در زمینه تامین و توزیع کالا فعال هستند، باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود و این کار بستر نظارت مستمر و آنی وضعیت بازار استان را ممکن می‌سازد.

وی افزود: این سامانه می‌خواهد مسیر عرضه کالاها را برای دستگاه‌های نظارتی و مردم شفاف کند، در این سامانه از زمانی که کالایی توسط تولید کننده عرضه و یا وارد کشور می‌شود تا زمانی که توسط حلقه‌های واسط به دست مصرف‌ کننده نهایی برسد تمام مسیر روشن است.

وی ادامه داد:‌ کالاهایی از جمله پودر شوینده، سیمان، مقاطع فولادی،‌ لوازم خانگی،‌ روغن موتور،‌ پوشک بچه، ماکارانی،‌ قند،‌ شکر،‌ روغن، برنج، حبوبات، غلات و برخی میوه‌ها شامل این طرح است و به مرور کالاهای دیگر نیز به آن اضافه می‌شود.

پروان گفت: این سامانه با شفاف سازی از ایجاد احتکار جلوگیری می‌کند، یعنی زمانی که در سامانه مسیر تبادل کالا دنبال شود از طریق سامانه می‌توان فهمید در انبار هر کدام از واحدهای اقتصادی فعال استان چه میزان کالا ذخیره شده‌است.

وی بیان کرد: حتی موجودی فروشگاه‌های بزرگ فعال در استان نیز مشخص است، یعنی اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع تجارت این امکان را فراهم می‌کند که ما به صورت لحظه‌ای بتوانیم میزان ذخیره کالاها در بازار قم را متوجه شویم.

وی ادامه داد: همچنین مسئولان دستگاه‌های متولی بازار می‌توانند به صورت دقیق مساله تامین کالای مورد نیاز مردم را رصد و آن را مدیریت کنند و اقدام لازم را انجام دهند، یعنی اگر نیاز به واردات کالایی است آن را وارد کنند، اگر محصول داخلی است تولید آن را افزایش دهند و اگر میزان ذخیره سازی کالایی بیش از نیاز است،‌ سطح مازاد را صادر نمایند.

معاون سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم با اشاره به این که رصد اطلاعات ثبت شده در سامانه میزان تخلف‌های احتمالی در بازار تامین و توزیع کالا را تا حد چشمگیری کاهش خواهد داد، گفت: بنابراین سامانه جامع تجارت موجب می‌شود موجودی کالا در کشور و استان در لحظه قابل رصد و مدیریت باشد و از احتکار آن جلوگیری شود.

وی با بیان این که برای اجرای موفق این طرح، جلسات هماهنگی با حضور بخش‌های مرتبط با موضوع برگزار و نکات لازم به فعالان اقتصادی ارائه شده است، ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته و همکاری فعالان اقتصادی استان،‌ هم اکنون قم عملکرد مطلوبی در زمنیه ثبت اطلاعات درخواستی در سامانه جامع تجارت در سطح ملی دارد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر