اولویت طرح ملی مسکن در قم احداث فضاهای آموزشی است

همراهی مدیران استانی و شهری باعث تسریع در پیشرفت و آبادانی می‌شود

سپهر اقتصاد - استاندار با تاکید بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح ملی نهضت مسکن در این استان گفت: قبل از انجام این طرح باید تکلیف فضاهای آموزشی و فرهنگی که برای این واحدهای مسکونی مورد نیاز است، روشن شود.

سیدمحمدتقی شاهچراغی  در نشست با مجمع خیران مدرسه‌ساز قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: از ۶۳ هزار واحدی که در طرح ملی مسکن برای استان دیده شده، ۳۰ هزار واحد در زمین‌های ۵۶۰ هکتاری هدف‌گذاری شده‌است. وی گفت: قبل از طراحی واحدهای مسکونی باید تکلیف فضاهای آموزشی و فرهنگی لازم روشن شود.
وی همچنین درخصوص زمین یکهزار هکتاری ، افزود: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان مقرر شد، در مورد این زمین برابر قانون عمل کنیم، و روی مرز قانون بایستیم و از آن عبور نکنیم‌. وی با اشاره به اعلام آمادگی برخی از اعضای مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان برای احداث یک مجموعه متمرکز آموزشی گفت: برای این مجموعه متمرکز، زمین‌های یکهزار هکتاری بهتر از ۵۶۰ هکتاری است. استاندار قم گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار تَن برای طرح نهضت ملی مسکن در قم ثبت‌نام کردند، که شاید برخی از این متقاضیان مطابق ضوابط و مقررات، این طرح شامل آنها نشود. وی  همچنین با بیان اینکه در سفر هیات دولت و همچنین وزیر راه‌وشهرسازی به استان ۱۰۰ هکتار زمین برای ساماندهی بافت فرسوده و منازل مستقر در زیر دکل برق در مناطقی از قم مانند اسماعیل‌آباد، چهل اختران و دروازه ری تصویب شد گفت: برای این طرح ۳۰ هکتار نیز از زمین‌های یکهزار هکتاری پیش‌بینی شده، از این رو اگر به سمت بهسازی و بازسازی بافت فرسوده پیش برویم، افرایش جمعیت را در هسته مرکزی شهر خواهیم داشت. وی همچنین تعامل مدیریت شهری با استانداری برای  طرح فوق را ضروری دانست .

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: در سفر ۲ هفته گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به قم در یک اقدام کم سابقه و با یک ساختار کارشناسی ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار صرفا برای تجهیز هنرستان‌ کارودانش مصوب شد.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام در نشست استاندار با مجمع خیران مدرسه‌ساز در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: تراکم دانش‌آموزی قم در سال ۹۲ حدود ۲۰۲ هزار تَن بود، ولی هم اکنون بالغ بر ۲۸۰ هزار تَن شده‌است. وی همچنین ادامه داد: رتبه تراکم دانش‌آموزی قم در بین استان‌های کشور نیز طی این هشت سال از ۳۲ به ۲۶ ارتقا پیدا کرده‌است. وی با اشاره به نقش خیران مدرسه‌ساز در افزایش تعداد واحدهای آموزشی گفت: در این مدت ۱۶۰ واحد آموزشی توسط خیران ساخته شده و تعداد واحدهای آموزشی خیرساز در شهرک پردیسان بیش از ۶۰ درصد کل واحدها می‌باشد. مدیرکل آموزش و پرورش قم با تاکید بر اینکه در احداث واحدهای آموزشی در استان چه از محل کمک‌های مردمی و یا اعتبارهای ملی و استانی موضوع تراکم دانش‌آموزی مورد توجه قرار گرفته است گفت: حتی یک طرح مدرسه‌سازی که در آن تراکم دانش‌آموزی دیده نشده باشد، را کلنگ نزدیم. وی در بخشی از سخنان خود سفر رئیس جمهور و اعضای هیات دولت سیزدهم به قم طی روزهای نهم و دهم دی‌ماه جاری را برای آموزش و پرورش استان بسیار پربرکت توصیف کرد و افزود: در این سفر در یک اقدام کم سابقه و با یک ساختار کارشناسی ۴۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز هنرستان کار و دانش تصویب شد. وی در ادامه اختصاص این بودجه را باعث ایجاد یک رویکرد اشتغالی به هنرستان دانست و گفت:  آموزش و پرورش استان در این سفر در مجموع هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال را کسب کرد. مدیرکل آموزش و پرورش قم با اشاره به عملیات اجرایی ۲ هتل در بلوار پیامبر اعظم (س) قم گفت: ما رشته‌های گردشگری، هتل‌داری و سفره‌آرایی را در هنرستان کار و دانش قم ایجاد کردیم تا در صورت راه‌اندازی این طرح‌های گردشگری، نیروی انسانی مورد نیاز در داخل استان تامین شود. وی همچنین اهتمام خیران مدرسه‌ساز در فراهم کردن امکان‌های رفاهی، گردشگری و ورزشی برای آموزش و پرورش را یادآور شد و گفت: اردوگاه فرهنگی ۱۵ خرداد قم متشکل از سالن همایش، پیست دوچرخه سواری، سالن سرپوشیده و زمین چمن مصنوعی که تامین‌کننده بخش زیادی از اوقات فراغت دانش‌آموزان است و همچنین اردوگاه ملاصدرا که در ۲۰ هزار مترمربع احداث، و دارای استخر پرورش ماهی است، نیز از جمله این طرح‌ها به شمار می‌آید.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر