«اکسپو» فرصتی طلایی برای فرش ایرانی

سپهر اقتصاد- برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی فرصت مغتنمی است تا فرش ایرانی با حضور در این نمایشگاه زیبایی خیره کننده خود را به جهانیان نشان دهد و در این بین قم نیز می تواند پیشرو باشد.

به گزارش خبرگزاری بازار،  اکسپو رویداد مهمی است که هر پنج سال به میزبانی یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود نمایشگاهی که با حمایت دولت‌ها برگزار و هدف آن نمایش گذاشتن ظرفیت‌ها و توانایی کشورهای مختلف است. اکسپو دبی برای نخستین بار در خاورمیانه برگزار می‌شود و می‌تواند فرصتی طلایی برای کشورهای منطقه برای تبادل و هم‌چنین نمایش گذاشتن توانایی خود در زمینه‌های مختلف باشد، این نمایشگاه برای ایران هم می‌تواند ظرفیتی برای نمایش اقتدار، هنر، تمدن و فرهنگ باشد.
فرش ایرانی که قدمتی چندین ساله دارد و تار و پود آن با هنرمندی مردان و زنان هنرمند ایرانی گره خورده قرار است در اکسپو ۲۰۲۰ دبی برای جهانیان خودنمایی کند، فرشی که هیچ بدیلی برای تار و پود و نقشه و هنر و هم‌چنین تنوع و نقشه آن در دنیا وجود ندارد می‌تواند با دیده شدن در این نمایشگاه مشتریان و بازارهای جهانی را کسب کند. دست بافت های ایرانی در اکسپوی امارات فرش زیبای ابریشم قم هم به عنوان برندی از فرش دستبافت ایران زمین قرار است در این نمایشگاه که از آن به یک رویداد مهم جهانی نام برده می‌شود معرفی شده و زیبایی و ظرافت خود را به رخ مشتریان جهانی خود بکشاند تا شاید بازارهای از دست رفته خود را دوباره به دست آورد. حضور در چنین نمایشگاهی آسان به دست نیامده بلکه نیاز به پلتفرمی داشت که «ایران گره» توانسته در کنار یک کار فرهنگی و شناسنامه‌دار کردن فرش ایرانی به عنوان سکویی برای دیده شدن این هنر و هنرمندان و همچنین ریشه و تاریخ آن در این نمایشگاه باشد. برای بررسی جایگاه اکسپو دبی و اهمیت حضور در این نمایشگاه و همچنین دستاورد هنر فرش ایران و فرش ابریشم قم با «محمدرضا رشتی زاده» رئیس هیئت مدیره ایران گره و از فعالان عصره فرش در قم مصاحبه‌ای کرده‌ایم که بدین شرح است: * مختصری اکسپوی ۲۰۲۰ دبی و ظرفیت‌های آن را معرفی کنید؟ اکسپو برای اولین بار در خاورمیانه برگزار می‌شود و این نمایشگاه هر ۵ سال یک بار به میزبانی کشوری با هدف نشان دادن توانایی و ظرفیت‌های هر کشوری در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود؛ نمایشگاه‌های دولتی با حمایت دولت‌ها برگزار خواهند شد دوره گذشته نمایشگاه اکسپو در میلان برگزار شد و در سال ۲۰۲۰ قرار بود این نمایشگاه در دوبی برگزار شود که به دلیل بحران کرونا به سال ۲۰۲۱ تغییر زمان داد. نمایشگاه اکسپو دبی سومین رویداد مهم جهان است و می‌تواند فرصتی برای نشان دادن فرهنگ، تمدن و جاذبه‌های گردشگری و هنری و صنعت و علم هر کشوری باشد. «اکسپو» فرصتی طلایی برای عرض اندام فرش ایران | معرفی قالی ابریشم قم * فرش ایرانی چه جایگاهی در نمایشگاه اکسپو دارد؟ نمایشگاه‌های اکسپو را دولت‌ها حمایت می‌کنند و این امر می‌تواند فرصتی برای معرفی توانایی و ظرفیت‌ها و دستاوردهای هر کشوری در زمینه‌های مختلف از سوی کشورهای حاضر در این نمایشگاه‌ها باشد. با توجه به این که ۱۰ سالی است که به کار فرهنگی بر روی فرش دستبافت ایران مشغول هستم و این امر را توانستم برجسته کنم لذا به فکر ایجاد یک سری نمایشگاه‌های هنری برای معرفی بهتر فرش افتادیم که برای این امر نیاز به زیرساخت وجود داشت. زیرساخت ما همان پلتفرم ایران گره بود که با همکاری مرکز ملی فرش ایران، برای فرش شناسنامه و هم‌چنین گالری‌های مختلفی برای معرفی فرش‌های قم، تبریز و اصفهان ایجاد کردیم؛ در این سایت ایده ما معرفی فرش نیست بلکه هنرمندان خالق این آثار هنری را معرفی کنیم؛ اگر فرش را معرفی کنیم به مهارت ورود خواهیم کرد و ما نمی‌خواهیم مهارت را به عنوان اولویت و شاخصه اصلی تولید معرفی کنیم، چون مهارت رقبایی داریم که با هزینه کمتری تولید می‌کنند؛ بنابراین باید هنرمندان و ریشه کهن و تاریخی که در فرش داریم را بیشتر معرفی کنیم.
فرش ایرانی و فرش ابریشم قم آبروی ما است، باید همه با همفکری و همکاری در معرفی بهتر فرش ایرانی و استفاده مطلوب از فرصت حضور فرش ایرانی در اکسپو تلاش کنند
وقتی که رئیس مرکز ملی فرش ایران پیشنهاد حضور در اکسپو ۲۰۲۰ را داد پی بردیم که بهترین فرصت است که چند تا از بهترین تولیدکنندگان و هنرمندان فرش ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم. فرش ایرانی و فرش ابریشم قم آبروی ما است، باید همه با همفکری و همکاری در معرفی بهتر فرش ایرانی و استفاده مطلوب از فرصت حضور فرش ایرانی در اکسپو تلاش کنند؛ فرش ایرانی کالایی لوکس و ماندگار است، فرش دست بافت در خانه یک خانواده ممکن است که ۵۰ سال ماندگار بماند و خاطره‌ها را در خود نگهداری کند. باید خود ما ایرانیان برای این هنر با قدمت ارزش قائل باشیم تا در بازارهای هدف هم با ارزش و اقتدار خریداری شود؛ در نمایشگاه اکسپو ما ۸ نمونه فرش ایرانی را برای نمایش در این نمایشگاه ارسال کردیم که الگویی از هنر فرش ایران هستند چون هدف ما فروش فرش نیست در طول ۶ ماه مدت زمان برگزاری نمایشگاه این ۸ فرش قابل تغییر است. در مدت نمایشگاه از برندهای مختلف فرش ایرانی برای نمایش استفاده می‌کنیم و در نمایشگاه هم کتابی به نام «Iran Guereh Artists» را چاپ کردیم این کتاب بیوگرافی این ۸ برند فرش ایرانی است و بنا شده هر دو ماه یک کتاب جدید برای معرفی برندهای مختلف و هنرمندان جدید چاپ و به بازدیدکنندگان در این نمایشگاه عرضه نماییم. «اکسپو» فرصتی طلایی برای عرض اندام فرش ایران | معرفی قالی ابریشم قم * چگونه می‌توان از فرصت این نمایشگاه برای معرفی فرش ایرانی استفاده کرد؟ تنها راه استفاده از هر فرصت این است که در ابتدا معتقد باشیم که برای رسیدن به این فرصت ما تلاش و همت کردیم و در درجه بعد تا زمانی که خود برای خود و هنر و فرهنگ خود ارزش قائل باشیم می‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کرد این امر در زمینه صنعت فرش ایران هم باید به هنر و صنعت فرش خود ارزش قائل باشیم، هنرمان را که همان خلق فرش دستبافت است، به حراج نگذاریم. * چگونه می‌توان این هنر را به دنیا معرفی کنیم؟ طی این چند سال گذشته اصرار داشتیم که مشتری فرش را خریداری کند و حاضریم ارزان هم بفروشیم؛ هر کالای لوکسی از جمله فرش ایرانی اگر قرار باشد حراج شود فروش مطلوبی نخواهد داشت و مشتریان خود را از دست خواهد داد؛ ما مصرف کنندگان را از دست داده‌ایم باید با ارزش واقعی و با اقتدار این هنر ایرانی را در بازارهای جهانی عرضه کنیم. برای تبلیغ باید ابتدا تاریخچه این هنر را به جهانیان معرفی کنیم، در برخی استان‌ها هنر فرش دستبافت به دو هزار و پانصد سال برمی‌گردد. امروزه تولید فرش دستبافت ارتقا یافته و طرح و نقشه آن دارای تنوع بسیاری دارد و کمتر کشور در دنیا چنین تنوعی در طرح و نقشه دیده می‌شود. قسمت‌های مثبت هنر فرش ایرانی را اگر خوب معرفی کنیم در مقابل بازارها و مشتریان مطلوبی هم برای این هنر خواهیم یافت خودمان باید به اعتقاد خودمان اعتماد داشته باشیم. * شناسنامه‌دار کردن فرش دستبافت چه مزیتی برای این هنر دارد؟ شناسنامه‌دار شدن فرش دستبافت در واقع هویت بخشی به فرش دستباف است و کمک شایانی به بازگشت اعتماد مصرف کننده و جلب اعتماد از دست رفته مصرف کننده نهایی دارد. فرش دستباف علاوه بر اینکه میراثی از گذشتگان و نماد هنر و فرهنگ مردم ایران طی سال‌های دور است، فرصتی ارزشمند برای ایجاد اشتغال و توانمندی اقتصاد خانواده است که برای رسیدن به جایگاه واقعی خود نیازمند حمایت و رسیدن به بازارهای جهانی هستیم، لذا باید از فرصتی همچون نمایشگاه اکسپو استفاده کرد و مسئولان امر شرایط حضور فعالان این عرصه در آن را فراهم و تسهیل کنند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر