سپهر اقتصاد- برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی فرصت مغتنمی است تا فرش ایرانی با حضور در این نمایشگاه زیبایی خیره کننده خود را به جهانیان نشان دهد و در این بین قم نیز می تواند پیشرو باشد.
فرش ایرانی و فرش ابریشم قم آبروی ما است، باید همه با همفکری و همکاری در معرفی بهتر فرش ایرانی و استفاده مطلوب از فرصت حضور فرش ایرانی در اکسپو تلاش کنندوقتی که رئیس مرکز ملی فرش ایران پیشنهاد حضور در اکسپو ۲۰۲۰ را داد پی بردیم که بهترین فرصت است که چند تا از بهترین تولیدکنندگان و هنرمندان فرش ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم. فرش ایرانی و فرش ابریشم قم آبروی ما است، باید همه با همفکری و همکاری در معرفی بهتر فرش ایرانی و استفاده مطلوب از فرصت حضور فرش ایرانی در اکسپو تلاش کنند؛ فرش ایرانی کالایی لوکس و ماندگار است، فرش دست بافت در خانه یک خانواده ممکن است که ۵۰ سال ماندگار بماند و خاطرهها را در خود نگهداری کند. باید خود ما ایرانیان برای این هنر با قدمت ارزش قائل باشیم تا در بازارهای هدف هم با ارزش و اقتدار خریداری شود؛ در نمایشگاه اکسپو ما ۸ نمونه فرش ایرانی را برای نمایش در این نمایشگاه ارسال کردیم که الگویی از هنر فرش ایران هستند چون هدف ما فروش فرش نیست در طول ۶ ماه مدت زمان برگزاری نمایشگاه این ۸ فرش قابل تغییر است. در مدت نمایشگاه از برندهای مختلف فرش ایرانی برای نمایش استفاده میکنیم و در نمایشگاه هم کتابی به نام «Iran Guereh Artists» را چاپ کردیم این کتاب بیوگرافی این ۸ برند فرش ایرانی است و بنا شده هر دو ماه یک کتاب جدید برای معرفی برندهای مختلف و هنرمندان جدید چاپ و به بازدیدکنندگان در این نمایشگاه عرضه نماییم. * چگونه میتوان از فرصت این نمایشگاه برای معرفی فرش ایرانی استفاده کرد؟ تنها راه استفاده از هر فرصت این است که در ابتدا معتقد باشیم که برای رسیدن به این فرصت ما تلاش و همت کردیم و در درجه بعد تا زمانی که خود برای خود و هنر و فرهنگ خود ارزش قائل باشیم میتوانیم از فرصتها استفاده کرد این امر در زمینه صنعت فرش ایران هم باید به هنر و صنعت فرش خود ارزش قائل باشیم، هنرمان را که همان خلق فرش دستبافت است، به حراج نگذاریم. * چگونه میتوان این هنر را به دنیا معرفی کنیم؟ طی این چند سال گذشته اصرار داشتیم که مشتری فرش را خریداری کند و حاضریم ارزان هم بفروشیم؛ هر کالای لوکسی از جمله فرش ایرانی اگر قرار باشد حراج شود فروش مطلوبی نخواهد داشت و مشتریان خود را از دست خواهد داد؛ ما مصرف کنندگان را از دست دادهایم باید با ارزش واقعی و با اقتدار این هنر ایرانی را در بازارهای جهانی عرضه کنیم. برای تبلیغ باید ابتدا تاریخچه این هنر را به جهانیان معرفی کنیم، در برخی استانها هنر فرش دستبافت به دو هزار و پانصد سال برمیگردد. امروزه تولید فرش دستبافت ارتقا یافته و طرح و نقشه آن دارای تنوع بسیاری دارد و کمتر کشور در دنیا چنین تنوعی در طرح و نقشه دیده میشود. قسمتهای مثبت هنر فرش ایرانی را اگر خوب معرفی کنیم در مقابل بازارها و مشتریان مطلوبی هم برای این هنر خواهیم یافت خودمان باید به اعتقاد خودمان اعتماد داشته باشیم. * شناسنامهدار کردن فرش دستبافت چه مزیتی برای این هنر دارد؟ شناسنامهدار شدن فرش دستبافت در واقع هویت بخشی به فرش دستباف است و کمک شایانی به بازگشت اعتماد مصرف کننده و جلب اعتماد از دست رفته مصرف کننده نهایی دارد. فرش دستباف علاوه بر اینکه میراثی از گذشتگان و نماد هنر و فرهنگ مردم ایران طی سالهای دور است، فرصتی ارزشمند برای ایجاد اشتغال و توانمندی اقتصاد خانواده است که برای رسیدن به جایگاه واقعی خود نیازمند حمایت و رسیدن به بازارهای جهانی هستیم، لذا باید از فرصتی همچون نمایشگاه اکسپو استفاده کرد و مسئولان امر شرایط حضور فعالان این عرصه در آن را فراهم و تسهیل کنند.
نظرات