درگیر بیکاری فارغ‌التحصیلان هستیم

سپهر اقتصاد- میزان بالای فارغ التحصیلان بیکار در قم در کنار نرخ نسبتا پایین بیکاری در قم تناقضی سرگیجه آور را برای مسئولان و مردم ایجاد کرده است.

بیکاری معضل مهم جامعه امروز و جامعه جوان کشور است. معضلی که امروز علاوه بر تورم و مشکلات ناشی از آن، آینده و فکر کردن به آینده را هم برای جوانان ما سخت کرده است.

اما بیکاری در قم مساله ای پیچیده تر است. نرخ بیکاری در قم کمتر از۱۰ درصد است. حتی در دوران اوج مشکلات اقتصادی نیز این آمار بیکاری افزایش چشمگیری نیافته است. اما در شهری که بیش از ۷۵ هزار دانشجو دارد، مساله بیکاری قشر تحصیلکرده نیز برای خود یک مساله خاص و پیچیده است.

برای یافتن سوالات خود در این زمینه به سراغ یکی از کارشناسان حوزه کار رفتیم.

به گزارش ایسنا، مهدی گلپایگانی  بیان کرد: نظام آموزشی باید هدفمند عمل کند یعنی بر اساس نیاز بازار درشغل‌های فنی چیده شود تا تمام افراد مشغول به کارهای تخصصی در جامعه متخصص همان کار بوده و تحصیلات عالیه داشته باشند اینگونه بیکاری فارغ التحصیلان را نیز نخواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه جوان را باید به سمت رشته‌ای سوق دهیم که جامعه به آن نیاز دارد افزود: در حال حاضر شغل‌هایی وجود دارد که بیشتر شاغلان آن‌ها به صورت تجربی کار را یاد گرفته‌اند که این موضوع سبب پایین آمدن کیفیت خدمات می‌شود؛ وقتی شاغلان علاوه بر کار عملی تحصیلات دانشگاهی هم داشته باشند قطعا کیفیت ارائه آن شغل نیز در جامعه بالا می رود.

گلپایگانی ادامه داد: ضعف دیگر سیستم آموزشی این است که علاوه بر رشته‌ها، مطالب آموزشی نیز متناسب با نیاز بازار کار نیست؛ این موضوع نه تنها در قم بلکه گریبان‌گیر همه استان‌های کشور است. ما درگیر بیکاری فارغ‌التحصیلان هستیم. این موضوع هم حل نمی‌شود مگر اینکه نظام آموزشی منافع جامعه را بیشتر در نظر گرفته و جوانان را به سمت آن هدایت کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر علی‌رغم زیاد بودن فارغ التحصیلان بیکار، در استان با کمبود نیروی کار مواجه هستیم زیرا بیشتر فارغ‌التحصیلان به دنبال کار مرتبط با رشته تحصیلی‌شان هستند اما نیاز بازار چیز دیگری است؛ بنده به طور قاطع می‌توانم بگویم بیکاری زیردیپلم در استان زیر یک درصد است.

گلپایگانی با اشاره به اینکه اداره کار خود را از این مسئله جدا ندانسته و در بحث اشتغال جوانان وظیفه‌هایی دارد عنوان کرد: در همین راستا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دانشگاه آزاد قم، دانشگاه قم و جهاد دانشگاهی همکاری‌هایی در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز بازار دارد.

وی از راه‌اندازی طرحی با نام طرح "پویش" خبر داد و گفت: این طرح یک توافقنامه سه جانبه میان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه آزاد و دستگاه‌های زیرمجموعه مرتبط با این مسئله است مبنی بر اینکه دانشجویان تحصیل همزمان با اشتغال داشته باشند؛ البته این طرح هنوز به طور کامل تصویب نشده و تاریخ اجرای آن مشخص نیست.

گلپایگانی با اشاره به طرحی دیگر توضیح داد: طرح دیگر با عنوان طرح کارورزی نیز جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان است بدین صورت که فارع‌التحصیلان در محیط کار آموزش ببینند اما این آموزش با بیمه و حقوق مختصری همراه باشد تا پس از مدت زمانی درصورت رضایت کارفرما جذب محیط کار شوند.

وی نتیجه این طرح را ارتقای مهارت افراد و ایجاد زمینه‌های اشتغال دانست.

گلپایگانی همچنین به فعالیت‌های کانون کارآفرینی این اداره اشاره کرد و گفت: بهترین توصیه به افراد این است که خودشان کارآفرین باشند که البته این امر نیازمند حمایت دستگاه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌های مربوطه است؛ این گونه فرد علاوه بر شاغل شدن، برای افراد دیگر هم اشتغال ایجاد کرده و به اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر