حرکت فعالیت‌های اقتصادی قم بر مدار رونق تولید و صادرات

سپهر اقتصاد - آمارهای ارائه‌شده در رابطه با وضعیت تولید و صادرات شمار قابل توجهی‌ از محصولات در قم نشان از رونق داشتن این بخش‌های مهم اقتصادی استان طی ماه‌های اخیر دارد.

به گزارش ایرنا، نگاه به میزان تولید و صادرات محصولات در هر منطقه‌ای، همواره یکی از ملاک‌های مهم در ارزیابی وضعیت اقتصادی آن است که در همین رابطه خبرنگار ایرنا در گفت‌وگو با مسئولان بخش‌های اقتصادی استان قم این موضوع را مورد توجه قرار داد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در همین رابطه گفت: بر اساس هدفگذاری صورت گرفته تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری بیش از ۱۷هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری در راستای توسعه صنعتی، معدنی و افزایش فعالیت‌های تجاری استان، انجام شده‌است.

محمود سیجانی بیان کرد: میزان تعهد سرمایه‌گذاری در بخش‌های یاد شده طی سال‌جاری ۱۶هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که با تلاش‌صورت گرفته و مشارکت فعال بخش‌خصوصی این میزان به صورت ۱۰۰ درصد محقق شده و از برنامه جلوتر هستیم.

وی با اشاره به اهمیت حمایت از تولیدکنندگان برای سرعت بخشیدن به پیشرفت‌های اقتصادی استان افزود: توسعه فعالیت‌های تولیدی، امکان بسیار خوبی برای افزایش اشتغال در قم را فراهم می‌کند و به همین دلیل مسئولان استان نگاه ویژه‌ای به این بخش دارند.

وی ادامه داد: درهمین رابطه استفاده هرچه بهتر از ظرفیت‌های صنعتی و معدنی قم با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی طی سال‌های اخیر موجب افزایش حجم تولید و صادرات محصولات و نیز گسترش فرصت‌های شغلی در این استان شده‌است.

سیجانی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سال‌جاری ۶‌هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی جدید در حوزه فعالیت‌های صنعتی و معدنی استان فراهم خواهد شد که از این میزان چهار هزار و ۶۹۷ مورد آن تاکنون ایجاد شده‌ که نشان دهنده تحقق ۷۵ درصدی برنامه مورد نظر در این بخش است.

وی بیان داشت: فعالیت‌های تولیدی در قم مسیر رو به رشد خود را با نگاه به ظرفیت‌های زیست محیطی و اولویت سرمایه‌گذاری در صنایع پاک و کم‌آب‌بر ادامه خواهد داد و از ظرفیت‌های استان در این بخش برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی بیشتر استفاده خواهد شد.

ارزش صادرات قم ۱۰۸ درصد رشد یافت

مدیرکل گمرکات قم نیز در این خصوص گفت: ارزش کالاهای صادر شده از گمرکات استان از ابتدای سالجاری تا پایان آبان ماه به ۱۷۲ میلیون دلار رسیده‌است که نسبت به مدت مشابه سال‌قبل بیش از ۱۰۸ درصد رشد دارد.

اسفندیار دریکوندی بیان کرد: در همین رابطه از نظر وزنی نیز طی مدت یاد شده، ۱۴۵هزار و ۳۷۸ هزار تن کالا از گمرکات استان قم به بازارهای هدف صادر شده‌است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال‌قبل ۹۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این که اداره کل گمرکات قم در ارزیابی‌های انجام شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، به دلیل عملکرد مثبت خود رتبه نخست کشور را در میان سایر استان‌های کشور به دست آورده‌است، گفت: با همت مضاعف و حمایت از گسترش فعالیت‌های اقتصادی استان به خصوص در عرصه تجارت بین‌الملل، این موفقیت‌ها را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه،‌ بیش از ۳۳ هزار تن کالا به ارزش حدود ۱۶۷ میلیون دلار از طریق گمرکات استان قم وارد کشور شده‌ که بیشتر مربوط به مواد اولیه و تجهیزات مورد استفاده واحدهای صنعتی و تولیدی است.

وی بیان داشت: درآمد کل گمرکات قم نیز در این مدت به ۱۵۹ میلیارد تومان رسیده‌ که نشان دهنده جایگاه مهم این اداره کل در سرعت بخشیدن به چرخه توسعه اقتصادی استان است.

دریکوندی گفت: در زمینه صادرات بسته‌های پستی و مطبوعات نیز از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه، تعداد یک هزار و ۲۸۲ بسته پستی با وزن هفت‌هزار و ۲۸۵ کیلوگرم و ارزش حدود ۲۹۵ هزار دلار از گمرکات قم به سایر کشورهای جهان ارسال شده‌است.

وی اظهار داشت: همچنین طی این مدت ۶۵۹ پرونده مظنون به قاچاق به ارزش ۲۷۲ میلیارد تومان در گمرکات استان تشکیل شده‌است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۴ درصد رشد دارد.

وی در ادامه با تاکید بر این که هدف اصلی گمرکات قم کمک به توسعه فعالیت‌های تولیدی دراستان است، افزود: فرآیند ترخیص کالاها در گمرکات قم با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی به خوبی جریان دارد و فعالان اقتصادی با استفاده از این ظرفیت می‌توانند با سهولت بیشتری نسبت به واردات و صادرات کالاهای مورد نظر خود اقدام کنند.

ایجاد نخستین شهرک خصوصی صنایع غذایی کشور در قم 

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم نیز با اشاره به ظرفیت‌های متنوع قم برای سرمایه‌گذاری گفت: از طرح‌های قابل ارائه برای سرمایه‌گذاری در قم، طرح ایجاد نخستین شهرک صنعتی خصوصی صنایع غذایی در کشور است که به همت تعاون‌گران در استان اجرایی می‌شود.

مصطفی کاویانی بیان داشت: نخستین شهرک صنعتی خصوصی صنایع غذایی، نمایشگاه دائمی مواد غذایی و همچنین دانشگاه علمی و کاربردی تخصصی مواد غدایی کشور در قم در صورت اختصاص تسهیلات لازم برای سه‌ هزار تَن به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به انتقال کشتارگاه‌ها از داخل شهر به خارج از بافت مسکونی توسعه طرح‌های کشتارگاه‌های استان و صادرات محصول‌های آنها به شهرهای مجاور از برنامه‌های راهبردی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است.

وی تصریح کرد: مراحل اول تا سوم توسعه زیرساخت‌های کشتارگاه صنعتی شامل کارگاه تبدیل ضایعات، توسعه تصفیه خانه، ماشین‌آلات و سالن بسته‌بندی و مرحله چهار و پنج ایجاد زنجیره گوشت و پایانه گوشت می‌باشد و طرح توسط شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان ارائه و در صورت اختصاص تسهیلات لازم برای ۶۸۰ تَن به‌صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

نکات بیان شده در این گفت‌وگوها به عنوان بخشی از عملکرد حوزه فعالیت‌های تولیدی استان طی ماه‌های اخیر به خوبی نشان از حرکت روبه‌جلو آن دارد و امید است با حمایت مسئولان این روند براساس هدفگذاری صورت گرفته در سال‌جاری با سرعت بیشتری دنبال شود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر