روز قم” روزی برای شکوفایی اقتصادی قم

سپهر اقتصاد-برگزاری «روز قم» فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های مختلف قم بوده كه يكی از اين ظرفیت‌های مغفول مانده حوزه اقتصادی است كه نياز بوده با همكاری همه دستگاه‌ها بتوان از فرصت «روز قم» برای اين مهم استفاده كرد.

طبیعتاً با به میان آمدن نام قم اذهان به وجه زیارتی این شهر معطوف می‌شوند، چراکه این شهر بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و حرم امامزادگان بسیاری را در خود جای‌داده و هرساله بیش از ۳۰ میلیون زائر و گردشگر از اقصی نقاط این کره خاکی برای زیارت به قم مشرف می‌شوند.

علاوه بر آن نیز شهر قم به‌واسطه وجود حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی به‌عنوان قطب آموزش علوم دینی مذهب شیعه نیز شناخته می‌شود و علاوه بر حضور طلاب علوم دینی از جای‌جای ایران اسلامی، شاهد حضور فراگیران علوم دینی از بیش از ۱۳۰ کشور جهان نیز هستیم.

نقش و اثرگذاری این شهر در رویدادهای اجتماعی به‌ویژه در دوران معاصر نیز از دیگر ظرفیت‌هایی است که در پرتو رشد و تربیت شخصیت‌های بزرگ دینی و حضور مراجع معظم تقلید در این شهر به وجود آمده است و در مواردی همچون انقلاب اسلامی ایران مبدأ تحولاتی بنیادین و اساسی در کشور و حتی در سطح جهان بوده است.

اما گذشته از وجوه فوق، شهر قم دارای ظرفیت‌های اقتصادی مهم و بالایی است که علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، همچنان بسیاری از این ظرفیت‌ها ناشناخته و بکر مانده و لازم است تبیین و تشریح آن برای علاقه‌مندان بیشتر انجام پذیرد تا شاهد شکوفایی اقتصادی این شهر و استان نیز باشیم.

قم به دلیل نزدیکی به پایتخت و همچنین قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی ۱۷ استان کشور، ظرفیت بالایی برای رشد صنایع مختلف و ارتقاء اقتصادی منجر از آن را دارد.

در قم هفت شهرک صنعتی مهم با نام شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر و سلفچگان هم‌چنین محمودآباد و ثامن‌الائمه و قنوات، فناوری اطلاعات و چهار ناحیه صنعتی خور آباد، دستجرد، سیرو و طغرود وجود دارند که با توجه به تولیداتی که در این شهرک‌ها انجام می‌گیرد، در کشور جایگاه مطلوبی دارند.

این شهرک‌های صنعتی، قم را به بهشت سرمایه‌گذاری و منطقه‌ای طلایی برای حضور فعالان اقتصادی از کشورهای همسایه و سایر مناطق دنیا و اقصا نقاط کشور تبدیل کرده است، زمین‌های پهناور استان قم آماده است با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و حجم گسترده سرمایه‌های وارده شده به آن، فضایی مطلوب را برای فعالیت‌های اقتصادی به وجود آورد و سود سرشاری را هم برای سرمایه‌گذاران خارجی و هم برای استان و کشور به ارمغان آورد.

علاوه بر ظرفیت بالای بخش صنعت هرچند قم یک استان کویری و دارای کمبود منابع آبی است، سالانه حدود ۸۰۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود و جزو استان‌های موفق در اجرای تغییر الگوی کشت خواهد بود همچنین دو درصد معادن کل کشور در قم فعالیت دارند و این استان در تولید منگنز در کشور و خاورمیانه نیز حرفی برای گفتن دارد.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر قم نیز نکته‌ای است که نباید از آن غافل بود، تسهیلات ویژه‌ای که برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف تعریف‌شده در زمینه‌هایی ازجمله گردشگری، تفریحات و نشاط اجتماعی، مراکز ورزشی و … می‌تواند زمینه‌ساز حضور سرمایه‌گذارانی باشد که از آینده رو به رشد این شهر و ظرفیت‌های بی‌شمار آن اطلاع یابند و آماده مشارکت در توسعه آن باشند.

از اهداف بزرگداشت روز قم شناساندن این ظرفیت‌های ناشناخته چه در داخل و چه خارج از کشور است که ضرورت دارد دستگاه‌های مختلف استان به‌ویژه مجموعه‌های اقتصادی ازجمله معاونت امور اقتصادی استانداری، سازمان صمت، اتاق بازرگانی و … به‌صورت جدی وارد عرصه شوند و از این روز به‌عنوان نقطه عطفی برای رشد و شکوفایی جنبه‌های مختلف اقتصادی استان بهره ببرند.

اما مجموعه شهرداری قم در کنار برنامه‌های مختلفی که برای این روز تدارک دیده، از برنامه‌های اقتصادی نیز غافل نشده و در طول برگزاری مراسم‌های روز قم، چند برنامه در حوزه کسب‌وکار را تدارک دیده است.

ازجمله این برنامه‌ها، باهمت سازمان فرهنگی هنری و ورزشی و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری اقدام به احیای مجموعه تاریخی گنبد سبز شده و در این ایام نمایشگاه‌های مختلفی با عناوین صنایع‌دستی، سنگ‌های تزئینی، جلسات آموزشی صنایع‌دستی و غذای سنتی قم را در معرض بازدیدکنندگان قرار داده است.

این سازمان همچنین برگزاری جشنواره کسب‌وکار شهری و تولیدات خانگی را به مناسبت روز قم در دستور کار دارد که برگزاری همایش نقش رسانه‌ها در رونق کسب‌وکار مردمی، برپایی کارگاه‌های آموزشی پایه کسب‌وکار و برپایی نمایشگاه عرضه تولیدات خانگی در سطح شهر و فضای مجازی در دل این جشنواره قرارگرفته است.

روز قم روزی است که همه دستگاه‌ها در هر زمینه‌ای می‌بایست با تمام توان وارد عمل شوند و برای رساندن قم به ابعاد واقعش تلاش کنند.

امید که این اتفاق در سال ۱۴۰۰ آغاز و در سال‌های آینده باقدرت بیشتر ادامه یابد

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر