سالانه سه‌هزار و ۵۰۰ تن کلزا در قم تولید می‌شود

سپهر اقتصاد - معاون امور بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سالانه در این استان بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ تن کلزا تولید می‌شود که این میزان با توجه به وضعیت آب‌وهوایی قم، قابل توجه‌است.

به گزارش ایرنا، محمد علی سلامی  بیان کرد: با توجه به این میزان تولید کلزا در استان می‌توان گفت برای هر شهروند قمی به طور میانگین سالانه ۲ لیتر روغن بدست می‌آید که با توجه به مصرف جهانی سالانه ۳ لیتر روغن برای هر فرد، عدد قابل قبولی‌است.

وی افزود: کشت کلزا درقم بر اساس تحقق راهبرد تغییر الگوی کشت و در راستای کمک به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور صورت می‌گیرد و این استان با وجود محدودیت در منابع آبی و شرایط خاص جغرافیایی، تاکنون توانسته نقش موثری در تامین امنیت غذایی مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: کشاورزان قمی نیز در زمینه گسترش کشت کلزا در این استان برای کمک به خودکفایی کشور در تولید محصول‌های غذایی، نهایت همکاری را با سازمان جهاد کشاورزی قم دارند و هر سال بخش قابل توجهی از مزارع خود را به کشت این محصول راهبردی اختصاص می‌دهند.

سلامی با بیان این که استفاده از ارقام مناسب با شرایط آب و هوایی قم ازجمله راهبردهایی است که برای کشت کلزا دنبال می‌کنیم، گفت: طی سال‌های اخیر توجه کشاورزان قمی به کشت کلزا افزایش‌ یافته‌است و بیش از ۵۰۰ بهره‌بردار در مناطق مختلف استان به تولید این محصول راهبردی می‌پردازند.

وی همچنین با اشاره به مزایای توسعه کشت کلزا در مزارع استان، ادامه داد: با توجه به الگوی کشت زراعی استان و نیاز مبرم به تولید محصول جو بسیاری از اراضی قم همه ساله به کشت این محصول اختصاص می‌یابد که این امر باعث طغیان علف هرزهای سمج از جمله جو دره و  افزایش بیماری لکه برگی در این مزارع می‌شود که در همین رابطه و به‌منظور بهبود تناوب زراعی و همچنین کنترل علف‌های هرز علاوه بر توسعه استفاده از بذور اصلاح شده، توسعه کشت گیاه کلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفته‌است.

طی سال‌های اخیر،‌ اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی قم مورد توجه جدی بوده‌ و سهم این بخش مهم اقتصادی در حوزه تولید و اشتغال استان ارتقا قابل توجه‌ای پیدا کرده‌است.

گفتنی است از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر