سفر هیات دولت به قم ۱۵۸ مصوبه داشت

سپهر اقتصاد-استاندار قم گفت: سفر اخیر رییس جمهور به قم ۱۵۸ مصوبه به همراه داشت که ۱۴۱ مصوبه از این بین منحصر به استان قم بود. در این سفر هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوبه اعتباری که برای دو سال آینده جدول شده است.

سیدمحمد تقی شاهچراغی در جمع خبرنگاران، افزود: ۴ روز قبل از سفر اخیر تیمی از طرف هیات دولت برای بررسی پروژه های نیمه تمام و اولویت دار در استان قم حضور یافتند و قبل از آن جلساتی در تهران با حضور مسوولان استانی برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: وی همچنین بیان داشت: در این سفر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۲.۵ میلیون دلار اعتبار ارزی  برای احداث یک واحد بزرگ تولید پارچه مشکی با بهره گیری از صندوق توسعه ملی نهایی شد. در این سفر ۹۹۳ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج نیز نهایی شد.

استاندار قم اظهار داشت: این سفر همچنین ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای بخش های گردشگری، صنعتی، کشاورزی، ازدواج، حاشیه نشینی وغیره برای قم آورده داشت.

مونوریل و فرودگاه قم تعیین تکلیف می‌شود

وی با اشاره به پروژه های نیمه تمام استان گفت: در سفر اخیر رییس جمهوری به قم تکلیف مونوریل با مشارکت وزارت کشور تا ۶ ماه آینده با بررسی پیشنهادات مختلف نهایی خواهد شد.

شاهچراغی ادامه داد: تکلیف فرودگاه قم نیز برای آغاز فاز عمرانی جدید در یک دوره سه ماهه به مشارکت وزارت راه و شهرسازی مشخص خواهد شد، تامین نیازمندهایی مترو قم نیز هم اکنون در حال انجام است.

استاندار قم بیان داشت: هدف و رویکرد اصلی استان قم در رابطه با واحدهای صنعتی، احیای طرح های راکد و افزایش ظرفیت اشتغال است، همچنین تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه کاره عمرانی نیز در این استان دارای اولویت است.

وی با اشاره به فریز شدن یکهزار از اراضی دولتی توسط نهادهای آموزشی و فرهنگی در استان قم گفت: طبق قانون از امسال خلع ید این نهادها آغاز شده و در صورتی که این نهادها در زمان کوتاهی تکلیف نهایی این اراضی را مشخص نکنند، اراضی واگذار شده پس گرفته شده و برای ساخت مسکن برای اقشار مختلف مردم استفاده خواهد شد.

شاهچراغی با اشاره به مساله تامین حقابه های قانونی قم، گفت: در سفر اخیر هیات دولت به قم امکان حضور وزیر نیرو فراهم نشد و تلاش می شود در آینده جلسات حوزه وزارت نیرو مانند حقابه ها و برق در آن بررسی شود.

وی ادامه داد: در این سفر علاوه بر قطعی شدن ادامه تامین حقابه های قم از سرشاخه های رودخانه دز، پیشنهاد انتقال آب از خلیج فارس به قم نیز مطرح شد که رییس جمهور با طرح مطالعاتی آن موافقت بعمل آورد تا بررسی های بیشتر با حضور وزیر نیرو نهایی شود.

استاندار قم تاکید کرد: مشکلات حوزه صنعت و تولید قم در بخش های مختلف احصاء شده و در سفر هفته جاری نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت به قم به صورت میدانی بررسی خواهد شد.

استاندار قم با اشاره به مباحث و مسائل فرهنگی قم و شکل گیری قرارگاه ۱۹ دی از چند سال گذشته، اظهار داشت: تلاش این قرارگاه این است که برای کاهش آسیب های اجتماعی از مشارکت های مردمی بهره ببرد و برای این منظور نیز در حال ایجاد یک هماهنگی و همدلی در بین نهادهای دولتی، گروه های مردم نهاد و موسسات تخصصی برای بهبود وضعیت طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و فقر هستیم.

طرح محله محوری در قم اجرا می‌شود 

وی اضافه کرد: در همین رابطه طرح محله محوری با محوریت مساجد و شکل گیری قرارگاه های جهادی قبل از شیوع کرونا در استان قم شکل گرفته که به باور ما قدرت و تاثیرگذاری آنها بیشتر از نهادهای رسمی و دولتی است.

استاندار قم با بیان اینکه رویکرد ما در بحث فرهنگ ایجابی و مشارکت مردم است، افزود: برای بهبود وضعیت فرهنگی قم مبحث محله محوری در حدود ۲۰ محله شهر قم برای احصاء مشکلات و آسیب ها و ارائه راهکارها از چند سال گذشته فعال شده است.

شاهچراغی با اشاره به ظرفیت بالای قم در چاپ و نشر ادامه داد: حدود ۵۰ درصد از نشر دینی کشور در این استان انجام می شود و برای تامین کاغذ مورد نیاز ناشران در سفر اخیر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توافقی مبنی بر اختصاص غیر متمرکز کاغذ به قم نهایی شود.

استاندار قم یادآور شد: مبنا و شاخص بودجه ریزی در کشور بر اساس تعداد شهرستانهای یک استان است و به همین منظور در تلاش هستیم تا شهر قنوات را نیز در حد یک شهرستان جدید ارتقا بدهیم تا سهم استان از بودجه های عمومی بیشتر شود.

وی اهمیت تفکر و نگاه جهادی در بین مسوولان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مدیرانی که روحیه جهادی ندارند جایی در بین مسوولیت های استانی ندارند و باید جای خود را به مدیران جهادی بدهند. گروه های جهادی قم طی سالهای گذشته در سیل و زلزله های شهرهای مختلف عملکرد درخشانی داشتند.

وی با اشاره به دیدار تصویری امروز جمعی از مردم قم با مقام معظم رهبری به مناسبت سالروز تاریخی ۱۹ دی، بیان کرد: حضور مسوولان در بین مردم یکی از نکات مهمی بود که مقام معظم رهبری در سخنان امروز بر آن تاکید داشتند.

شاهچراغی ادامه داد: تاکید بر حل مشکلات جامعه توسط دولت با حضور و مشارکت مردم، پاسخگویی مسوولان به مردم، امیدآفرینی با نگاه به آینده و تلاش بیشتر و عمل به وعده های داده شده، از مباحث مهم دیگری بود که مقام معظم رهبری امروز بر آنها تاکید کردند

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر