سپهر اقتصاد-

عباس جعفری:کنشگر اجتماعی و کارشناس برنامه ریزی محیط زیست
امروزه گفته می شود کشوری توسعه یافته نیست که افراد فقیر هم در آن خودرو شخصی سوار شوند، بلکه جایی است که افراد ثروتمند هم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. مشاهده میدانی شهر قم و مقایسه آن با سالهای نچندان دور به خوبی نشان می دهد که در وضعیت منظر شهری و توسعه زیربنایی این کلان شهر پیشرفت مطلوب و شایسته ای صورت گرفته است، شهرداری قم در حوزه مدیریت پسماند، پارک ها و فضای سبز شهری و توسعه زیر ساختی محور های تردد شهری عملکرد کم نظیری نسبت به دهه های قبل داشته است. هرچند بعضا انتقادهایی به نحوه اجرای این پروژه صورت می گیرد که البته جای بحث دارد، اما برآیند کلی عملکرد شهرداری یک رضایت عمومی در سطح شهروندان قمی به وجود آورده است، لیکن ضعف در توسعه حمل و نقل عمومی بخصوص ناوگان اتوبوسرانی فسرده و سفر های درون شهری زمان بر، علی رغم همه تلاش هایی که برای ارتقاء این بخش صورت گرفته است، شهروندان قمی اعم از غنی و فقیر را به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی به هر نحوی سوق داده است، لذا زمان آن رسیده است که شاخص های توسعه پایدار شهری با یک نگاه عمیق کارشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد. شهرداری قم در توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین توسعه محورهای تردد منتهی به مرکز شهر هنوز نتوانسته است به یک سطح ایده آلی دست یابد، روند فزاینده کاربرد اتومبیل شخصی در شهر مسایل و مشکلات و معضلات اجتماعی و زیست محیطی زیادی را در پی داشته و بررسی گزارش روزانه آلودگی هوا قم به خوبی نشان می دهد که عمده مناطق آلوده در مسیر های پرتردد شهر واقع شده است. مشکل ترافیک مرکز شهر هنوز حل نشده است و رفع این مساله نیز با تلاش شهرداری به تنهایی نمی تواند صورت گیرد، بلکه نیاز به کارگیری مجموعه ای از روش ها و تعامل سازنده بین عوامل موثر در ترافیک است و تنها زمانی معضل حجم بالای عبور مرور مرکز شهر حل خواهد شد که شهرداری بتواند نسبت به ارتقاء سطح کیفی و کمی حمل و نقل عمومی درون شهری اقدام درخوری انجام دهد و در عین حال همکاری سازنده ای بین شهرداری، شهروندان و سایر نهادهای ذیربط بوجود آید. واقع شدن حرم بانوی کرامت و مراکز اصلی تجاری در مرکز شهر و در عین حال اصرار شهروندان بر استفاده از وسیله شخصی با وجود شلوغی همیشگی مناطق مرکزی شهر، عرض کم اکثر کوچه ها و بن بست بودن بعضی از آنها و عدم مطلوب خروج بار ترافیکی از آنها و همچنین استقرار بسیاری از وانت بارها و تردد چرخ دستی ها و موتور سیکلت ها بر خلاف جریان تردد خودرو ها، باعث ایجاد ترافیک و راه بندان در اغلب مواقع شده است. بدون شک تکمیل و تسریع در اجرای طرح های اطراف حرم و مرکز شهر که سالها از آنها می گذرد و تبدیل به مسائل پیچیده شهری شده است، الویت اصلی برنامه های شهرداری قم در سال آتی است. در عین حال باید راهکارهایی عملی جهت آموزش شهروندان و فرهنگ سازی در راستای رعایت رفتارهای صحیح ترافیکی ارائه گردد، روند انتقال و توزیع کاربری های تجاری و اداری در سایر نقاط شهر ادامه یابد و نظارت دقیقی بر ایجاد پارکینگ در مجتمع های تجاری و مسکونی تازه ساخت و استفاده از پارکینگ های موجود و تصحیح اصولی و فنی مطابق با استانداردهای به روز طراحی و احداث پیاده روها و میدان ها و معابر در مرکز شهر صورت گیرد. ایجاد و بهبود بستر و پیشرفت دولت الکترونیک در دستور کار تمامی سازمان های دولتی قرار گیرد و کارمندان دولت نیز نهایت همکاری را جهت استقرار و استفاده بهینه شهروندان داشته باشند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *