مرمت رواق‌های حرم حضرت معصومه(س) با بررسی کارشناسی انجام می‌شود

مرمت رواق‌های حرم حضرت معصومه(س) با بررسی کارشناسی انجام می‌شود

سپهر اقتصاد-معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) با بیان این‌که برنامه‌ای برای تغییر ابنیه تاریخی حرم حضرت معصومه(س) نداریم، گفت: مرمت و تعمیر صحن‌ها و رواق‌های حرم با بررسی‌های کارشناسی و با در نظر گرفتن سبقه تاریخی انجام می‌شود تا تغییری در ابنیه حرم صورت نگیرد.

به گزارش ایرنا، هادی محمودنژاد  افزود: مرمت و تعمیرات صحن‌ها و رواق‌های حرم اصولی انجام می‌شود و در برخی موارد کاشی‌های قدمت‌دار برای نگهداری به موزه آستان مقدس منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت نگهداری ابنیه تاریخی به‌ویژه در حرم‌های مطهر، اضافه کرد: هر ساله در حرم حضرت معصومه(س) میزبان میلیون‌ها زائر هستیم و وضعیت بصری فضاهای حرم مطهر یکی از موضوعات مهم در پذیرایی از زائران است.

وی ادامه داد: قسمت‌های قدیمی و تاریخی حرم مطهر مشخص شده و به‌صورت دوره‌ای از آن‌ها بازدید می‌شود تا قبل از آسیب، مرمت شود.

محمودنژاد بیان کرد: حدود چهار سال پیش به دلیل گذر زمان برخی از کاشی‌های صحن امام رضا(ع) در حال ریزش بود که طی فرآیندی کارشناسی بازسازی و نصب مجدد شد.

وی ادامه داد: درحال حاضر در صحن امام هادی(ع) آستان برای جابه‌جایی کاشی‌کاری‌های قدمت‌دار با کاشی‌های جدید، برنامه‌ای نداریم.

به گفته وی،‌ قدمت شالوده صحن امام هادی(ع) به دوره صفویه برمی‌گردد، ولی معماری امروز آن مربوط به دوره قاجاریه است.

معاون حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: صحن امام هادی(ع) از نظر معماری، قدمت، هنرها و متریالی که در آن به‌کار رفته از جمله ایوان طلا و مقرنس‌هایی که در ضلع‌های مختلف آن کار شده حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۳۶ مرمت‌های اساسی درصحن امام هادی(ع) انجام شده، دردهه ۶۰ نیز در حوزه‌های مختلف مرمت انجام شده و در سال ۱۳۸۵ ایوان طلا مورد بازسازی قرار گرفته‌است.

وی با تاکید بر این‌که بیشتر کاشی‌کاری‌هایی که امروز در صحن امام هادی(ع) در حال انجام است به بخش‌های فاقد سبقه تاریخی اختصاص دارد، گفت: ما از بهترین متخصصان حوزه مرمتی کشور کمک گرفتیم و کار به‌گونه‌ای انجام می‌شود که هم نیاز آینده برای مرمت به حداقل برسد و هم تعمیرات، پایداری بالایی داشته باشد.

محمودنژاد گفت: کاشی‌کاری بدنه شرقی حرم مطهر نیز در اوایل دهه ۸۰ مورد مرمت و اکنون نیز قسمت‌هایی که نیاز به تعمیر و مرمت دارد در دستور کار قرار گرفته است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر