مسائل صادراتی و برگشت ارز باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم گفت: مسائل صادراتی و برگشت ارز باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
ابوالفضل خاکی در جلسه هیأت نمایندگان اتاق اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، همت دولت در رابطه با صادرات و رفع موانع باشد، امید است موضوعاتی چون مسائل صادراتی و برگشت ارز مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و به دنبال راهکاری در رفع مشکلات باشیم.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی قم،  وی تصریح کرد: از سال 97 مشکلات زیادی در زمینه صادرات ایجاد شده که باید آن را با پیگیری و تلاش بیشتر رفع کنیم.
وی بیان کرد: در سال 90 بیش از 35 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در کشور داشتیم و در سال 1400 با گذشت ده سال، در شاخص های صادراتی و میزان آن مثبت نیستیم و صادرات افزایش چندانی نداشته است.
خاکی عنوان کرد: به دلیل تحریم ها و گرفتاری ها آن گونه که باید نتوانسته ایم در زمینه صادرات در سالهای اخیر موفق عمل کنیم و برنامه ها را پیش ببریم.
او معتقد است: دولت برای سال 1404 رقم 70 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی پیش بینی کرده است و باید برای این اتفاق مهم، تمهیداتی اندیشیده شود و تسیهلاتی را فراهم کنند تا صادرات انجام شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان قم اظهار کرد: دولت یک مصوبه 26 ماده ای را ابلاغ و  هیئت وزیران براین اساس تسهیلاتی را ذکر کرده اند تا این محورها عملیاتی شود.
عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: یک موضوع مهم در صادرات مسأله مالیات است که در مورد 9 درصد ارزش افزوده موظف شده اند بدون توجه به وضعیت بستانکاری و بدهکاری آن را به دست صادر کننده برگشت دهند.
خاکی افزود: بخش دیگر نیز تسهیلات بانکی و موضوعات مشابهی است که به تولید کمک کند ولی به نظر می آید برای اجرای این امر مهم مشکلاتی وجود داشته باشد در حالی که در تعامل دولت و بخش خصوصی این کار را آسان می کند.
وی تصریح کرد: در رابطه با موضوعات گمرکی و صنایع نیز مسائلی وجود دارد که باید به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد تا صادرکننده با خیالی آسوده وارد حوزه صادرات شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان قم عنوان کرد: مقرر شده است تعدادی از رایزن های بازرگانی از سوی سازمان توسعه تجارت مشخص شود و تاکنون ده رایزن معرفی شده و امسال به 60 نفر و سال 1401 نیز به 120 نفر می رسند، بر این اساس در همه کشورهایی که سفارت ایران فعال است یک رایزن باید باشد تا پاسخگوی مسائل تجار در آن کشور باشند و این موضوع میتواند روند معاملات را تسهیل کند.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر