مساله آب اولویت کاری بخش کشاورزی قم است

سپهر اقتصاد- رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی استان اولویت اصلی ماست و این مساله را با به‌کارگیری جدیدترین روش‌های بهره‌برداری از منابع آبی، دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، محمد رضا حاجی رضا  بیان کرد: حجم قابل توجهی از منابع آبی در دسترس کشاورزان قمی درصد شوری بالایی دارد، اما آنان با تجربه بالای خود توانسته‌اند محصولات متنوع مورد نیاز مردم را با استفاده از همین آب، تولید کنند.

وی با اشاره به این که با همکاری کشاورزان استان حجم مصرف آب در این بخش کاهش خواهد یافت، افزود: برنامه تحول در بخش کشاورزی قم تدوین شده و مساله آب در آن به عنوان یک موضوع راهبردی مورد توجه قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد: استفاده هرچه بیشتر از سامانه‌های نوین آبیاری و به‌کارگیری گیاهانی که برای رشد به دوره‌های آبیاری کمتری احتیاج دارند، از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای کاهش مصرف آب در این بخش است.

حاجی رضا گفت: قم از جمله استان‌های پیشگام کشور در زمینه اجرای برنامه‌های تغییر الگوی کشت‌ است و در این چارچوب نیز،‌ توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از گیاهان متناسب کشت در قم را برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه سخنان خود همچنین تاکید کرد: سطح تولید محصولات کشاورزی در قم با استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی و افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه مهم اقتصادی استان طی‌ سال‌های آینده روند رو به رشدی خواهد داشت.

از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر