مشاغل خانگی قم نیازمند بازار فروش است

سپهر اقتصاد- مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم گفت: استان قم یکی از معدود استان‌هایی است که بازارچه محصولات مشاغل خانگی ندارد.

به گزارش ایسنا، مصطفی کاویانی بیان کرد: نزدیک به 55 درصد مشاغل در قم، مشاغل خدماتی است به همین دلیل در زمان شیوع ویروس کرونا با آسیب جدی مواجه شدند.

وی در خصوص کاهش نرخ بیکاری اظهار کرد: با توجه به کاهش نرخ بیکاری و رسیدن به نرخ 8/5 درصد می‌توان گفت تا حدی توانستیم پاسخگوی ورود به بازار کسب و کار باشیم؛ باقی بیکاری قم نیز بیشتر به لیسانسه‌های علوم انسانی به خصوص در بانوان برمی‌گردد زیرا تأکید دارند در رشته خودشان مشغول به کار باشند.

مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم تأکید کرد: در استان قم با کمبود نیروی کار مواجهیم تا جایی که کارخانه‌ها از استان‌های همجوار نیروی کار جذب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: قم باید به سمت کسب و کار الکترونیک و فضای مجازی برود زیرا بسترهای الکترونیک و نرم‌افزاری در استان قم بسیار بالا است. باید مراکزی با کمک دستگاه‌های مرتبط و متولیان امر جهت ساماندهی و کمک به استارت‌آپ و شتابدهنده‌ها ایجاد شود و حداقل امکانات اولیه را در اختیارشان قرار دهند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم تصریح کرد: استان قم یکی از معدود استان‌هایی است که بازارچه محصولات مشاغل خانگی و صنایع دستی ندارد یعنی فرد آموزش می‌بیند کار می‌کند اما در فروش دچار مشکل می‌شود.

وی اضافه کرد: افراد شاغل در کسب‌وکارهای خانگی سرمایه اولیه‌شان را هم با تسهیلات طرح توسعه مشاغل خانگی تهیه کرده‌اند بنابراین توانایی اجاره کردن مکانی ثابت برای فروش محصولاتشان را ندارند و این وظیفه مسئولین شهری از جمله شهرداری است که در فروش به این افراد کمک کنند.

کاویانی همچنین به عملکرد بسیار خوب استان قم در حوزه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: بودجه‌ای که سال گذشته به مشاغل خانگی اختصاص داده شد 5 میلیارد تومان بود اما با عملکرد بسیار خوب استان و کسب رتبه اول در این حوزه امسال 33 میلیارد تومان بودجه برای این کار به استان اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: نمایشگاه‌های بسیاری در استان ایجاد می‌شود، درست است که هر کاری ضرورت خود را داد اما بهتر است اولویت بندی شود؛ به طور قطع بازارچه فروش محصولات نسبت به نمایشگاهی که فقط برای بازدید است اولویت دارد.

کاویانی با اشاره به موضوع ساماندهی کارگران توضیح داد: ساماندهی کارگران به این صورت است که مرکزی ایجاد شود تا تمامی کارگران را تحت پوشش قرار دهد و کارفرما از این مرکز درخواست کارگر داشته باشد اینگونه علاوه بر اینکه کارفرما احساس امنیت می‌کند، کارگر هم در محیط مناسبی قرار می‌گیرد.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم ادامه داد: ساماندهی کارگران در قم هنوز به سرانجام نرسیده زیرا این کار در ابتدا نیاز به زمین دارد تا مرکزی ساخته شود و متولیان امر هنوز با در اختیار قرار دادن زمین موافقت نکرده‌اند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر