نزدیک شدن زمان بهره‌برداری از مترو قم

سپهر اقتصاد- قطار شهری قم ازجمله پروژه‌هایی است که بر اساس زمان‌بندی‌ها قرار است فاز نخست خط یک آن امسال به سرانجام برسد و مدیریت شهری در چند سال اخیر اهتمام جدی‌تری نسبت به راه‌اندازی آن در پیش‌گرفته است.

علی‌رغم مشکلات و چالش‌هایی که در مسیر اجرای پروژه وجود دارد، شهروندان قمی همچنان چشم‌انتظار حرکت مترو برمدار وعده‌های مسئولان‌ هستند تا بتوان از این ظرفیت مهم در توسعه حمل‌ونقل قم به‌خوبی بهره‌برداری کرد. هرچند به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر، متروی قم دچار حواشی شده و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی دریکی از جلسات رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در تیرماه سال جاری خواستار برکناری مدیرعامل سازمان قطار شهری قم شد، اما بر اساس گفته‌های برخی از اعضای شورای پنجم، در دو سال گذشته تلاش‌های زیادی در تأمین اعتبارات و تجهیزات صورت گرفته و برخی از کمبودها خارج از اراده دست‌اندرکاران پروژه قطار شهری قم است. در سال جاری مدیریت استان و شهرداری قم، ازجمله اولویت‌های مهم شهر را راه‌اندازی خط یک متروی قم برشمردند و قرار شد در آذرماه شاهد بهره‌برداری خط یک متروی قم باشیم، در این زمینه خط یک قطار شهری قم دارای ۱۴ ایستگاه و ۱۴.۸ کیلومتر طول و همچنین طول متوسط هر ایستگاه ۱۱۰ متر و فاصله بین ایستگاه‌ها بین ۶۶۰ تا یک هزار و ۹۸۰ متر و به‌طور متوسط حدود یک کیلومتر است. بر اساس پیش‌بینی‌ها نیز ظرفیت حمل مسافر برای خط یک متروی قم ۲۳ هزار و ۲۵۰ نفر و فاصله زمانی اعزام قطارها نیز ۱۵۰ ثانیه است، به‌طورکلی تعداد قطارهایی که قرار است در این مسیر مورد بهره‌برداری قرار گیرد ۲ رام و هر رام نیز شامل ۵ واگن است. اولویت راه‌اندازی پروژه مترو برای شهر قم همچنین در ابتدای سال نیز استاندار و اصحاب رسانه از روند اجرای این پروژه و مراحل اجرای ایستگاه‌ها و ریل‌گذاری خطوط بازدید کردند و قول‌های مساعدی در تکمیل به‌موقع فاز نخست ارائه شد که به دلیل برخی از مشکلات در خردادماه این وعده به نتیجه نرسید. استاندار قم پیرامون اجرای فاز نخست مترو قم اظهار داشت: مترو از پروژه‌های اساسی و زیربنایی قم و ازجمله پروژه‌های دارای اولویت است و دراین‌باره تلاش‌های زیادی صورت گرفته و موردحمایت تمامی دستگاه‌های استان است. بهرام سرمست تصریح کرد: با تأمین واگن‌های قطار شهری امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد بهره‌برداری از خط یک مترو شهری قم به‌عنوان یکی از ابر پروژه‌های مدیریت شهری باشیم و امیدواریم به‌زودی، پروژه مترو را در راستای خدمت به  زائران و مجاوران حضرت معصومه (س) به بهره‌برداری برسانیم. وی متذکر شد: بهره‌برداری از فاز نخست خط یک قطار شهری از اولویت‌های طرح‌های عمرانی قم است و تلاش می‌شود بتوانیم یک رام قطار از شهر مشهد یا شهرداری تهران دریافت کرده و فاز اول را راه‌اندازی کنیم. گفتنی است در اواخر سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به مترو اختصاص یافت که بخش زیادی از مشکلات مالی را رفع کرد؛ هرچند تورم، تحریم‌ها و گرانی‌ها نیز تا حدود زیادی بر پیشرفت پروژه تأثیر گذاشت اما مدیریت شهری قم از هیچ تلاشی برای عملیاتی شدن این پروژه مهم دریغ نکرد. مترو قم تبلور حمایت از تولید داخل به گفته شهردار قم، پروژه مترو قم یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال، حساس‌ترین طرح‌های عمرانی شهر است که خوشبختانه روند خوبی در این پروژه در حال اجراست. دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان اینکه متروی قم تبلور حمایت از تولید داخل است تصریح کرد: فاز نخست این پروژه مهم از قلعه کامکار تا میدان مطهری به طول بیش از ۵ کیلومتر در حال بوده و با بومی‌سازی برخی تجهیزات، یکی از پیشگامان حمایت از تولید داخل محسوب می‌شود و با توجه به ارزبری این طرح، بخشی از این تجهیزات از داخل تأمین‌شده است. وی همچنین تأکید کرد: هیچ مشکلی در تأمین منابع مترو قم وجود ندارد، اما ناهماهنگی‌هایی وجود داشته که مانع از اجرای به‌موقع پروژه شده است، هرچند با همه این مشکلات، در تعامل با پیمانکار پروژه، به پیشرفت کار می‌اندیشیم تا فاز نخست خط یک مترو قم به مراحل نهایی نزدیک شود. در اواخر مرداد نیز بهمن دادمان عضو شورای عالی فنی کشور از پروژه مترو قم و روند پیشرفت پروژه بازدید به عمل آورد و برخی از مسائل در خصوص پیشبرد طرح مورد ارزیابی قرار گرفت. مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم نیز با توجه به اینکه ایستگاه مترو شهید مطهری تا پایان شهریور ۱۴۰۰ آماده تست گرم قطار است عنوان کرد: در حال حاضر با به‌کارگیری مهندسین و کارگران زبده بخش اجرایی، تکمیل ایستگاه شهید مطهری مترو قم در حال انجام است. آمادگی ایستگاه مطهری برای تست گرم منصور درویشی پیرامون وضعیت ساخت ایستگاه مترو شهید مطهری قم ابراز کرد: این ایستگاه سه ورودی دارد که در حال حاضر تکمیل مراحل ورودی‌های دو و سه در حال انجام است، ورودی دو از سمت میدان تره‌بار و ورودی سه نیز در ضلع جنوبی میدان قرار دارد که هم‌اکنون این ورودی‌ها از بیرون تکمیل‌شده و از داخل نیز ورودی دو بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی تصریح کرد: ایستگاه میدان مطهری در سه‌طبقه ساخته می‌شود که یکی از طبقات بلیت‌فروشی، طبقه دیگر سکوی مسافران و دیگری نیز نصب تأسیسات است که در حال حاضر نیز پیشرفت انجام کار در طبقات حدود ۸۰ درصد بوده و با برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم با حدود ۱۲۵ نفر نیروی کاری که در ساخت ایستگاه فعال هستند در کمترین زمان ممکن شاهد بهره‌برداری طرح باشیم. مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته تا سه ماه آینده کل پروژه را تکمیل می‌کنیم، اما در حال حاضر و به‌منظور انجام تست گرم تکمیل سالن بلیت‌فروشی، اتاق‌های اداری و تکمیل سکوها در دست اقدام است. با توجه به اهمیت اجرای پروژه متروی قم، امیدواریم مسئولان امر به‌خصوص در حوزه مدیریت شهری، پیگیر اتمام خط یک و تسریع در پیشبرد طرح باشند و شهروندان قم به‌زودی حلاوت اجرای این طرح را بچشند
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر