سپهر اقتصاد-

زهرا شوندی : کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

همانطور که میدانیم اصل یین-یانگ که ریشه در فلسفه‌ی چینی دارد شامل دو نیروی متضاد و مخالف یکدیگر است. یین نشاندهنده نرمی، آرامی و لطافت و یانگ نشاندهنده سختی و چیرگی است. همزیستی این دو عنصر متضاد در کنار یکدیگر در یک دایره و با دونیمه مساوی توانسته نماد یین-یانگ را تشکیل دهد.
استراتژی همکاری-رقابت نیز بسیار مشابه به اصل یین- یانگ است که در واقع وجود دو نیروی متضاد همکاری و رقابت را در کنار یکدیگر مطرح می‌کند؛ بنابراین همان‌گونه که اصل یین- یانگ، با وجود دو عنصر متضاد یک وحدت پویا را شکل داده، اصل همکاری-رقابت نیز بر پایه دو عنصر متفاوت همکاری و رقابت در کنار یکدیگر نهاده شده است. از نظر عموم در نگاه اول وجود دو عنصر متضاد همکاری و رقابت در یک چرخه امکان پذیر نیست اما همانگونه که شب و روز، تابستان و زمستان همچون یین و یانگ در یک چرخه قرار دارند، همکاری و رقابت نیز امری امکان پذیر می باشد. نکته مورد توجه این است که در فضای کسب و کار، همکاری در عین رقابت نباید به خصومت و دشمنی ختم گردد و تنش زا باشد، بلکه باید این دو نیروی متضاد متقابلاً یکدیگر را تقویت کنند و به مواردی همچون وابستگی متقابل، کنار یکدیگر بودن، برقراری تعادل و پویایی اهمیت دهند.
قابل ذکر است که وجود هر دو عنصر همکاری و رقابت در کنار یکدیگر منجر به ایجاد روابط سودمندتری میان رقبا می‌گردد تا اینکه یکی از این دو عنصر وجود داشته باشد. به طور مثال در مورد تفاوت میان شرکت‌های تعاونی با شرکت‌های همکاری-رقابتی می‌توان گفت که تفاوت میان این دو نوع شرکت در این است که از آنجا که در شرکت‌های تعاونی افراد برای دستیابی به منافع مشترک در برخی امور یکسان با یکدیگر مشارکت و همکاری می‌کنند، معمولاً در این شرکت‌ها تنها از طرف نیروهای همکاری و تعاونی سود لازم را می‌برند به این معنی که در این شرکت‌ها تنها یک عنصر همکاری وجود دارد که منجر به سود می‌گردد ولی از آنجا که در شرکت‌های همکاری-رقابتی اعضای یک گروه همانطور که رقیب هم هستند، با یکدیگر همکاری می‌کنند و می‌توانند با بهره گیری از هر دو نیروهای همکاری و رقابتی سود لازم را ببرند؛ بنابراین با توجه به تحقیقات اخیر با اشاره به اصل یین-یانگ، نتایج مبین آن است که وجود هر دو عنصر همکاری و رقابت و رعایت تعادل و پویایی میان آن‌ها، سودمندتر از وجود تنها یک عنصر بوده و منجر به نوآوری می‌گردد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *