نقش محوری کارآفرینان در دنیای جدید

سپهر اقتصاد: میثم اشعرئین دارای دکتری کارآفرینی و مدرس و مشاور ارشد کسب و کار و از جوانان فعال در عرصه اقتصاد استان قم است. در گفتگویی با سپهر اقتصاد به مفهوم کار آفرینی و راه های کارآفرینی در شرایط کنونی پرداخته است      

مفهوم کارآفرینی چیست و چه کسی کارآفرین نامیده می شود؟

واژه کارآفرینی از ریشه فرانسوی Enterprendre  است که مفهوم تعهد کردن کاری را در برمی گیرد و کارآفرین کسی است که تعهد کند تا سازماندهی و مدیریت کسب و کار جدیدی را که توام با ریسک است بپذیرد. کارآفرینی موضوعی میان رشته ای است که رشته های مختلفی همچون اقتصاد، روان شناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی و مدیریت در آن نقش اساسی دارند. تعاریف مختلف از دیدگاه صاحب نظران حوزه های گوناگون می تواند ابعاد مختلف و منظرهای متفاوتی را در بیان مفهوم این واژه عمیق به نمایش بگذارد. تعدادی از تعاریف شاخص کارآفرینی را مرور می کنیم:
  • کرایزنر: کارآفرینی بر بهره برداری از فرصت های کشف نشده تاکید دارد .
  • ژان باتیست سی: کارآفرینی را فردی می داند که منابع اقتصادی را از حوزه ای که دارای بهره وری و سود پائین تر است به حوزه ای که دارای سود و بهره وری بالاتر است منتقل می کند .
  • ژوزف شومپیتر: کارآفرینی ایجاد ترکیبات جدید در تولید، عرضه کالایی جدید، اتخاذ روشی جدید در فرآیند تولید، ایجاد بازاری جدید، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در کسب و کار است.
  • پیتر دراکر : کارآفرینی بهره برداری از فرصت ها برای ایجاد تغییراست و کارآفرین همواره به دنبال تغییر، پاسخ دادن به آن و بهره برداری از آن به عنوان یک فرصت است .
  • استیونسون: کارآفرینی عبارت است از پیگیری فرصت ها بدون توجه به منابعی که در اختیار هستند.
  • وتیموتر: کارآفرینی یعنی خلق چیزی ارزشمند از هیچ!
بنا بر تعاریف فوق اولین نکته ای که بنظر می رسد، تفاوت مفهوم کارآفرینی با معنای رایج مصطلح امروزی آن که معادل شغل آفرینی یا اشتغال زائی می باشد است.و یا بنا به تعریف دکتر احمدپور و دکتر مقیمی کارآفرین فردی است که دارای ایده و فکر جدید می باشد و با بسیج منابع از طریق فرآیند کسب و کار که توام با مخاطره مالی و اجتماعی و حیثیتی است، محصول و خدمت جدید به بازار عرضه می کند.  

اهمیت و ضرورت کارآفرینی چیست ؟

بی شک روند توسعه اقتصادی در کشورهای توسعه یافته ، نمایانگر این واقیعت است که اقتصاد تحت تاثیر کارآفرینی است؛ به گونه ای که کارآفرینان در توسعه اقتصادی کشور های توسعه یافته ، نقش محوری داشته اند و کشورهای توسعه نیافته اهمیت آن را در توسعه اقتصادی نادیده گرفته اند .صاحب نظران کارآفرینی را یکی از شروط ضروری توسعه اقتصادی می دانند و به علت نقش کارآفرینی در ایجاد نوآوری، آن را محور کلیدی توسعه اقتصادی تلقی می کنند .  

ابزار و لوازم کارآفرینی چیست ؟

کار آفرینی نیاز به ابزار ندارد؛ چرا که وابسته به ایجاد کننده آن یعنی شخص کارآفرین است. برای تفکیک کارآفرین از غیر کارآفرین ویژگی های مختلفی شناسائی شده است. دسته نخست این متغیرها که روان شناسان به آن توجه کرده اند متغیرهای شخصیتی و روان شناختی است که رویکرد ویژگی ها نامیده می شود. دسته دوم رویکرد رفتاری است که بر فعالیت های کارآفرین تاکید دارد  و علاوه بر ویژگی های شخصیتی که در رویکرد ویژگی ها مورد تاکید است، به عوامل محیطی و ویژگی های رفتاری فرد، همچون تجارب و سوابق شخصی توجه می شود . بنابراین نمی توان با قراردادن ابزار خاص در اختیار فرد غیر کار آفرین، انتظار کارآفرینی داشت؛ چرا که یک کارآفرین برای راه اندازی فعالیت خود تمامی ابزار و لوازم را فراهم خواهد آورد .  

یک کارآفرین در شرایط اقتصادی کنونی چگونه فعالیت می کند؟

همانگونه که در تعاریف عنوان شد رسالت کار آفرین استفاده از شرایط مختلف در راستای ایجاد فرصت و بهره برداری از آن می باشد بنابراین در شرایط دشوار اقتصادی کنونی تنها راه توسعه اتکا به فعالیت کارآفرینان است که می توانند از هیچ، چیزی  ارزشمند خلق کنند (تعریف تیموتر) شرایط را تغییر دهند و از آن به عنوان یک فرصت بهره برداری کنند (تعریف پیتر دراکر)، بدون توجه به منابعی که در کنترل اند فرصت ها را پیگیری کنند (تعریف استیونسون) و یا کالایی جدید را عرضه، روشی جدید در فرآیند تولید ایجاد، بازاری جدید را یافته و یا به منابعی جدید دست پیدا کنند (شومپیتر). بنابراین شرایط کنونی بستر بسیار مناسبی برای رشد فعالیت های کارآفرینی می باشد .  

برای شروع چه باید کرد؟

قبل از انجام هر فعالیتی در ابتدا باید تناسب استعدادها و پتانسیل ها با شرایط لازم برای انجام فعالیت مورد نظر سنجیده شود. از آنجا که شرط لازم برای ایجاد فعالیت کارآفرینانه داشتن روحیات کارآفرینانه است. در ابتدا می بایست نسبت به سنجش قابلیتهای شخص با در نظر گرفتن فاکتورهای کارآفرینی از طریق شناخت شخصیت و عملکرد که از روش های گوناگون از جمله تست های شخصیت شناسی امکان پذیر است، اقدام نمود.  
خبرنگار:
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر