همیشه بهانه برای کار نکردن وجود دارد

سپهر اقتصاد- یک کارآفرین گفت: در کمتر از یک سال به حدی کارم رونق گرفت که دیگر یک شعبه پاسخگوی تعداد هنرجویان نبود به همین دلیل شعبه دوم را زدم و به لطف خدا به درآمد عالی رسیدم.

به گزارش ایسنا، عاطفه فرخی یکی از کارآفرینان موفق حوزه پوشاک استان قم از تجربیات و دلیل موفقیتش می‌گوید. این مصاحبه به شرح زیر است: کارتان چیست و از کجا شروع کردید؟ به دلیل علاقه‌ای که به خیاطی داشتم از 14 سالگی به دنبال یادگیری آن رفتم اما هیچوقت به چشم حرفه آینده‌ام به آن نگاه نمی‌کردم. درسم خوب بود بنابراین در دبیرستان رشته ریاضی و فیزیک را برای تحصیل انتخاب کردم اما شرایط زندگی‌ام طوری رقم خورد که پس از دیپلم دیگر نتوانستم درسم را در همان رشته ادامه دهم. کم کم به آموزش خیاطی در همان سن کم پرداختم تا اینکه اطرافیان با دیدن فن بیانم پیشنهاد دادند آموزشگاه خودم را تأسیس کنم و من هم دیدم پیشنهاد بدی نیست. برای تأسیس آموزشگاه اقدام کردم اما چون با مدرک دیپلم امکان این کار وجود نداشت ادامه تحصیل دادم و مدرک کاردانی‌ام را گرفتم؛ آموزشگاه را راه‌اندازی کردم اما درس خواندنم همینجا متوقف نشد، به دلیل علاقه‌ای که به کارم داشتم درسم را تا فوق لیسانس در همین زمینه ادامه دادم. خوشبختانه آموزشگاهم از شلوغ‌ترین آموزشگاه‌های شهر شد و در کمتر از یک سال توانستم شعبه دومم را هم مانند اولی در یکی از بهترین مناطق قم راه‌اندازی کنم و در حال حاضر تنها کسی هستم که در قم دو شعبه آموزشگاه دارد.

چقدر سرمایه اولیه داشتید؟ زمانی که شروع به کار کردم از نظر میزان سرمایه صفر بودم. چند وام گرفتم و آموزشگاه را راه انداختم اما پس از گذشت حدود پنج ماه مجبور شدم وام دیگری بگیرم تا بتوانم اقساط بقیه وام‌ها و اجاره مغازه را بدهم و از هیچکس حتی پدرم کمک نگرفتم. به مرور زمان به خاطر امتیازات مثبتی که برای شاگردانم قائل می‌شدم آموزشگاه خیلی شلوغ شد، از صبح تا شب مشغول تدریس بودم و به حدی کارم رونق گرفت که دیگر یک شعبه پاسخگوی تعداد هنرجویان نبود به همین دلیل شعبه دوم را زدم و به لطف خدا به درآمد عالی رسیدم و پس از گذشت چند سال هنوز راضی هستم. پس از اینکه مدرک دانشگاهی برای راه‌اندازی آموزشگاه خواستند، رفتم مدرک گرفتم و پس از آن کفش آهنی به پا کردم و گرفتن مجوز و تأییدیه‌های نهایی نزدیک به 8 ماه طول کشید. این راه از همان ابتدا سختی‌های زیادی داشت و کسی هم راهنمایی‌ام نمی‌کرد که مبادا رقیب پیدا شود. خودم خیلی سختی کشیدم تا راه و چاه را پیدا کردم با صراحت می‌توانم بگویم در این راه شکستم اما تحمل کردم و نتیجه تلاشم را هم دیدم. به همین دلیل این روزها تمام شاگردانم و هر کسی را که می‌خواهد در این حوزه کاری انجام دهد، راهنمایی می‌کنم و تمام تجربیاتم را در اختیارش قرار می‌دهم.

برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟ من سرپرست خانوار هستم، خیلی سختی کشیدم اما هیچوقت دوست نداشتم منتظر کمک دیگران باشم یا دستم را جلوی کسی دراز کنم و وقتی می‌بینم به خاطر پول درآوردن چه اتفاقاتی می‌افتد خیلی ناراحت می‌شوم. من درد اینجور آدم‌ها را خوب می‌فهمم به همین دلیل الان کسی با این شرایط را می‌بینم سعی می‌کنم با اقساطی کردن شهریه یا حتی آموزش رایگان او را به این حرفه مشغول کنم تا نیازمند دیگران نباشد. همیشه هنرجوهایم را پس از اتمام دوره تشویق به ورود به بازار کار می‌کنم حتی بسیاری‌شان پیش خودم کار می‌کنند؛ مربی شعبه دومم و بسیاری از مسئولین دوخت و دوز و مزون آنلاینم کسانی هستند که پیش خودم آموزش دیده‌اند و سرپرست خانوار هم هستند؛ برخی هم به فروش یا آموزش آنلاین مشغولند به همین دلیل تعداد دقیقی نمی‌توانم تعداد را بگویم.

با کرونا چه کردید؟ بسیاری از همکارانم با شیوع ویروس کرونا مجبور به واگذاری آموزشگاه شدند اما این شرایط روی آموزشگاه بنده تأثیر منفی نداشت چه بسا شاگردان بیشتر هم شدند زیرا تعداد شاگردان در آموزش گروهی را کم کردم، برای برخی فیلم می‌گیریم و می‌فرستیم و به هنرجوها تأکید کردم که اگر علائمی در خود یا خانواده مشاهده کردند کلاس نیایند در عوض یک جلسه خصوصی رایگان برایشان برگزار می‌کنم. همیشه بهانه برای کار نکردن وجود دارد و شرایط آن طور که می‌خواهی پیش نمی‌رود مهم این است که چگونه مدیریت کنی. من با وجود رعایت‌ها دوبار کرونا گرفتم، آسم هم دارم و شرایط سختی را تجربه کردم اما اجازه ندادم حتی در آن شرایط آموزشگاه تعطیل شود و کسانی را به جای خودم فرستادم.

دلیل اصلی موفقیتتان را چه می‌دانید؟ همه می‌دانند خط قرمز من همواره رضایت مشتری و هنرجو است حتی اگر هزینه من پرداخت نشود هم آن‌ها باید راضی باشند و این رضایت دلیل اصلی موفقیت من است چون مهم‌ترین دلیل رونق آموزشگاه تبلیغ هنرجوها پیش دوست و آشنا است. من الان حتی هنرجو از تهران هم دارم. همیشه سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم به همه کمک کنم، با همه راه بیایم خصوصا در پرداخت هزینه کلاس‌ها و تا به حال نشده کسی پس از آموزش هزینه را ندهد و اذیت کند، از اعتمادم راضی هستم؛ همچنین اخلاق خوب برایم اولویت دارد و با بدقلق‌ترین هنرجو هم راه آمدم و حتی رفیق شده‌ایم.

چه هدفی برای آینده شغلی‌تان دارید؟ اولویت من آموزش و ایجاد اشتغال بیشتر است اما اهداف دیگری هم دارم؛ قصد دارم در زمینه تولید پوشاک در قم قدم‌های مثبتی بردارم و یک تولیدی بزنم که از صفر تا صد کار خودمان باشد یعنی از طراحی گرفته تا برش و دوخت زیرا اینگونه تولیدی در قم وجود ندارد.همچنین در فکر صادرات تولید ایران به خارج از کشور هستم، فکرهایی هم در این مورد کردم و در حال دیدن آموزش‌هایش هستم.

چه توصیه‌ای به هنرجوهای اول راه دارید؟ توصیه من به هنرجوها این است که دانشگاه و شرکت در دوره‌های بیرون از آن را با هم در برنامه داشته باشند؛ دانشگاه به تنهایی به هیچ وجه برای موفقیت در این حوزه کافی نیست زیرا آموزش حرفه‌ای در دانشگاه دنبال نمی‌شود اما در عین حال مدرک دانشگاهی بسیار مهم است. توصیه دیگرم این است که به یک کلاس و دوره و مدرک بسنده نکنند زیرا هر علم و حرفه‌ای هر روز در حال پیشرفت است؛ دوره‌های مختلف را حتی اگر حضوری نمی‌توانند مجازی شرکت کنند و همیشه در حال آموختن مطالب جدیدی در حرفه خود باشند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر