وجود نگاه منفی، معضل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است

سپهر اقتصاد- یک سرمایه‌گذار خارجی، وجود نگاه منفی و امنیتی در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی، احصا نشدن فرصت های سرمایه‌گذاری و پیچیدگی‌های فرآیند اداری را از معضلات و دشواری‌های سرمایه‌گذاری در ایران دانست.

سید ضیاء حسینی در حاشیه مراسم اعطای مجوز اقامت ویژه به فعالان اقتصادی موثر اتباع خارجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: سرمایه گذاری در ایران دارای مشکلات عدیده ای زیادی بوده که طی یک سال گذشته بخش مهمی از آنها برطرف شده است.

این سرمایه گذار خارجی اظهار داشت: همچنان نگاه و رویکرد منفی به سرمایه گذاری اتباع خارجی در ایران پررنگ است و مدیران ارشد و میانی نگاه اقتصادی خالصی به سرمایه های اتباع ندارند.

حسینی ادامه داد: در منطقه خاورمیانه ترکیه و کشورهای عربی با حفظ تمام مباحث امنیتی و حقوقی نگاه بسیار مثبتی به سرمایه گذاری خارجی داشته و حمایت های زیادی از ورود سرمایه های غیربومی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیچیدگی و عدم هماهنگی اداری مشکل بزرگ و دیگر سرمایه گذاری در ایران است و یک نهاد یا سازمانی که تمام نیازها و درخواست های سرمایه گذاران را بتواند برطرف نماید وجود ندارد.

این سرمایه گذار خارجی قم گفت: با وجود داشتن مجوز اقامت طولانی مدت برخی از سرمایه گذارن در قم اما همچنان نیروی انتظامی در ورود و خروج این افراد به ایران سخت گیری زیادی دارند و تغییری در رویکردها به صورت ریشه ای اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این بین از سرمایه گذارانی که چند میلیون دلار سرمایه وارد کشور کرده اند و مجوز اقامت طولانی مدت دارند نیز مانند کارگران عادی مجوز کار یک ساله درخواست می کند که از مباحث عجیب است.

به باور حسینی، وجود پیچیدگی ها و حاکم بودن نگاه های امنیتی در مجموع سبب کم رنگ شدن انگیزه و رغبت فعالان اقتصادی خارجی برای سرمایه گذاری در قم و ایران شده است.

وی تصریح کرد: مشکل به نام زدن اسناد مانند خانه، اتومبیل و غیره نیز از دیگر موانع ورود سرمایه گذاران به ایران است؛ هر سرمایه گذاری که چند میلیون سرمایه وارد کشوری می کند تمایل دارد که آن اموال به نام خودش باشد چیزی که هنوز در ایران امکان آن فراهم نشده است.

این سرمایه گذار خارجی ادامه داد: عدم احصای فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری معضل دیگر در سرمایه گذاری اتباع خارجی در ایران است به نحوی که این افراد بعد از ورود به ایران سردرگم می شوند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر