چرا قرض الحسنه از انفاق هم مهمتر است؟!

سپهر اقتصاد-  مدیر صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: قرض الحسنه در مواردی بیش از انفاق توصیه می‌گردد؛ زیرا با انفاق یکبار مال به فرد بخشیده می‌شود ولی در قرض الحسنه می‌توان مال را در گردش قرار داده و بارها به عنوان قرض آن را پرداخت نمود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام شهیدی پور، مدیر صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی،  با اشاره به اینکه قرض الحسنه یکی از اعمال نیکی است که در قرآن کریم، بر انجام آن تاکید شده است، عنوان کرد: قرض در معنای لغوی به معنای جدا کردن و کندن است و در عرب، به قیچی، مقراض می‌گویند.

وی با بیان اینکه قرض در قرآن همواره با صفت حَسَن مقرون است، اظهار کرد: مفهوم لغوی قرض، جدا کردن مال یا اموالی است که به فرد تعلق داشته و به دیگری بدهد، قرآن کریم، زکات و انفاق را مصداق قرض حسن ذکر می‌کند و خداوند می‌فرماید کسی که مالی را به صورت زیبا و نیکو از خود جدا کرده و انفاق نماید گویا آن را به خدا داده است.

وی بیان کرد: خداوند برای قرض نیکو، اجر کثیر، آمرزش گناهان، تشکر و رضایت الهی را وعده داده است و در آیه ۲۴۵ سوره بقره آمده است چه کسی به خدا قرض نیکو می‌دهد؛ یعنی چه کسی از اموال خود در راه خدا می‌بخشد، در این صورت، خداوند پاداش کثیر به او می‌دهد.

وی افزود: برای فهم معنی کثیر می‌توان آن را با کلمه قلیل که برای متاع دنیا در قرآن کریم استفاده شده است مقایسه کرد که این مقایسه نشان می‌دهد که معنی کثیر بزرگ‌تر از دنیا و مافی‌ها است؛ لذا اجر انفاق و قرض دادن قابل احصا و شمارش نیست.

حجت الاسلام شهیدی با اشاره به اینکه در اصطلاح فقهی به قرضی که به فردی داده شده و بدون هیچ زیاده‌ای پس گرفته شود قرض الحسنه می‌گویند، گفت: به هر میزان که ربا مذموم بوده و از آن نهی شده است قرض الحسنه مطلوب و به آن امر شده است.

وی تاکید کرد: قرض الحسنه حتی در مواردی بیش از انفاق توصیه می‌گردد؛ زیرا با انفاق یکبار مال به فرد بخشیده می‌شود ولی در قرض الحسنه می‌توان مال را در گردش قرار داده و بارها به عنوان قرض آن را پرداخت نمود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری و استفاده از پول برای مردم اهمیت دارد، عنوان کرد: برخی در امور اقتصادی سرمایه گذاری و یا با آن تجارت می‌کنند و از منافع آن بهره‌مند می‌شوند ولی سرمایه گذاری یک پول برای دادن قرض الحسنه به دیگران، سرمایه گذاری والا و ارزشمندی است.

مدیر صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: قرض الحسنه اجرمضاعف معنوی و پاداش کثیر را به دنبال دارد و عده زیادی از آن بهره‌مند خواهند شد و با بازگشت این پول، مجددا پرداخت قرض الحسنه و اجر مضاعف آن تکرار می‌شود.

وی افزود: ترویج فرهنگ قرض الحسنه ترویج فرهنگ سخاوت و مردانگی در جامعه اسلامی است که این مساله یک الگوی مهم در سبک زندگی و زیست اسلامی است.

حجت الاسلام شهیدی بیان کرد: قرض باعث افزایش روزی و برکت در مال و عمر می‌شود و ارزش افزوده اجر معنوی آن جبران کاهش ارزش پول را می‌نماید.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که هر کسی به برادر مومن‌اش قرضی بدهد، به میزان هر در هم آن همانند کوه رضوی و طور سینا، از سوی خداوند جزای خیر دریافت می‌کند.

مدیر صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: کسانی که قرض دریافت می‌نمایند وظایفی دارند؛ زیرا وقتی ما از افراد جامعه می‌خواهیم که اموال خود را به قرض الحسنه اختصاص دهند و آنان را به رفق و مدارای با وام گیرنده توصیه می‌کنیم باید وام گیرنده نیز به عهد و قرار خود پایبند باشد و در بازپرداخت تعلل ننماید تا این سنت حسنه با تعامل دو سویه وام دهنده و وام گیرنده در جامعه تقویت و گسترش یابد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر