کرونا قم و روایت‌های متکثر از آن

سپهر اقتصاد- پدیده کووید ۱۹ (ویروس کرونا) به عنوان پدیده ای پیچیده در پیدایش، ایجاد و کنترل، جهان را در نوردیده و تمام شئونات در مدیریت شهری، اداری، مدارس، تحصیل، خانواده، آموزش و پرورش، سلزمان اقتصادی، اجتماعی، زیست روزمره، خانواده، ازدواج، کسب‌و‌کار و سیاست را در حوزه های فردی میانی و کلانِ جامعه تحت تاثیر خود قرار داده است.

در این میان، استان قم بعنوان اولین شهرهای درگیر با این پدیده، در نقشه تاریخی داخلی، قطعا مورد نظر بوده که این مهم در پیدایش، کنش‌های مردم، دین و مدرنیته، سبک زندگی، علم و خرافات، سرمایه‌ی اجتماعی و تلاش‌های خیرین، مورد ضرورت در واکاوی است.

مطالعه و بررسی این پدیده از منظر جامعه شناختی و جامعه‌شناسی مردم‌مدار با هدف مستندسازی و روایت‌نگاری در مواجهه با بحرانِ کرونا، ارج نهادن به کادر درمان و سلامت، تجربیات زیسته شهروندان، کنش‌های فرهیختگان و خیرین سلامت و آنان‌که لحظه‌ای متفاوت در دوران کرونا آفریدند_ برای مستند سازی مدون، همراه با آثار پژوهشی علمی نخبگان، تولیدات رسانه‌ای، صوتی و تصویری و مجازی رسانه‌ها و خبرنگاران، روایت مردم کوچه‌بازار ، زنان، کودکان،کسبه و کارکنان سازمان‌ها و ادارات/ بعنوان یک (کتاب) نسخه مستند مکتوب و مصور در استان قم برای اولین بار در کشور ، کلید معرفتی برای آیندگان و شناخت زوایای پیدا و پنهان این پدیده خواهد بود.

لذا انجمن جامعه شناسی ایران دفتر قم و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات کشور، با استفاده از ظرفیت علمی و مسولیت اخلاقی و اجتماعی خود اقدام به این فراخوان با عنوان #کروناوروایت‌های_ متکثر از آن #در_قم ، زده است. که درین اقدام مسولانه، همراهی، مشارکت و همکاری شهرداری استان قم، خانه مطبوعات استان قم، واحد پژوهش دانشگاه طلوع مهر، اداره‌کل اموراجتماعی استانداری قم، اموزش‌و‌پرورش استان، خبرگزاری ایرنا و تشکل انجمن حقوق شهروندی هدی قم موجب امتنان و هم‌افزایی در ایفای مسولیت‌های اجتماعی است.

گفتنی‌است آثار برگزیده در صورت اخذ نظر داوران و حدنصاب، در قالب‌های چهارگانه‌ی: - کرونا به روایت پژوهش مقالات و تحقیق - کرونا به روایت رسانه ها گزارش مصاحبه عکس - کرونا به روایت هنر عکاسی سوژه پیامدها نقاشی - کرونا و مسولیت اجتماعی مردم بازار خانواده‌ها معلمان دانش اموزان دانشجویان خیرین

ضمن تقدیر و اهدا جوایز، در کتابی مصور با پشتوانه نظریات جامعه‌شناسی منتشر خواهد شد. فراخوان کرونا و روایت‌های متکثر از آن در قم با اهداف: ثبت و مستندسازی، روایت‌نگاری در مواجهه با بحران، ارج نهادن به کادر درمان و سلامت و بهداشت استان قم ، ظرفیت خیرین و فرهنگ عمل مومنانه و خیرخواهانه برگزار گردیده است. سندی برآمده از دل میدان، مشاهدات، همراه با فهم و معانی این پدیده و پیامدها در زیست روزمره و امید به آینده شهروندان و میتولیان امور، برگزار میگردد.

کلیه علاقه‌مندان از هر گروه سنی و هر گروه تحصیلی ، دختران پسران و والدین تا خبرنگاران، اساتید دانشگاه، کارمندان ادارات و کادر درمان و محققین میتوانند آثار خود را جهت ثبت و چاپ در این نسخه اسنادی برای آیندگان به پست الکترونیکی: a_baghere20@yahoo.com و یا به آیدی @Mdeldar55 در تلگرام ارسال نمایند. مهلت ارسال آثار تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ میباشد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر