کودهای یارانه‌ای در قم دچار پرمصرفی نیست

سپهر اقتصاد - مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: میزان استفاده از کودهای یارانه‌ای در استان هیچگاه در سطح پرمصرف نبوده‌است.

به گزارش ایرنا، حسین زند  بیان کرد: میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه در قم طی سال‌های اخیر با استناد به آمار و اطلاعات موثق هیچگاه دچار پر مصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان اعلام شده توسط موسسه تحقیقات خاک و آب بوده‌است.

وی بیان داشت: میزان نیاز سالیانه کشاورزی قم به کودهای ازته، فسفاته و پتاسه بیش از ۳۰ هزار تن می‌باشد که طی یک دهه اخیر مصرف سالیانه کودهای مذکور در استان هیچگاه به ۲۰ هزار تن نرسیده‌است.

زند با بیان اینکه با افزایش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه از ابتدای سال ۱۳۹۹ به‌علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، مصرف این دو نوع کود کاهش یافته است، گفت: در کود اوره نیز دچار پر مصرفی نیستیم.

وی افزود: بیشترین میزان مصرف کود اوره در سال ۱۳۹۹ در استان به میزان حدود ۱۵ هزار تن بوده‌است که از مقادیر توصیه شده و نیاز استان به کود ازته که بیش از ۲۰ هزار تن می‌باشد کمتر است.

وی درخصوص کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، بیان داشت: فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای تدارک شده توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت گرفته و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است.

زند تاکید کرد: در این چرخه نظارت چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج خواهد شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم، نتایج مثبت حاصل از آزمایش‌های مستمر مؤسسات تحقیقاتی و نظارتی از انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان را تایید کننده کیفیت بالای کودهای تدارک شده توسط دولت دانست و ضمن اطمینان‌بخشی به آحاد مردم از کشاورزان عزیز و زحمتکش تقاضا کرد که کودهای مورد نیاز خود را حتما از شبکه رسمی فروش به ویژه شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تهیه کرده و در مصرف آنها نیز دستورالعمل‌های فنی ابلاغی را مورد توجه جدی قرار دهند.

از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر