سپهر اقتصاد-  یک دانشجوی کارآفرین گفت: در مراکز مهارت‌پرور دانشجو قبل از فارغ‌التحصیلی به فکر ایجاد شغل افتاده و وارد بازار کار می‌شود.

به گزارش ایسنا، زهرا خادمی، دانشجوی کارشناسی رشته گیاهان دارویی مرکز علمی کاربردی بهارآوران نسترن،  بیان کرد: بنده مدرک کاردانی خود را از مرکز فرهنگ وهنر دریافت کردم و دانشجوی برتر سال ۹۷ شدم، پس از آن چندین سال است که در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی کاملا گیاهی فعالیت می‌کنم.
وی افزود: بنده و دوستانم درکنار تحصیلات دانشگاهی در این رشته در دوره‌ها و وبینارهای مرتبط شرکت کردیم و با کسب توانایی در این حوزه در حال حاضر در یک کارگاه به تولید این محصولات مشغولیم که نه تنها ضرر نداشته بلکه مفید هم می‌باشند.
خادمی با اشاره به اینکه ثبت شرکت انجام شده و ثبت اختراع محصولات مختلف در حال انجام است اظهار کرد: علاوه بر این تأییدیه چندین محصول نیز به صورت آزمایشی گرفته شده است و در مجموع هم اکنون در سه حوزه آرایشی، بهداشتی و درمانی مشغول فعالیت هستیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه آرایشی کیفیت محصولات بر اساس خواص آرایشی است ادامه داد: در حوزه محصولات درمانی نیز به صورت بالقوه و تخصصی فعالیت شده و شاهد نتایج مثبتی تاکنون بوده‌ایم؛ محصولات بهداشتی‌مان هم مانند شامپو، صابون و … دیگر امتحان خود را پس داده‌اند و قابلیت ثبت دارند.
این کارآفرین جوان در رابطه با بازار فروش محصولات تولیدی خود توضیح داد: در حال حاضر به صورت کارگاهی تولید و توزیع می‌کنیم و با حوزه طب اسلامی و عطاری‌ها به صورت عمده همکاری داریم؛ همچنین فروش تک به صورت مجازی نیز انجام می‌گیرد تا پس از گسترش کارگاه به تولید انبوه برسیم.
وی همچنین از صادرات یک دوره‌ای محصولات به کویت خبر داد و گفت: یکی از تجار کویت تعدادی از محصولات را به این کشور برد و با توجه به اینکه این کشور بازار قدرتمندی در زمینه آرایشی بهداشتی داشته و به این حوزه بسیار اهمیت داده می‌شود از محصولات بسیار استقبال شد اما در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا رفت‌وآمد ایشان محدود شده است.
خادمی انتخاب رشته تحصیلی‌اش را به دلیل کمک به کارآفرینی دانست و عنوان کرد: رشته‌ای که انتخاب کردم تکمیل کننده دوره‌ها و وبینارهایی بود که شرکت می‌کردم و در این راه تا به حال برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم –بازاریابی، ارسال محصولات و…- اشتغال ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه‌های علمی کاربردی به عنوان مراکز مهارت‌پرور با دانشگاه‌های تئوری بسیار متفاوت است گفت: در این مراکز از همان ترم اول انگار برای ایجاد یک حرفه ترغیب می‌شوی که جشنواره‌ها، استارت‌آپ‌ها، مراکز کارآفرینی و مشاوره‌های خود مراکز نیز در این مسیر بسیار کمک کننده هستند.
خادمی اضافه کرد: اینگونه فعالیت‌ها در دانشگاه، دانشجو را قبل از فارغ‌ التحصیلی به فکر ایجاد شغل می‌اندازد. ما نیز با کسب رتبه در جشنواره‌ها قوت گرفتیم و با تشکیل گروهی به راه‌اندازی این کارگاه مشغول شده و وارد بازار کار شدیم.
خادمی همچنین ضمن ارائه پیشنهادی برای عملکرد بهتر مراکز علمی کاربردی توضیح داد: با توجه به اینکه رشته‌های این دانشگاه عملی بوده و هزینه‌ بیشتری دارد بهتر است برای مدیریت هزینه‌های دانشجویی نیز اقداماتی انجام دهد.
وی ادامه داد: به عنوان در ترم اول رشته عکاسی همه دانشجویان موظف به خرید دوربین هستند در حالی که شاید بهتر باشد هر کلاس را تبدیل به چند گروه کنند تا علاوه بر کاهش هزینه، دانشجویان به سمت کار گروهی سوق داده شده و به پیشبرد اهداف به صورت گروهی فکر کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *