۴۰۰ واحد صنعتی قم زیر پوشش استاندارد هستند

سپهر اقتصاد- ـ مدیرکل استاندارد استان قم گفت: در استان قم، حدود ۴۰۰ واحد صنعتی زیر پوشش این اداره کل قرار دارند که یک هزار و ۳۰۰ فرآورده تولید می کنند.

مجید آوری‌فرد، در گفت و گو با خبرنگاران افزود: استانداردها در مراحل اجرایی شامل استانداردهای «اجباری»، «اختیاری (تشویقی)» و «خوداظهاری» می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت‌های واحد حقوقی این اداره کل گفت: سال گذشته این واحد، ۳۷۸ مورد اخطار و تذکر به واحدهای تولیدی داده، ۱۷ مورد شکایت مردم را رسیدگی و ۲۷ مورد هم اعلام جرم علیه واحدهای متخلف کرده است.

آوری‌فرد افزود: در ۶ ماه نخست امسال نیز، ۱۴۴ مورد اخطار و تذکر، هشت مورد رسیدگی به شکایت و سه مورد اعلام جرم علیه واحدهای متخلف صورت گرفته است و ۳۹ مورد هم توقیف و جمع‌آوری کالاهای غیراستاندارد داشته‌ایم.

وی در بخش دیگر سخنان خود، تدوین استانداردها در بخش‌های مختلف را یکی از وظیفه‌های سازمان ملی استاندارد برشمرد و گفت: استانداردها با توجه به معیارهای ایمنی، بهداشت و سلامتی، حفظ محیط زیست و انرژی؛ به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و توجه مردم هنگام خرید کالا و دریافت خدمات به استانداردها گفت: آشنایی بیشتر آحاد جامعه با موضوع استاندارد، می‌تواند تاثیرهای مهمی در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور داشته و سبب افزایش توانمندی جامعه در تولید و عرضه کالاها و خدمات با کیفیت باشد.

وی افزود: از جمله وظایف مهم سازمان ملی استاندارد ایران؛ استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی، ترویج استاندارد، ارزیابیِ انطباق و کنترل کیفیت کالا و خدمات، تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های همکار، اندازه‌شناسی و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با استاندارد است.

آوری‌فرد گفت: هدف از استانداردسازی کالاها؛ حفظ ایمنی، بهداشت و حمایت از مصرف‌کننده، حفظ محیط زیست، صرفه‌جویی در مواد اولیه، انرژی، نیروی انسانی، وقت، هزینه و در نهایت ارتقا در تولید کالا و خدمات و کاهش قیمت‌هاست.

وی گفت: کارشناسان این سازمان بر اساس قانون مجاز هستند به مرکزهای تولید، بسته‌بندی، عرضه و فروش کالاها و یا خدمات مشمول استاندارد اجباری وارد شوند، به بازرسی و نمونه‌برداری بپردازند و نیز فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری فاقد کیفیت را از مراکز تولید و عرضه جمع‌آوری کنند.

وی با اشاره به طرح «طاها» (طرح اجرای هماهنگ استاندارد) گفت: در این طرح، این سازمان با خرید کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری از بازار، کیفیت محصولات را نه فقط در واحدهای تولیدی، بلکه با خرید نمونه از بازار، کنترل و کیفیت و مطابقت آن با استاندارد را، مورد آزمون و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه بازرسی ادواری مخازن جایگاه‌های سی. اِن. جی. (CNG) از جمله وظایف این اداره کل است، افزود: نظارت بر اجرای استاندارد تجهیزات مراکز تفریحی، شهرهای بازی، مهدهای‌کودک و خانه‌های بازی نیز بر عهده این سازمان است.

آوری‌فرد با بیان اینکه تاییدیه تولید موتورسیکلت نیز در استان داده می‌شود، ادامه داد: همچنین بازرسی و نظارت بر استانداردسازی آسانسورها و پله‌های برقی و صدور تاییدیه ایمنی اولیه و ادواری آنان بر عهده این سازمان است.

وی با اعلام اینکه استاندارد آسانسورها «اجباری» است، گفت: در قم، با هماهنگی انجام شده با اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی؛ هر مجموعه اقامتی و هتل که دارای آسانسور است، لازم است برای گرفتن پروانه، تاییدیه استاندارد آسانسور داشته باشد.

وی افزود: برای اطلاع از آخرین وضعیت استانداردسازی آسانسور، می‌توانید شناسه‌ای که در درون کابین آسانسور نصب شده است را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنید و پاسخ را از سامانه دریافت نمایید.

مدیرکل استاندارد استان قم همچنین از مدیران مجتمع‌های تجاری و مسکونی درخواست کرد که در زمینه نگهداری آسانسور با شرکت‌های معتبر قرارداد ببندند.

آوری‌فرد با تاکید بر بازرسی مستمر بر آسانسورهای مراکز عمومی اعلام کرد: خوشبختانه در استان قم بیش از ۹۵ درصد آسانسورهای ادارات دارای استاندارد هستند.

مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی بازوی اجرایی استاندارد هستند

معاون ارزیابیِ انطباق و کیفیت اداره کل استاندارد استان قم نیز در این نشست گفت: سازمان ملی استاندارد ایران، برای بازرسی و کنترل کیفیت کالاها و خدمات از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کند و مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی به عنوان بازوی اجرایی این سازمان، مراحل اول کنترل را به صورت کنترل کیفیت مستمر مواد اولیه، محصول نیمه‌نهایی، محصول نهایی و خطوط تولید انجام می‌دهند.

سعید پروانه خاطرنشان کرد: در مرحله دوم، بازرسان این سازمان؛ استاندارد کنترل کیفیت را به صورت بازرسی و نمونه‌برداری تصادفی از محل واحدهای تولیدی و یا خدماتی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اطمینان از کیفیت محصول ارایه شده به مشتری به مرحله سومی نیز نیاز دارد که در این مرحله بازار و مرکزهای عرضه مورد بازرسی و نمونه‌برداری قرار می‌گیرند.

وی در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: لازم است که در زمینه آشنایی با موضوع «استاندارد»، سطح فرهنگ مردم افزایش یابد و مردم کالا را از مراکز دارای مجوز خریداری کنند و هنگام خرید به «علامت استاندارد» و تاریخ تولید و انقضای کالا دقت و توجه لازم را داشته باشند.

همچنین رییس اداره امور آزمایشگاه‌ها و کارشناس ارشد صنایع غذایی اداره کل استاندارد استان قم، درباره چرخه فرآیند تولید نان گفت: آرد تولید شده باید بر اساس استانداردهای اعلام شده باشد.

فاطمه عاملی خاطرنشان کرد: چرخه تولید آرد در استان قم به طور کامل توسط این اداره کل کنترل می‌شود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر