۴۹۰ اخطاره محیط زیستی به واحدهای صنعتی آلاینده قم

سپهر اقتصاد-مدیر کل محیط زیست قم گفت: از ابتدای سال جاری تا آخرین روزهای دی‌ماه امسال ۵۸۰ بازدید و پایش محیط زیستی از واحدهای صنعتی استان انجام شده که ۴۹۰ مورد آنها منجر به صدور اخطاریه شده است.

سید رضا موسوی مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به عملکرد محیط زیست استان از ابتدای امسال تاکنون پیگیری وضعیت آلودگی هوا را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مقوله آلودگی هوا در ۶ ماهه اول با ۶ ماهه دوم مقداری متفاوت است، از این رو در نیمه نخست بیشتر با پدیده گرد و غبار مواجه هستیم، چرا که جهت باد به سمت شرق استان است.

وی اضافه کرد: خشکسالی سال زراعی امسال که تقریبا در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده بر روی محیط زیست تاثیر گذاشت، وضعیت ریزگردها نیز در مقایسه با پارسال بدتر بود.

وی ادامه داد: طی این مدت ۳۲ روز با پدیده گرد و غبار مواجه بودیم در حالی که سال قبل حدود ۱۶ روز بود، به همین علت سعی کردیم کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار را در استان فعال کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم اضافه کرد: کانون‌های گرد و غبار به‌ویژه در قسمت شرقی قم خیلی زیاد فعال شده و یک وزش باد ۲۰ متر در ثانیه نیز شهر را متاثر می‌کند.

وی افزود: در نیمه دوم سال آلودگی هوای کمتری را در قم داشتیم، البته هوا در برخی روزها برای بعضی گروه‌های جامعه، ناسالم می‌شود که کارگروه اضطرار را تشکیل می‌دهیم.

موسوی مشکینی در تبیین دیگر اقدام‌های انجام شده توسط محیط زیست استان خاطرنشان کرد: در مجموع در بحث بهره‌برداری و تاسیس واحدهای صنعتی، ۵۳۴ استعلام از محیط زیست استان صورت گرفته که با ۷۵ مورد آن مخالفت شد.

وی با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته به خاطر شرایط اقتصادی استعلام‌های کمتری از محیط زیست استان انجام شده است افزود: از ۲۳۵ استعلام که در خصوص بهره‌برداری از واحدهای صنعتی بوده با ۲۵ مورد آن مخالفت شد، و از ۲۹۹ استعلام در رابطه با تاسیس واحدهای صنعتی نیز ۵۰ مورد پذیرفته نشد.

وی افزود: در این مدت ۱۸ پرونده حقوقی در محیط زیست انسانی و ۲۷ پرونده نیز در محیط زیست طبیعی تشکیل شده است.

موسوی مشکینی گفت: این پرونده‌ها در خصوص شکار، صید، خرید و فروش گونه‌های جانوری و استفاده غیرمجاز از اسلحه بوده، که به دستگاه قضایی ارسال و تعدادی از آنها مشمول محکومیت، تعدادی هم برائت شدند و برخی نیز در حال رسیدگی هستند.

وی با بیان اینکه هر سال در فصل سرد سال معضل آنفولانزای فوق حاد پرندگان مطرح می‌شود گفت: خوشبختانه در حیطه حیات وحش قم موردی را نداشتیم، ولی همواره تالاب و آبگیرهایی که در استان محل گذران زمستان پرندگان مهاجر هستند را رصد و پایش می‌کنیم.

موسوی مشکینی تصریح کرد: در سال جاری ۱۰۰ پرنده و پستاندار آسیب دیده در طبیعت از سوی شهروندان به محیط زیست استان تحویل داده شده که آن گونه‌هایی که قابلیت زندگی در طبیعت  داشتند، رهاسازی شدند، همچنین به منظور داشتن آمار و اطلاعات دقیق از حیات وحش استان، سرشماری تابستانه و زمستانه پستانداران عظیم الجثه و پرندگان را انجام دادیم.

وی با تاکید بر در معرض خطر بودن تالاب‌های استان گفت: حجم آبی که باید آورده دریاچه نمک باشد، ۴۵۰ میلیون مترمکعب است که یک بخشی از طریق رودخانه‌ها و بخش دیگر نیز از طریق بارندگی و مسیله‌ها تامین می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه در سفره‌های زیرزمینی استان میلیاردها متر مکعب کسری آب وجود دارد گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت خارج از ظرفیت چاه‌های مجاز، سفره‌های زیرزمینی استان را تخلیه می‌کند.

وی با یادآوری اینکه مطابق آیین‌نامه اجرایی تالاب‌ها، باید کارگروه ملی تالاب‌ها تشکیل شود گفت: تشکیل این کارگروه به ریاست معاون اول رئیس جمهور همواره از پیشنهادی محیط زیست استان بوده، و در سفر اخیر هیات دولت نیز مطرح شد.

مدیرکل محیط زیست قم بیان داشت: یکی از مواردی که می‌خواهیم با استاندار مکاتبه کنیم، پیگیری تشکیل این کارگروه است، چرا که باید طرح و برنامه دولت برای دریاچه نمک قم مشخص شود.

موسوی تاکید کرد: در صورت خشک شدن دریاچه نمک قم، آثار منفی آن نه تنها این استان بلکه استان‌های همجوار مانند اصفهان، تهران، البرز و سمنان را نیز در بر خواهد گرفت.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع هوای پاک گفت: بر اساس بررسی دیوان محاسبات تنها ۱۰ درصد قانون هوای پاک اجرایی می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: طبق کار کارشناسی که برای رصد آلودگی هوای شهر قم انجام دادیم، برای این اقدام نیازمند ۱۰ ایستگاه هستیم.

وی در ادامه تعداد ایستگاه‌های ثابت سنجش آلودگی هوا که در قم فعال هستند را سه مورد ذکر کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان درخواست ۲ ایستگاه را انجام دادیم که یک ایستگاه برای سال جاری و ایستگاه دیگر نیز برای سال آینده مصوب شد که در صورت تامین اعتبار می‌توانیم حداقل یک ایستگاه را جز مصوبه‌های این سفر داشته باشیم که تلاش داریم آن را در شهر پردیسان نصب کنیم.

مدیرکل محیط زبست قم همچنین با اشاره به ۲۴ تا ۲۹ دی‌ماه به عنوان هفته هوای پاک اظهار داشت: در طول این هفته شاهد بازدید استاندار قم از شهرک صنعتی سلفچگان و سایت پسماند معروف به ۱۸ هکتاری بودیم.

موسوی تصمیم‌های خوب گرفته شده در جریان این بازدید و دستور قاطع استاندار مبنی بر مشخص شدن تکلیف مدیریت سایت پسماند طی ۲ هفته آینده را مورد توجه قرار داد و گفت: مدیریت این سایت در حال حاضر پراکنده است ولی قرار شد، در اختیار شرکت خدماتی شهرک سلفچگان باشد، پاسخگویی لازم صورت بگیرد و ساماندهی شود.

وی گفت: استاندار دستور جلوگیری از استقرار صنایع آلاینده در استان را صادر کرد ولی تحقق این امر نیازمند حمایت بخش‌های اقتصادی و سایر بخش‌ها است تا واحدهای آلاینده در استان فعالیت نداشته باشند.a

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر