۵۰ پاساژ هسته مرکزی قم فقط یک ایستگاه آتشنشانی دارد

سپهر اقتصاد-عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: در هسته مرکزی شهر قم بیش از ۵۰ پاساژ فعال است در حالی که فقط یک ایستگاه آتشنشانی وجود دارد و اگر در این مراکز آتش‌سوزی بیش از یک ساعت به طول بیانجامد هر یک از آنها فاجعه‌ای مانند ساختمان پلاسکو تهران را رقم خواهند زد.

به گزارش ایرنا، نرجس نیازمند  در نطق پیش از دستور دهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سخنانی به مناسبت روز ملی آتشنشانی و خدماتی ایمنی با اشاره به مشکلات سازمان آتشنشانی قم، اظهار کرد: در چند سال گذشته آتش‌نشانی قم از لحاظ تجهیزات نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته اما همچنان آتش‌نشانی قم باید از تجهیزاتی برخوردار گردد تا در صورت وقوع حادثه جان مردم و آتش نشانان در معرض خطر نباشد.

عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: بهبود و تامین کامل نردبان آتش نشانی، جرثقیل، لودر، بیل مکانیکی، کلاه های ایمنی، افزایش دستگاه تنفسی و دستگاه بی سیم ‌دیجیتال و برخی تجیهزات دیگر برای امدادرسانی مطلوب و به موقع به مردم باید بصورت کامل تامین شود.

نیازمند یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت تجهیزات آتشنشانی و محدودیت منابع مالی ممکن است تامین تجهیزات آتش نشانی در حد استانداردها میسر نباشد اما عزمی جدی در این زمینه باید در بین مجموعه مدیریت شهری شکل بگیرد تا تجیهزات لازم خریداری شود چراکه حفظ سلامت و ایمنی شهروندان مهمتر از محدودیت های بودجه ای است.

وی خاطرنشان کرد: نبود هر کدام از تجهیزات حیاتی آتشنشانی می تواند هزینه های غیرقابل جبرانی را به مجموعه مدیریت شهری قم وارد نماید.

به باور وی، برخی از ساختمان های آتش نشانی قم نیز  بسیار قدیمی و فرسوده بوده که نیاز به بازسازی و برخی دیگر از مکان های آتش نشانی در مکان مناسب قرار ندارند.

عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: همچنین نبود فضای مناسب جهت آموزش و تمرینات در تعدادی از ایستگاه های آتشنشانی نیز موجب کاهش آمادگی جسمانی این نیروها و کاهش راندمان کاری می شود.

وی در ادامه با انتقاد از برخی مطالبات بر زمین مانده آتشنشانان، گفت: معوقات نیروهای آتش نشانی از سال ۹۹ پرداخت نشده و میانگین ساعات اضافه کار نیروهای آتش نشانی ۹۷ ساعت بوده که از همه نیروهای شهرداری کمتر است.

نیازمند تصریح کرد: از شهردار قم درخواست می شود برای توسعه عدالت ابتدا از نیروهای شهرداری آغاز نمایید؛ ساعت کار نیروهای آتش نشانی  مطابق با ساعات اضافه کار سایر نیروهای شهرداری محاسبه و اصلاح شود.

تجهیزات آتشنشانی قم استاندارد است

شهردار قم نیز در ادامه با اشاره به پیگیری های انجام شده طی سالهای گذشته برای تامین تجهیزات مورد نیاز سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: تجهیزات این سازمان در وضعیت استانداردی جهت خدمت رسانی به شهروندان قرار دارد.

سیدمرتضی سقائیان نژاد افزود: مساله استاندارد بودن تجهیزات و سایر امور رفاهی سازمان آتشنشانی شهرداری قم باید قبل از رسانه ای شدن توسط برخی اعضا، در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر راستی‌آزمایی شود.

شهردار قم با تاکید بر استاندارد بودن تجهیزات و بسیاری از ملزومات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم، از برخی اعضای شورای شهر قم درخواست کرد تا نگرانی ها و دغدغه های خود نسبت به این سازمان را در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی و راستی آزمایی قرار دهند.

تامین ایمنی شهرک‌های صنعتی خارج از وظایف سازمان آتشنشانی قم است

رییس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به عملیات‌های پرتکرار برون شهری سازمان آتشنشانی در شهرک های صنعتی، گفت: طبق ضوابط شهرک های صنعتی باید مباحث و ضوابط ایمنی واحدهای صنعتی را خودشان تامین کنند و ورود سازمان آتشنشانی شهرداری قم به حوادث این شهرک ها صرفا با مجوز ستاد مدیریت بحران امکان پذیر است.

حسین اسلامی اظهار داشت: تجیهزات و دغدغه های این سازمان باید بصورت کامل برطرف شود تا نیروهای آتشنشانی هیچ نگرانی جز نجات جان مردم نداشته باشند.

تجیهزات آتشنشانی ۱۰ برابر افزایش قیمت داشته است

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه با اشاره به ضرورت تجهیز کامل ایستگاه های آتشنشانی قم، گفت: بسیاری از اقلام و لوازم آتشنشانی طی سالهای اخیر با افزایش قیمت ۱۰ برابری روبه رو شده است.

روح الله امراللهی تاکید کرد: خرید نردبان ۵۰ متری و سایر خودروهای امداد و عملیات از نیازهای ضروری سازمان آتشنشانی شهر قم است که این تجهیزات نسبت به سال گذشته افزایش قیمت ۱۰ برابری داشته است.

وی اظهار داشت: نردبان ۵۰ متری آتشنشانی که سال گذشته ۵ میلیارد تومان بود هم اکنون تا ۴۰ میلیارد تومان افزایش قیمت داشته و خرید آن به تنهایی از توان این سازمان خارج است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر