آذرماه ۱۴۰۱ آغاز عملیات عمرانی نهضت ملی مسکن در قم

سپهر اقتصاد- جلسه شورای تامین مسکن قم با حضور استاندار قم برگزار شد و طی آن از آغاز عملیات عمرانی طرح نهضت ملی مسکن از آذرماه سال آینده بعد از پایان فرآیند پالایش و قرعه کشی متقاضیان سخن به میان آمد.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه‌وشهرسازی قم در ابتدای این جلسه، با بیان اینکه تاکنون ۱۲۳ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: پس از پایان پالایش افراد متقاضی که حدود ۶ تا ۷ ماه زمان خواهد برد، عملیات اجرایی و عمرانی این طرح از آذرماه سال آینده بصورت رسمی آغاز می‌شود.

داوود طلوعی با اشاره به روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن در قم، اضافه کرد: به صورت متوسط طرح مسکن ملی در قم هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۲۳ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، یادآور شد: تامین زمین دولتی تاکنون فقط برای ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن فراهم شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان ظرفیت احداث ۳۵ هزار مسکن را دارد.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

وی بابیان اینکه قیمت هر متر زمین در این طرح ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سطح کشور درنظر گرفته شده است، بیان کرد: از آنجایی که قم یک کلانشهر محسوب می شود با افزایش ۵ درصدی،  ۴ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان قیمت هر متر زمین در طرح نهضت ملی مسکن در این استان در نظر گرفته شده که با قیمت تمام شده آن متفاوت است.

وی بیان داشت: در قالب این طرح اگر متقاضیان در بازده زمانی ۱۵ روز واریزی به حساب معرفی شده نداشته باشند به معنای انصراف از طرح شناخته خواهد شد.

۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین زیرساخت آبفای  اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم نیز در ادامه جلسه، عنوان کرد:  ۵۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت آب و فاضلاب در اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن نیاز است.

حسن بختیاری با اشاره به هزینه متوسط هر واحد مسکونی از زیرساخت های آب و فاضلاب، تصریح کرد: سرانه هر واحد برای تامین آب و فاضلاب ۱۴ میلیون تومان است.

فرماندار شهرستان جعفرآباد نیز در ادامه خاطرنشان کرد: در شهرستان جعفریه حدود ۳۰۰ نفر متقاضی این طرح هستند اما زمینی در شهرستان برای این طرح در نظر گرفته نشده و شهروندان مجبور شدند ثبت نام خود را در قم انجام دهند.

ذبیح الله عبداللهی ادامه داد: به دلیل تعداد بالای افراد ثبت نام شده در این استان باید افراد متاهل در اولویت واگذاری زمین و احداث زمین قرار بگیرند.

طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه سال جاری هیات دولت وقت، بخش جعفرآباد به‌شهرستان ارتقا پیدا کرد. این شهرستان جدیدالتاسیس قم از ۲ بخش مرکزی و دهستان قاهان تشکیل شده‌است.

جعفرآباد با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم با جمعیتی بالغ بر ۱۶ هزار تَن با ۲ گویش فارسی‌ و ترکی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز قم نیز در ادامه بیان کرد: ایستگاه ۱۰۰ هزار متر مکعبی با تامین اعتباری که انجام شده قبل از الحاق این اراضی نهایی شده است و با نهایی شدن نقشه این ایستگاه عملیاتی می‌شود.

علی رضا نصیری ادامه داد: در حوزه تامین زیرساخت گاز هیچ مشکلی در طرح نهضت ملی مسکن در قم وجود ندارد.

مهدی آهنین پنجه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم نیز در پایان جلسه، گفت: برای تامین برق اراضی ۵۶۰ هکتاری باید یک پست ۶۳ مگاواتی جدید در این استان احداث شود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر