احداث یکهزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در پردیسان قم آغاز شد

در آیینی ۴۶ واحد مسکونی به خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی تحویل داده شد

سپهر اقتصاد - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم از آغاز عملیات احداث یکهزار و ۸۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در زمین‌های ۲۲ هکتاری شهرک پردیسان خبر داد.

به گزارش  روابط عمومی اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان، داریوش بلدی همچنین افزود: این عملیات از نیمه اسفندماه جاری شروع شده است.

وی افزود: از ابتدا برای احداث تعداد ۷۰۰ واحد مسکونی در این اراضی برنامه‌ریزی شده بود که با پیگیری اداره‌کل راه و شهرسازی استان این سهم به تعداد هزار و ۸۰۰ واحد افزایش یافت.

بلدی گفت: این اراضی در بلوار ۱۰۰ متری امام صادق(ع) و در کنار میدان شهید مکیان شهرک پردیسان قم قرار دارد.

وی در خصوص طولانی شدن شروع ساخت این واحدها بیان داشت: در این محدود ۷۰ هکتار زمین با کاربری غیر مسکونی وجود داشت که ۲۲ هکتار از آن برای ساخت واحدهای مسکونی تغییر کاربری داد که البته این تغییر کاربری، تهیه نقشه و گرفتن پروانه و مجوزهای زمان‌بر بود و موجب تاخیر در شروع طرح شد.

وی تصریح کرد: حدود ۴۰۰ متقاضی که از سال گذشته اقدام به واریز آورده اولیه کرده‌اند در اولویت تخصیص طرح خواهند بود و مابقی سهم افزایش یافته، از بین متقاضیان مرحله پنج ثبت‌نام به قید قرعه کشی تخصیص می‌یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اظهار داشت: امیدواریم با تزریق آورده متقاضیان و تخصیص وام این طرح ظرف مدت ۳۶ ماه به اتمام برسد و متقاضیان بتوانند واحدهای خود را تحویل بگیرند.

۵۹ هزار متقاضی مسکن در قم مجاز شدند

 معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه‌وشهرسازی نیز قم گفت: تاکنون ۱۲۶ هزار متقاضی مسکن در استان موفق به ثبت نام و تا این لحظه بیش از ۵۹ هزار تَن از آنها مجاز شناخته شده‌اند.

 داوود طلوعی اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن از اولویت‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم است که با هدف تأمین مسکن اقشار مختلف مردم اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲۶ هزار متقاضی در سامانه نام نویسی کرده‌اند افزود: از این تعداد ۸۳ هزار متقاضی مربوط به طرح نهضت ملی مسکن یا مرحله ۶ بوده‌اند.

طلوعی گفت: تاکنون تعداد ۵۹ هزار متقاضی مسکن با داشتن چهار شرط نداشتن سابقه مالکیت دولتی، نداشتن سابقه مالکیت شخصی و همچنین تاهل و سابقه پنج سال سکونت، مجاز و تایید شده‌اند و به مرور بررسی و پالایش متقاضیان ادامه خواهد داشت که پروسه زمان‌بری خواهد بود.

وی با بیان اینکه مهلت نهایی ثبت‌نام برای متقاضیان مسکن در استان ۲۹ اسفند خواهد بود گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ هزار متقاضی متاهل و ۲۷ هزار متقاضی مجرد در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

طلوعی در خصوص آخرین اقدام‌ها در اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان گفت: مشاور طرح در حال انجام مطالعه‌ها و طراحی معابر و کاربری‌ها است و بعد از انجام مناقصه، عملیات اجرایی در این اراضی شروع خواهد شد.

طلوعی بر تسریع در انجام اقدام‌ها و مقدمات اولیه کار تاکید کرد و گفت: در آخرین جلسه شورای تامین مسکن استان، تشکیل کمیته سه نفره متشکل از شهرداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان تصویب شد.

وی گفت: بر اساس این مصوبه برای تسریع در انجام امور و پرهیز از مکاتبه‌ها و نامه‌نگاری‌های زائد و وقت‌گیر بین دستگاهی، این کمیته سه جانبه در اداره‌کل راه‌وشهرسازی تشکیل جلسه خواهد داد و تمامی موارد مشترک در آنجا مصوب خواهد شد.

معاون راه و شهرسازی استان یادآور شد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، زمین در طرح نهضت ملی رایگان است.

طلوعی در خصوص جزئیات قیمت هر متر مربع مسکن نهضت ملی در استان گفت: براساس ابلاغ وزارت راه و شهرسازی و پس از طرح در شورای تامین مسکن استان، قیمت پایه برای هر مترمربع ۴۷ میلیون و ۲۵۰ هزار برای اعلام مناقصه پیمانکاری اعلام شد.

وی با اشاره به این‌که در هر طرح عمرانی هر سه ماه یکبار شاخص تعدیل بر اساس تورم، اعلام و اعمال می‌شود که به ضریب قیمت پایه اضافه خواهد شد تاکید کرد: قیمت نهایی هر متر مربع مسکن برای متقاضیان بر اساس قیمت تمام شده لحاظ خواهد شد و مبلغ یاد شده به عنوان قیمت پایه پیمانکاران خواهد بود و قیمت نهایی برای متقاضی ممکن است تا متری ۷۰ میلیون ریال نیز تمام شود.

طلوعی گفت: در کلان‌شهر قم وام و تسهیلات برای طرح نهضت ملی چهار میلیارد ریال است که به دو شیوه پلکانی یا ساده و در طول مدت ۲۰ سال توسط متقاضی بازپرداخت خواهد شد.

وی با اعلام این که در سال جدید به پیمانکاران فراخوان داده می‌شود افزود: بررسی توان فنی، مالی و اهلیت سنجی از تمامی پیمانکاران بر اساس ضوابط قانونی انجام خواهد شد.

معاون راه و شهرسازی قم در پایان با بیان این‌که میز خدمت و روابط عمومی این اداره کل پاسخگوی مراجعان و متقاضیان مسکن خواهند بود خاطرنشان کرد: از تمامی متقاضیان ثبت‌نام کرده درخواست می‌شود از مراجعه به اداره راه و شهرسازی استان خودداری کنند و آخرین اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق پنل و پروفایل ثبت نامی در سامانه ثمن و یا از پیامک اطلاع‌رسانی این اداره‌کل کسب کنند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر