احیای بافت فرسوده قم نیازمند تسهیلات بانکی ارزان قیمت است

سپهر اقتصاد - مدیرکل راه‌وشهرسازی قم گفت: حدود یک هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده مصوب شهر قم است که احیای آن و ورود سرمایه‌گذاران به این طرح، نیازمند مشوق‌ها و تسهیلات بانکی ارزان قیمت و مقرون به صرفه می‌باشد.

به گزارش  روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی قم، حسن صبوری درگفت‌وگویی اظهار داشت: درشهر قم یکهزار و ۳۵۹ هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد که جمعیت قابل توجهی در آن زندگی می‌کنند.

وی افزود: حدود ۲ هزار هکتار نیز سکونت‌گاه غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد میانی ثبت شده‌است.

صبوری در خصوص نوسازی بافت فرسوده تصریح کرد: شرایط تسهیلات در سال‌های اخیر رضایت‌بخش نبود، واقعیت این است که به لحاظ اقتصادی سرمایه‌گذاری دربافت‌های جدید سوددهی بیشتری دارد و سرمایه‌گذاران چندان از سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده استقبال نمی‌کنند، مگر این‌که دولت تسهیلات ویژه‌ای برای این امر در نظر بگیرد.

وی تاکید کرد: نوسازی بافت فرسوده  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای این‌که ساکنان به نوسازی واحدهای مسکونی خود اقدام نمایند دولت باید با استفاده از ابزارهای مشوق از جمله اعطای تسهیلات بانکی با سود کم و مشوق‌های اجتماعی و اقتصادی هماهنگ با موضوع استفاده کند.

وی با بیان این‌که طی سال‌های گذشته اقدام‌های عمرانی در بافت‌های نیازمند توانمندسازی توسط این اداره‌کل انجام و به بهره‌برداری رسیده تصریح کرد: احداث مدرسه ثامن الحجج (ع) با زیربنای ۲ هزار و ۲۴۰ مترمربع و هزینه کرد ۴۵ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در خیابان طالقانی (آذر)، احداث مدرسه شیخ آباد با زیربنای هزار و ۵۰۰ مترمربع و هزینه کرد ۲۱ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در محله شیخ آباد بخشی از اقدام‌های آتی و در دست اجرای این اداره‌کل خواهد بود.

صبوری افزود: کلانتری شماره ۱۳ نیز با زیربنای یکهزار و ۲۰۰ مترمربع و هزینه کردِ ۲۳ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در محله خاکفرج توسط این اداره‌کل احداث می‌شود.

وی به خدمات این اداره‌کل به ساکنان بافت فرسوده شهر درحوزه بهداشت و درمان نیز اشاره کرد و گفت: توسعه و تکمیل مرکز جامع سلامت خازنی با زیربنای ۴۹۰ مترمربع و هزینه کرد ۱۹ میلیارد ریال در محله شیخ‌آباد، کمک به طرح احداث مرکز جامع سلامت امام حسین (ع) با زیربنای ۷۴۵ مترمربع و هزینه کردِ ۱۲ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در محله شهرک فاطمیه از جمله این خدمات به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: کمک به طرح احداث مرکز جامع سلامت پیامبر اکرم (ص) با زیربنای ۹۸۰ مترمربع و هزینه کردِ مبلغ ۱۳ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در خیابان ۱۵ خرداد و محله نوبهار هم از دیگر اقدام‌های این اداره‌کل خواهد بود.

صبوری در پایان به اهمیت بافت تاریخی شهر قم اشاره و گفت:‌احیای محورهای تاریخی فرهنگی شهر قم با همکاری شهرداری همچنان در دست اجراست.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر