ارز ترجیحی تاثیرگذاری لازم را نداشت

سپهر اقتصاد - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم گفت: اقدام دولت در حذف ارز ترجیحی که موجب رانت برای عده‌ای بود و تاثیرگذاری لازم را هم در قیمت‌ها نداشت، اقدام مناسبی است.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل خاکی  بیان کرد: با توجه به مباحثی که در اتاق ایران صورت گرفت،‌ مجموعه همکاران در سطح کشور مخالف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بودند که با این ترکیب در کشور توزیع می‌شود و ایجاد رانت و منفعت برای عده‌ای می‌کند.

وی افزود: در نهایت اعضای اتاق درخواست داشتند که داستان ارز ‌چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تمام و در مقابل با ایجاد زیرساخت‌های لازم به قشر آسیب‌پذیر جامعه کمک شود.

وی اظهار داشت: گفته‌می‌شود سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار برای موضوع ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هزینه می‌شود که خود این مساله موجب بروز مشکل‌هایی شده‌است و در مقابل تاثیرگذاری لازم هم از اختصاص این ارز بر روی قیمت‌ کالاهای هدف همچون نهاده‌ها، دارو و سایر موارد دیده نمی‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی دولت برنامه‌ریزی‌ کرده‌است که غذای اصلی مردم همچون نان را با ارز ارزان تامین و روند موجود را حفظ کند،‌ جای نگرانی برای اقشار مختلف از این بابت وجود ندارد.

خاکی همچنین به بحث ماکارونی اشاره کرد و گفت: در همین رابطه باید توضیح داد آرد مورد نیاز تهیه ماکارونی که با ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی تامین می‌شد، در حقیقت برای صادرات به کشورهای دیگر استفاده می‌شد و کار درستی بود که جلوی این روند گرفته شد، درست است که قیمت ماکارونی افزایش یافت اما با اجرای راهبردهای حمایتی این مبلغ به جیب قشر آسیب‌پذیر بازمی‌گردد تا بتوانند کالای مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی افزود: به طور کلی حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اقدام مناسبی است و در کنار آن باید حمایت‌های لازم از اقشار آسیب پذیر جامعه صورت گیرد تا قدرت خرید ایشان کاهش پیدا نکند.

وی با بیان این که ما در اتاق بازرگانی قم از این اقدام حمایت می‌کنیم، ادامه داد: مخالفت با این طرح کار درستی نیست و این طرح با توجه به معیشت اقشار آسیب‌پذیر و حمایت از ایشان می‌تواند نتایج خوبی درپی داشته باشد.

خاکی گفت: کالاهایی با ارز چهار و ۲۰۰ تومانی و با هدف حمایت از مردم تولید شده بود اما به کشورهای دیگر صادر می‌شد که این روند صحیح نبود و باید جلوی آن گرفته می‌شد.

وی تاکید کرد: ثبات نرخ ارز به طور حتم موجب افزایش حجم سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در کشور می‌شود، همچنین تاتیر مثبتی بر حجم صادرات ما دارد و ظرفیت رشد فرصت‌های شغلی و تولیدی را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: امروز در کشور با وجود تاثیر تحریم‌ها و جنگ روسیه و اوکراین در زمینه تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با مشکل خاصی مواجه نیستیم، در حالی که بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی اکنون در تامین برخی اقلام با مشکل مواجه شدند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر