اسکان مسافران در مدارس و بوستان ها تا ضعف زیر ساخت های گردشگری استان قم

۱۷ هزار و ۸۴۲ خانواده در مدارس قم پذیرش شدند

سپهر اقتصاد- مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز تا شب گذشته، ۱۷ هزار و ۸۴۲ خانواده در مدارس این استان اسکان یافتند.

به گزارش ایرنا، علیرضا رحیمی افزود: این تعداد خانواده شامل ۷۷ هزار و ۲۴۹ نفر می‌باشد که از استان‌های مختلف به‌ویژه آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، زنجان، خوزستان، همدان، اردبیل، اصفهان، مازندران و کرمان وارد قم شده‌اند. وی اضافه کرد: مدارس ناحیه سه، ناحیه یک، ناحیه دو و ناحیه چهار به ترتیب بیشترین تعداد پذیرش مسافران نوروزی را داشته‌اند. وی ادامه داد: امسال آموزش‌وپرورش قم حدود ۲۶۰ باب مدرسه با ظرفیت ۲ هزار و ۶۵۰ کلاس درس را با امکانات اولیه و ضروری اسکان در قالب درجه‌بندی الف و ب آماده کرده‌است. رحیمی خاطرنشان کرد: اگر درخواست اسکان بیش از ظرفیت باشد، سالن‌های ورزشی و سایر سالن‌های وابسته به آموزش‌وپرورش نیز فعال خواهد شد. به گفته وی، زائران پس از ورود به شهر قم می‌توانند در پایگاه‌های در نظر گرفته شده نسبت به ثبت‌نام برای اسکان در مدارس اقدام کنند. وی بیان کرد: آموزش‌وپرورش استان با نصب حدود ۱۶۰ بنر  ویژه جهت‌نما و راهنمای زائران، تعداد زیادی بنرهای خیرمقدم، بنرهایی با موضوعات تربیتی، تصاویر و وصایای شهدا و مدافع حرم، آداب سفر و زیارت، بسته‌های حاوی نقشه اماکن تاریخی، توریستی و دینی ضمن تسهیل در هدایت مسافران، نسبت به ترویج مسائل دینی، تربیتی و آموزشی نیز اقدام کرده است. مدیرکل آموزش‌وپرورش قم با اشاره به فعالیت کمیته‌های فرهنگی پایگاه‌های اسکان و اجرای برنامه‌های ویژه برای زائران، افزود: کلاس‌هایی در راستای آمادگی سرایداران و مسوولان واحدهای آموزشی به‌منظور تکریم زائران و رعایت اصول بهداشتی برگزار شده است. وی از زائران درخواست کرد: رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشند تا با مشکلی مواجه نشوند.

قم با ضعف زیرساخت‌های جذب گردشگر روبه‌رو است

قم با ضعف زیرساخت‌های جذب گردشگر روبه‌رو است

-رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر ضعف خدمات زیرساختی در حوزه اقامت و افزایش ماندگاری گردشگران در قم گفت: طی سالهای اخیر ساخت فضاها و مراکز اقامتی متناسب با جذب گردشگر و زائر در شهر قم اتفاق نیفتاده و این شهر با خلاهای زیرساختی روبه‌رو است.

روح الله امرالهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه قم یکی از ۵ مقصد برتر حوزه زیارت و گردشگری کشور است، اضافه کرد: همچنین قم به خاطر قرارگیری در محور مواصلاتی بیش از ۱۷ استان کشور شاهد حضور میلیونی مسافران است و در این شرایط لازم است تا تسهیلاتی در حوزه اقامت ارائه شود تا ماندگاری این افراد در قم افزایش یابد. رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم با اشاره به عقب افتادگی های قم در زمینه جذب و ماندگاری زائر و مسافر، گفت: در خصوص افزایش زیرساخت های اقامتی تمام دستگاه های دخیل در صدور پروانه، تعیین کاربری، کمیسیون ماده ۵ و سایر دستگاه های دخیل در حوزه سرمایه گذاری مراکز اقامتی موثر هستند. به گفته وی، مجموعه مدیریت استان در توسعه مراکز اقامتی باید مسیری را دنبال کند تا تمام اقشار و گروه هایی که به این شهر سفر می کنند بتوانند در هر شرایط و تمکن مالی، در یکی از مراکز اقامتی اسکان پیدا کنند. وی با اشاره به اهمیت پنجره خدمت جهت سهولت در سرمایه گذاری مراکز اقامتی و افزایش زیرساخت های گردشگری، اظهار داشت: شورای شهر و شهرداری قم بصورت مستقل و فارغ از حمایت های نهادهای دولتی، با ظرفیت های داخلی خود برای بسترسازی سرمایه گذاری در مباحث مربوط به توسعه زیرساخت های اقامتی آمادگی دارند. وی با اشاره به از سرگیری مجدد سفرهای نوروزی بعد از دو سال رکود به خاطر شیوع بیماری همه گیر کرونا، افزود: مجموعه مدیریت شهری در نوروز سال جاری زیرساخت های متعددی در رابطه با اسکان، راهنمای سفر، گل آرایی انجام داده و نیازهای اولیه و ستادهای هشتگانه خود را در اختیار مسافران قرار داده است.
   

اسکان ۷۵ هزار مسافر در بوستان‌های قم

معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: تاکنون ۷۵ هزار زائر و مسافر در بوستان‌های مناطق هشت گانه شهری اسکان یافته اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای اسکان ۷۵ هزار مسافر در بوستان‌های قماصفهانیان مقدم گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی ۸ بوستان و دو سوله مسقف شهرداری پذیرای اسکان زائران و مسافران هستند. وی افزود: به منظور تنظیف شهر و سیمای شهری ۷۰۰ تن زباله از مناطق شهری جمع آوری شده است. معاون خدمات شهری شهرداری قم استقرار تیم‌های راهنمای زائران در مبادی ورودی شهر و همچنین از طریق سامانه ۱۳۷ را از دیگر اقدامات شهرداری برشمرد و افزود: تلاش شده تا مایحتاج مسافران هم از طریق استقرار غرفه‌های سیار در نزدیکی بوستان‌ها تأمین شود.
       

قم بدون نمایشگاه صنایع دستی

استان قم با وجود داشتن هنرمندان مختلف صنایع دستی همچنان بدون نمایشگاه صنایع دستی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای  قم بدون نمایشگاه صنایع دستیمعاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بازار کهنه استان قم به عنوان محلی برای ارائه هنر دست هنرمندان قمی بازدید کرد. محمودیان در این بازدید با اشاره به اینکه کمک‌های لازم برای تبدیل شدن این بازارچه به نمایشگاه صنایع دستی قم صورت می‌گیرد، گفت: دیگر دستگاه‌های استان قم هم باید به کمک بیایند تا بتوان علاوه بر اشتغال زایی، به اقتصاد کشور و هنرمندان کمک کرد. از سال ۸۵ قرار بود که بازار کهنه قم به محلی برای نمایشگاه صنایع دستی تبدیل شود، اما این طرح تنها در حد یک سخن و طرح باقی مانده و تاکنون اقدامی مفیدی برای این کار صورت نگرفته است.
     

اشتغال‌آفرینی صنایع‌دستی قم آموزش محور می‌شود

اشتغال‌آفرینی صنایع‌دستی قم آموزش محور می‌شود

سپهر اقتصاد- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی قم گفت: آموزش‌محور شدن صنایع‌دستی با توجه به هزینه کم و ارزش افزوده بسیار بالا گامی در جهت حل معضل بیکاری و اشتغال آفرینی خواهد بود.

به‌گزارش  روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی قم، علیرضا ارجمندی در گفت وگویی بیان کرد: قم، استانی با ظرفیت گردشگری‌پذیری بالا، سالانه میزبان میلیونی مسافران است که باید از این ظرفیت برای معرفی و عرضه صنایع دستی به عنوان سوغات بهره برد. وی ادامه داد با توجه به این که سال جدید با شعار «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده‌است، افزود: در تلاش هستیم تا با دانش‌بنیان شدن صنایع‌دستی به سمت اشتغال پایدار حرکت کنیم. ارجمندی با بیان این که سال گذشته ۱۰میلیارد تومان تسهیلات به صنایع‌دستی تعلق گرفت، گفت:۸۰ درصد مجوزهای صادر شده در سال گذشته برای مشاغل خانگی و ۲۰ درصد کارگاهی بوده‌است. وی با تاکید بر این که امسال حداکثر مجوز صادر و تسهیلات در حوزه صنایع‌دستی دو برابری خواهد شد، گفت: امیدواریم با کمک دستگاه‌ها با اعطای حدکثری تسهیلات، حداکثر اشتغال را شاهد باشیم. ارجمندی با اشاره به این که یکی از مشکلات عمده صنایع‌دستی نبود فروش و بازاریابی مناسب است، گفت: در سال جدید برپایی بازار روزانه و هفتگی در محلات مختلف گامی در جهت حمایت از مشاغل حوزه صنایع‌دستی استان خواهد بود.
 
برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در ایستگاه راه‌آهن قم مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم همچنین از برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در ایستگاه راه‌آهن با محوریت قم شهر ملی انگشتر در ایام نوروز خبر داد. وی اظهار کرد: نمایشگاه صنایع‌دستی با محوریت قم شهر ملی انگشتر و با برپایی غرفه انگشتر در ایستگاه راه‌آهن استان در ایام نوروز پذیرای حضور شهروندان و مسافران نوروزی است. ارجمندی برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در ایستگاه راه‌آهن را با توجه به حجم زیاد مسافران گامی در جهت معرفی هر چه بیشتر قم به عنوان شهر ملی انگشتر دانست وافزود: نامگذاری قم به نام شهر ملی انگشتر، آغاز حرکت برای توسعه این هنر در سطح ملی و بین المللی است. وی با بیان این که نمایشگاه‌های صنایع دستی نوروزی با شعار «در نوروز ۱۴۰۱ صنایع دستی عیدی دهیم» برپا شده است، گفت: با توجه به ثبت شهر قم به عنوان شهر ملی انگشتر و با وجود توانمندی‌های این شهر در تولید انگشتر این نمایشگاه فرصتی برای درخشش این هنرصنعت است.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر