اصلاح ۳۰ نقطه حادثه‌خیز قم در انتظار بودجه است

سپهر اقتصاد- مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم گفت: با مطالعات و بررسی‌های انجام شده، ۳۰ نقطه اولویت‌دار پرتصادف در استان قم شناسایی شده که در صورت جذب اعتبارات، برای ایمن‌سازی این نقاط اقدام خواهد شد.

محمدحسن کلهری  در جمع خبرنگاران، افزود: بیش از ۵۰ درصد حجم ترددهای عبوری از محورهای مواصلاتی استان قم به دلیل نزدیکی این استان به پایتخت و قرار گرفتن در نقطه اتصال پایتخت به جنوب کشور، مربوط به ناوگان غیربومی است.

وی اضافه کرد: حجم بالای تردد در محورهای استان موجب مشکلاتی از جمله استهلاک روکش جاده‌ای شده که این مساله باعث افزایش سرعت خرابی جاده‌ها نسبت به‌سرعت بازسازی به دلیل کمبود اعتبار شده است.

وی ادامه داد: افزایش تصادف ها از دیگر مشکلاتی است که به دلیل حجم بالای تردد در محورهای استان قم رخ می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که سال گذشته ۱۷۱ نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند.

کلهری خاطرنشان کرد: بااین‌وجود، در هفت ماه امسال با کاهش ۳۳.۶ درصدی تلفات تصادف های جاده‌ای، استان قم رتبه نخست را بین استان‌های کشور کسب کرد.

وی تصریح کرد: بیشترین تصادف ها در استان قم به ترتیب در آزادراه قم- تهران، قم- سلفچگان و کمربندی امام علی(ع)(مسیر میدان ۷۲ تن به اراک) رخ می‌دهد که تردد در این محورها نسبت به سایر محورها بیشتر است.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته ۶۶ نقطه حادثه‌خیز در استان قم شناسایی شده بود که ۵۰ نقطه اصلاح و در سال ۹۸ این نقاط یک‌بار دیگر بازنگری و در این راستا ۱۲ هزار کروکی تصادف از پلیس‌راه بررسی شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته با بهره‌برداری از محور چهار خطه سلفچگان- ساوه به طول هشت کیلومتر، سه نقطه حادثه‌خیز شامل تقاطع روستای جندآب، تاج خاتون و پل راه‌آهن اصلاح شد.

به گفته وی، در تابستان امسال نیز پل روستای خورآباد که از نقاط حادثه‌خیز در محور قدیم لنگرود- کهک بود، اصلاح شد.

کلهری خاطرنشان کرد: طرح جایگزینی نیوجرسی مفصلی بتنی در آزادراه قم- تهران که از سال گذشته در چهار فاز آغاز شد، امسال افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: روشنایی محور سلفچگان- راهجرد به طول ۳۵ کیلومتر از طرح‌های تاثیرگذار بر افزایش ایمنی جاده‌هاست که در گذشته قراردادی در این زمینه منعقد شد، ولی به دلیل نوسانات قیمت ناتمام ماند و امیدواریم امسال به پایان برسد.

وی گفت: بهسازی رمپ A تقاطع شهید المهدی المهندس و روکش مسیر پردیسان- ورجان با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی نیز امسال به اتمام می‌رسد.

کلهری افزود: در قالب طرح ابرار که اقدامی برای بهسازی راه‌های اولویت‌دار روستاهای بالای ۲۰ خانوار است، احداث چهار پل لوله‌ای، بهسازی و تعریض پل روستایی در بخش قاهان، بهسازی محور روستایی ونارچ به طول ۱.۵ کیلومتر و صفرآباد به طول ۶ کیلومتر انجام شد.

وی بیان کرد: در زمینه سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل اقدامات خوبی انجام شده و همکاران در مرکز مانیتورینگ ۲۴ ساعته مستقر هستند و جاده‌ها را رصد می‌کنند.

وی اضافه کرد: ۲۳ دستگاه دوربین نظارت تصویری برخط، ۷۵ دستگاه دوربین ترددشمار، یک سامانه توزین در حین حرکت، ۱۲۵ دستگاه ردیاب خودرویی، ۷۹ دستگاه بی‌سیم خودرویی و دستی، ۱۰ دستگاه تابلوی پیام متغیر خبری، ۲ دستگاه تابلوی ترافیک نما، سه دستگاه تابلوی کنترل سرعت و سه دستگاه دوربین ترددشمار در محورها نصب شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم افزود: راه دسترسی به نمایشگاه بین‌المللی قم نیز ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در تلاش هستیم تا پایان سال کار به اتمام برسد.

وی در ادامه گفت: امسال ۴۱۲ هزار تن کالا در درون استان قم و سه میلیون و ۶۴۰ هزار تن کالا نیز به سایر استان‌ها حمل شده که نسبت به سال گذشته به ترتیب ۳ درصد افزایش و ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: چهار میلیون و ۵۳ هزار تن کالا از قم خارج و حدود چهار میلیون و ۸۱ هزار تن نیز به قم وارد شده که نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش یافته است.

کلهری اضافه کرد: امسال ۲۴۴ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی(ره) به استان قم حمل شده که نسبت به پارسال یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی، از ابتدای امسال تا ۲۰ آذرماه، ۸۸ هزار و ۸۵۹ سفر در استان قم انجام و یک‌میلیون مسافر جابه‌جا شده که تعداد سفر ۳۳.۵ درصد و تعداد مسافر ۲۶.۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری ۸۰ میلیارد تومان بودجه از منابع ملی و ۵۰ میلیارد تومان بودجه از منابع استانی ابلاغ شده است.

حدود یک هزار و ۸۰۹ کیلومتر جاده در استان قم وجود دارد که شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۵۹ کیلومتر راه روستایی آسفالته و شوسه می‌باشد.

از ۲۶ آذرماه تا یک دی‌ماه هفته راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نام‌گذاری شده است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر