افزایش سه درصدی مصرف آب استان قم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته

سپهر اقتصاد-  مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان عنوان کرد: بر اساس آمار ها روز گذشته حدود ۴۵۵ هزار متر مکعب مصرف آب داشتیم که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۳ درصد افزایش مصرف را نشان می دهد.

مهندس حسن بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم طی سخنانی در شبکه استانی نور، عنوان کرد: بر اساس آمار ها روز گذشته حدود ۴۵۵ هزار متر مکعب مصرف آب داشتیم که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۳ درصد افزایش مصرف را نشان می دهد.

وی افزایش دما را عامل اصلی افزایش مصرف در روزهای اخیر دانست و گفت: به منظور مدیریت توزیع آب بایستی مصارف کنترل شود و مردم نقش اصلی را در این زمینه به عهده دارند.

بختیاری عمده مصرف آب را در حوزه خانگی عنوان کرد و ادامه داد: افزایش دما مصارف مربوط به آبیاری فضای سبز خانگی، شست و شو و کولرهای آبی را فزونی بخشیده است.

وی با بیان این که اگر چه شرکت آب و فاضلاب تأمین آب بخش صنعتی را نیز به عهده دارد، یادآور شد: عمده مصارفی که در حال حاضر افزایش غیر طبیعی را نشان می دهد مربوط به فضای سبز شهری است.

بختیاری افزایش سرانه فضای سبز را عامل دیگر افزایش مصرف معرفی کرد و افزود: ده درصد از مصارف آب شهری مربوط به آبیاری فضای سبز شهری است؛ البته با مسئولین شهرداری همکاری خوبی داریم و اقدامات خوبی در جهت تفکیک آب از شبکه آب شرب صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه سعی داریم آب مصرفی مورد نیاز فضای سبز را از شبکه آب شرب جداسازی کنیم، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که با توسعه شبکه آب خام و چاه هایی که کیفیت مناسبی ندارند آبیاری فضای سبز فضای سبز را تأمین کنیم.

بختیاری با بیان اینکه از نظر کیفی مشکلی در حوزه سلامت آب وجود ندارد، اظهار کرد: کاهش سهم قم از سدکوچری و رشد مصرف به دلیل افزایش دمای هوا، سبب تأمین بخشی از آب شهر از منابع زیرزمینی شده است و همین امر باعث افزایش شوری آب در شهر شده است.

وی تاکید کرد: در مجموع نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش برداشت از سر شاخه ها را داشتیم که عملا منجر به افت کیفیت آب از لحاظ شوری آب شده است.

بختیاری با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در حوزه مصرف بهینه آب، متذکر شد: حدود ۳۰ درصد مصرف یک خانوار مربوط به استحمام و همچنین ۲۰ درصد مصرف آب مرتبط با آشپزخانه است که خانم ها می توانند این میزان را مدیریت کنند لذا اقداماتی که منجر به فرهنگ سازی در راستای مصرف بهینه می شود می تواند موثر باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه منبع اصلی تامین آب شرب برای استان قم سد کوچری است یادآور شد: سال گذشته حدود ۸۰ درصد آب شهر از این منبع تامین شده همچنین منبع بعدی سد ۱۵ خرداد است که در سال جاری با توجه به کاهش سهم از سر شاخه ها استفاده از آن بیشتر شده و ۱۳ حلقه  چاه های علی آباد و چاه های درون شهری از دیگر منابع هستند که در مواقع پیک حدود ۵۰ درصد آب مورد نیاز را تامین می کنند.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر