افزایش ۶.۷ درصدی مصرف برق در استان قم

سپهر اقتصاد - معاون شرکت توزیع نیروی برق قم از افزایش ۶.۷ درصدی میزان مصرف برق در سه ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این افزایش مصرف از الگوی مصرف متناسب شرایط اقلیمی قم، تعرفه گرمسیری و همچنین شرایط حاکم بر این استان تاثیر گرفته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان، حمید رمضان دهنوی در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی امام‌جمعه قم اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰۳ هزار مشترک برق در استان قم هستند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مشترکان را مشترکان خانگی تشکیل می‌دهند، افزود: از کل مصارف برق در استان ۳۸ درصد در بخش خانگی، ۹ درصد در بخش عمومی، ۱۲ درصد در بخش کشاورزی، ۲۸ درصد در بخش صنعتی و ۱۰ درصد در بخش تجاری مصرف می‌شود. معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق قم با اشاره به شرایط اقلیمی این استان، خاطرنشان کرد: سال گذشته پیک مصرف استان در هفته سوم تیرماه ۸۳۷ مگاوات بود که در سال جاری یک ماه زودتر ما از این عدد عبور کردیم.

دهنوی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یادآور شد: انتظار ما از مشترکان این است که با رعایت الگوی مصرف، استفاده بهینه از انرژی، وزارت نیرو را در امر تولید و برق‌رسانی یاری کنند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای مدیریت تامین برق تصریح کرد: با توجه به مشکل‌هایی که ایجاد محدودیت برای مشترکان خانگی ایجاد می‌کند برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای صورت گرفته است که کمترین تأثیرگذاری بر روی مصارف خانگی باشد. معاون برق استان با بیان اینکه به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا بین ۱۵ تا ۲۰ مگاوات به پیک مصرف افزوده می‌شود، خاطرنشان کرد: باید شرایط به‌گونه‌ای مدیریت شود که از نظر پایداری شبکه، مشترکان خانگی کمترین تنش را داشته باشند. وی تاکید کرد: ایجاد نیروگاه مجازی برق از طریق مدیریت مصرف و پرهیز از مصارف غیرضروری انتظاری است که مجموعه وزارت نیرو از مشترکان برق دارد تا شاهد پایداری برق در شبکه باشیم.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان نیز در این دیدار با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تأمین برق استان، گفت: سال گذشته از انتهای اردیبهشت‌ماه دچار خاموشی شدیم که بعضاً بدون برنامه اتفاق می‌افتاد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا و به منظور جلوگیری از این مشکل‌ها در سال جاری، وزارت نیرو از شهریورماه سال گذشته ۱۰۰ برنامه عملیاتی در چهار حوزه تولید، تعمیرات و نگهداری از نیروگاه‌ها، توسعه شبکه انتقال و توزیع و سیاست‌های مدیریت مصرف را تعریف کرد.

سید محمد ارجمندزاده از پیش‌بینی ناترازی تولید و توزیع ۱۰ تا ۱۳ هزار مگاوات در سال جاری خبر داد و گفت: بخشی از این ناترازی از طریق تولید تامین می‌شود اما امیدواریم پنچ هزار و ۸۰۰ مگاوات را از طریق مدیریت مصرف توسط مشترکین محقق کنیم و بتوانیم از ناترازی عبور کنیم.

وی یادآور شد: در همین راستا برنامه‌هایی در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، تجاری، خانگی، عمومی و اداری طراحی شد و از ۱۵ خردادماه اجرای آن به ویژه در بخش صنعت و کشاورزی آغاز شده است. معاون برق قم تصریح کرد: اداره‌ها نیز مکلف شدند در ساعت‌های اداری ۳۰ درصد و بعد از ساعت اداری ۶۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند. وی مشترکان خانگی را خط قرمز وزارت نیرو دانست و گفت: تمام تلاش وزارت نیرو این است که با مدیریت تامین و توزیع، پیک‌بار را در تیرماه و مرداد بدون خاموشی پشت سر بگذاریم. ارجمندزاده در عین حال تاکید کرد: در حوزه خانگی مشترکان پرمصرف را از طریق کنتورهای هوشمند مدیریت می‌کنیم و این قابلیت را داریم که برق مشترکینی که بیش از حد مجاز مصرف عبور کنند را قطع کنیم.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر