امنیت شغلی و مسکن خواسته اصلی کارگران قمی

امنیت شغلی و مسکن خواسته اصلی کارگران قمی

سپهر اقتصاد- در نشست صمیمی استاندار با کانون‌ها و انجمن‌های کارگری قم، این افراد از نبود امنیت شغلی، بیمه، قرارنگرفتن برخی از آسیب رسان در شمول مشاغل سخت و زیان‌آور و مسکن را از مهمترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های جامعه کارگری قم یاد کردند.

به گزارش ایرنا، نشست صمیمی سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار با نمایندگان تشکلها، انجمن ها و کانون های کارگری قم روز یکشنبه برگزار و برخی از مهمترین مشکلات و دغدغه های جامعه کارگری و کارفرمایی استان در قالب آن مطرح شد.

رییس کارگران ساختمانی قم در ابتدای این جلسه، عنوان کرد: تمام کارگران فاقد مسکن قم شناسایی شدند و مسکن کارگری در طرح نهضت ملی مسکن باید در اولویت باشند.

عباس شیری ادامه داد: امنیت ناچیز شغلی کارگران فصلی و ساختمانی قم با حوادث اخیر در کشور افغانستان و خیل مهاجرت جدید به ایران و از جمله قم بیش از همیشه در معرض خطر قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: مهاجرت این افراد به قم بیش از همه نقش خود را در بخش کارگران فصلی برجا خواهد گذاشت و از مسوولان استان درخواست می شود دست کم ساماندهی این افراد را بر عهده کانون کارگران فصلی استان قرار بدهند.

صف طولانی بیمه کارگران فصلی

رییس کارگران ساختمانی قم در ادامه گفت: از سه سال گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ کارگر فصلی و ساختمانی قم به دلیل عدم همکاری و تعامل تامین اجتماعی در صف بیمه قرار دارند؛ ۵۰۰ هزار کارگر فصلی در سطح کشور در نوبت و صف نامعلوم بیمه تامین اجتماعی می باشند.

شیری خاطرنشان کرد: در کمیسیون های کارگری استان جای کارگران خالی است و لازم است تا یکی از نمایندگان جامعه کارگری قم نیز در مباحثی که مربوط به این قشر است حضور یافته و دغدغه های این افراد را مطرح  کند.

وی با اشاره به رتبه بندی ۳ هزار نفر از شاغلان دو رسته برق کاری و آرموتوربندی در قم، اضافه کرد: در روزهای پایانی سالجاری ۱۰۰ وام خرد خود اشتغالی به همت این کانون به کارگران پرداخت شد.

رییس کارگران ساختمانی قم از عدم وجود مکان آموزشی بعنوان یکی از خلاهای مهم مشاغل کارگری در قم یاد کرد و گفت: حوادث مربوط به حوزه مشاغل کارگری هم اکنون حدود ۶۰ درصد است که عدد بسیار بالایی را نشان می دهد.

نابودی امنیت شغلی با قراردادهای یک ماهه

رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان قم نیز در ادامه این نشست، تاکید کرد: عدم امنیت شغلی و بستن قراردادهای یک ماهه مانند آن چه امروز در ناوگان اتوبوس رانی درون شهری قم رایج است از معضلات اصلی این قشر در قم است.

محمدمطهری ادامه داد: شرکت های تامین نیرو در برخی دستگاه های دولتی و شرکت های عمومی و بخش خصوصی نیز با نوع قرارداد و حقوقی که پرداخت می کنند عملا احجاف بزرگی در حق کارگران دارند.

رییس کانون بازنشستگان استان قم نیز در ادامه بیان کرد: ۵۳ هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی در قم وجود دارد که ۶۵ درصد از آنها حداقلی بگیر محسوب می شوند.

تقی نصیری ادامه داد: کانون بازنشستگان قم مانند طرح مسکن مهر آمادگی دارد تا در طرح نهضت ملی مسکن نیز بخشی از نیاز استان به واحدهای مسکونی را برطرف کند.

کارگران و دغدغه ناتمام بیمه

رییس مجمع نمایندگان کارگران فصلی قم نیز در بخش دیگری از این نشست طی سخنانی ابراز داشت: بیمه و عدم حمایت های دولتی از این قشر در برخی مشاغل کارگری از دغدغه ها و نگرانی های جامعه کارگری استان است.

علی الهی پور با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران در سالجاری، گفت: طی روزهای اخیر کارگران زمزمه های نگران کننده ای از دریافت کامل حقوق خود در سالجاری از رسانه ها و کارآفرمایان می شنوند.

وی اظهار داشت: ۱۴ نوع از مشاغل کارگری که در گذشته مشمول حمایت های مالی دولت می شدند طی سالهای اخیر بتدریج از شمول این حمایت ها خارج شده اند.

الهی پور ادامه داد: آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور نیازمند بازنگری است و هم اکنون تمام کارگران با یک ضریب مشخص مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرند.

قوانین خوبی که عمل نمی شوند

دبیر اتاق تعاون استان قم نیز در ادامه با بیان اینکه در حوزه کارگری قوانینی خوبی طی سالهای گذشته تصویب شده است، گفت: مشکل این قوانین خوب این است که به بسیاری از آنها عمل نمی شود و حقوق کارگران بنحوی در قبال آن زائل می گردد.

غلامرضا حاج ابراهیمی ادامه داد: پرداخت سهم ۲۰ درصدی کارفرما از حق بیمه کارگران از جمله همان قوانین خوبی است که مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اتاق تعاون قم، پنجره واحد مسکن را با قدرت دنبال می کند، تاکید کرد: ساخت مسکن ارزان قیمت برای کارگران نیازمند تامین زمین دولتی بهمراه برخی مساعدت ها توسط دستگاه های اجرایی و خدمات رسان است.

حاج ابراهیمی عنوان کرد: طرح ساخت شهرک مسکونی کارگران در نزدیکی شهرک های صنعتی با وجود پیگیری های زیاد از حدود سه سال گذشته هنوز به نتیجه نرسیده است.

تناسبی بین دریافت حق بیمه و خدمات در تامین اجتماعی وجود ندارد

رییس کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان قم نیز در بخشی از این جلسه، تصریح کرد: به صورت متوسط از هر سه کارگر، حقوق یک نفر بصورت کامل در قالب حق بیمه بصورت روزانه به حساب تامین اجتماعی واریز می شود.

ابوالفضل فراهانی ادامه داد: بزرگترین مشکل جامعه کارگری و کارفرمایی امروز تامین اجتماعی است که ۳۰ درصد حقوق کارگران را دریافت می کند اما تعهدات و تکالیف خود را بصورت مستمر کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه امروز کارگر و کارفرما به خوبی هم‌دیگر را درک می کنند و از مشکلات یکدیگر با خبر هستند، گفت: افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در صورتی برای کارگران مفید است که تورم موجود در جامعه همچنان روند صعودی نداشته باشند.

رییس کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان قم در پایان گفت: دلال ها و واسطه ها با اقدامات مخرب اقتصادی، ارزش کار کارگر را در نظام اقتصادی پایین آورده اند

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر