بازنشستگان و کارمندان قمی با پول عیدی شان چه می کنند؟!

بازنشستگان و کارمندان قمی با پول عیدی شان چه می کنند؟!

سپهر اقتصاد-  بوی عید که در شهر می‌پیچد بازنشستگان و کارمندان معمولی برای اینکه بتوانند عید را سپری کنند چشم انتظار عیدی که دولت به آن‌ها وعده داده است می‌شوند تا شاید بتوانند گوشه‌ای از هزینه‌های مرسوم عید نوروز را پوشش بدهند.

زمانی که به نیمه زمستان می‌رسیم و کم کم بو و حال و هوای عید در فضای شهر و محله می‌پیچد، بازنشستگان و کارمندان معمولی برای اینکه بتوانند عید را سپری کنند چشم انتظار عیدی که دولت به آن‌ها وعده داده است می‌شوند تا شاید بتوانند گوشه‌ای از هزینه‌های مرسوم عید نوروز را پوشش بدهند.

در شرایطی که همچنان تورم موجود بالای ۴۰ درصد است امسال مرحمت شد و صد هزار تومان پول رایج کشور به عیدی سال گذشته افزوده شد و این مبلغ به یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان ارتقا داده شد که در صورت تأهل ۴۰۰ هزار تومان دیگر نیز به این مبلغ اضافه ‌می‌شود.

برای اینکه ببینیم این عیدی چقدر می‌تواند مخارج ضروری و معمولی عید را پاسخگو باشد ماشین حساب به دست گرفتیم و دست به حساب و کتاب زدیم.

ابتدا به سراغ محاسبه هزینه‌های قبل از عید رفتیم:

اگر خانه شما دو فرش ۱۲ متری داشته باشد و نزدیک عید تصمیم بگیرید آن را به قالی‌شویی بسپارید بر اساس آنچه اتحادیه قالی‌شویی اعلام کرده است باید حدود ۲۵۰ هزار تومان برای آن هزینه کنید؛ البته در صورتی که در آپارتمان زندگی نمی‌کنید می‌توانید خودتان فرش‌ها را بشوید و به جای هزینه قالی‌شویی هزینه مایع شوینده و مصرف آب را باید محاسبه کنید.

به طور معمول قیمت آجیل مخلوط بین ۱۸۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان است حالا اگر بخواهید آجیلی بخرید که بوی نا ندهد و کمی هم خدایی نکرده پسته و بادام در آن باشد باید برای هر کیلو، ۲۵۰ هزار تومان هزینه کنید.

اگر جز مادربزرگ و پدربزرگ‌ها باشید که عیال بار هستند و یا جز خانواده‌هایی هستید که رفت آمد نسبت زیادی دارند برای دو هفته تعطیلات عید حداقل به دو کیلو آجیل نیاز دارید پس با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که ۵۰۰ هزار تومان از عیدی شما برای آجیل مصرف شده است.

هرچند که گوش بچه‌های امروزی به تورم و گرانی عادت کرده است و آن‌ها نیز طعم مشکلات این دیو چند سر را چشیده‌اند؛ اما بازهم نزدیک عید که می‌شود، نمی‌توانید برای نخریدن لباس و کفش نو برای عید نوروز قانع‌شان کنید و این گونه خرید یک دست لباس کامل برای بچه شش یا هفت ساله ۵۰۰ تومان دیگر از عیدی شما را هم می‌برد؛ البته این در صورتی است که شما فقط یک فرزند داشته باشید و هنوز به شعار فرزندآوری توجه نکرده باشید؛ البته فراموش نکنیم که به ازای هر فرزند ۱۵۰ هزار تومان به میزان عیدی شما اضافه می‌شود.

بر اساس نرخ تنظیم بازار میوه شب عید هر کیلو سیب ۱۰ هزار تومان و پرتقال ۱۰ هزار تومان اعلام شده است و قیمت خیار نیز در بازار کیلویی ۱۵ هزار تومان است حالا اگر شما تصمیم بگیرید که چهار کیلو پرتقال و سیب و دو کیلو خیار برای دید و بازدیدهای عید تهیه کنید باید ۱۱۰ هزار تومان دیگر از عیدی‌تان را خرج کنید که این رقم به علاوه دو کیلو شیرینی که حداقل ۱۲۰ هزار تومان آب می‌خورد را حساب کنیم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از عیدی شما مصرف شده است.

بر اساس قیمت اعلام شده از سوی رئیس اتحادیه عرضه کنندگان تولیدات پروتئینی قم قیمت روز مرغ  ۳۰ هزار تومان و گوشت قرمز شقه‌ای ۱۵۰ هزار تومان است و قیمت ماهی نیز فعلا در بازار کیلویی ۹۰ هزار تومان است و اگر شما تصمیم بگیرد که برای ناهار روز عید خانواده کوچک سه نفره تان سبزی پلو با ماهی درست کنید؛ باید ۱۸۰ هزار تومان برای ماهی هزینه کنید و به احتساب برنج و سایر مواد مصرفی ۲۵۰ هزار تومان دیگر از عیدی شما مصرف می‌شود.

البته این محاسبات در صورتی است که خدایی نکرده نخواهید مهمانی بدهید؛ زیرا در این صورت به مقدار بیشتری گوشت، مرغ و برنج  نیاز دارید که با یک حساب ساده متوجه می‌شوید که لازم است از چند جای دیگر نیز این عیدی را دریافت کنید.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر