برگزاری نخستین سمپوزیوم نقش‌آفرینی دستگاه‌های ذینفع در توسعه گردشگری شهر قم

سپهر اقتصاد- نخستین سمپوزیوم استانی نقش‌آفرینی، همگرایی دستگاه‌های ذینفع در توسعه گردشگری شهر قم به همت سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم و با حضور مدیران شهری و استانی برگزار شد.

در این جلسه که به همت و میزبانی سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم برگزار شد،‌ به بررسی چالش‌های حوزه گردشگری با رویکرد گفت‌وگو و نقد پرداخته‌شده و به هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های ذینفع در حوزه گردشگری با نگاه علمی و پژوهشی تأکید و برنامه‌ریزی لازم برای استمرار جلسات تا رسیدن به آمادگی لازم جهت ورود زائران به شهر قم انجام شد.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر ناشناخته بودن قم را موردتوجه ویژه قرارداد و گفت: امروز ما نیاز به هزینه کردن در حوزه گردشگری نداشته و شهر قم جزء معدود شهرهایی است که احتیاج به جذب توریست ندارد و تنها با تصمیمات درست می‌توانیم به جایگاهی که موردنظر ما در حوزه گردشگری بوده دست پیدا کنیم.

وی قدمت فعالیت‌های حوزه گردشگری در شهرداری قم را ۵ سال دانست و افزود: قم باید با وجود اماکنی مانند بزرگ‌ترین سقف ضربی در تیمچه، سد کبار به‌عنوان نخستین سد قوسی جهان، نخستین منار آجری به نام پامنار و… باید سهم بیشتری در ماندگاری مسافر در شهر داشته باشد. مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر ناشناخته بودن قم را موردتوجه ویژه قرارداد و گفت: امروز ما نیاز به هزینه کردن در حوزه گردشگری نداشته و با تصمیمات درست می‌توانیم به جایگاهی که موردنظر ما در حوزه گردشگری بوده دست پیدا کنیم. وی اجازه ورود گردشگران خارجی به حرم مطهر را یادآور شد و مطرح کرد: تنها با یک تصمیم درست حرم مطهر حضرت معصومه(س) به‌عنوان تنها بانویی که در جهان دارای چنین مقبره‌ای است را معرفی کرده و بدون هزینه یکی از مکان‌های معنوی شیعیان را معرفی کرده و امروز عکس‌های حرم در جهان‌دیده می‌شود. خاکی گفت‌وگو و تبادل‌نظر و تجربه را عامل موفقیت در حوزه گردشگری دانست و ابراز کرد: یکی از تجربیات ما در بافت تاریخی و بافت فرسوده، بهسازی اطراف حرم بود، زیرا هزینه‌های سنگین بافت فرسوده از عهده دولت و شهرداری خارج بوده اما با بهسازی محورهای تاریخی و ورود توریست بافت فرسوده با کمک مردم و بخش خصوصی احیا خواهد شد. وی تحقیقات و پژوهش را در توسعه گردشگری مهم و مؤثر دانست و گفت: ۵ سال پیش ما کار خود را از روی تحلیل نقشه آغاز کرده و هیچ سند علمی وجود نداشت، اما امروز با پشتوانه علمی و تجربه قوی می‌توانیم حرکت کرده و ما حاضر هستیم تجربیات خود را در اختیار سایر ارگان‌ها قرار دهیم.

رئیس کميسیون فرهنگی و اجتماعي شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم تشکیل بسیج گردشگری در بین دستگاه‌های اجرایی و مردم گفت: برای توسعه صنعت گردشگری در شهر قم باید به ارتباط‌گیری، مخاطب شناسی، جریان سازی، تشکیل بسیج گردشگری و تقویت نگاه علمی در این حوزه توجه کنیم.

وی به اهمیت حوزه گردشگری در نگاه شورای اسلامی شهر قم و شهرداری توجه کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های شورای اسلامی شهر قم از دوره چهارم توسعه گردشگری بوده و در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم نیز علاوه بر توجه به گردشگری به مشاغل مرتبط به آن مانند تاکسیرانی نیز با نگاه علمی و تخصصی توجه می‌شود. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: یکی از نکات مهم در حوزه گردشگری ارتباط‌گیری درست با نهادهای مرتبط و مردم بوده و باید برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر قم از این مهم غافل نشویم تا بتوانیم معرفی خوبی از شهر قم در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشیم. وی مخاطب شناسی را دومین اصل در جذب گردشگران دانست و ابراز کرد: موضوع مهم دیگر جریان سازی و نیاز سازی در حوزه گردشگری بوده که باید با برنامه‌ریزی نخست برای شهروندان و سپس در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد کنیم که می‌توانیم از طریق همکاری با مراکز صداوسیما سایر استان‌ها و ساخت برنامه‌های تبلیغی و ترویجی به این مهم دست پیدا کنیم. مولایی با درخواست از سایر ارگان‌ها برای انتقال نکات و کاستی‌های حوزه گردشگری به شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم نیازمند همکاری و هم‌افزایی تمام ارگان‌های مرتبط با حوزه گردشگری بوده و باید در حوزه گردشگری بسیج گردشگری تشکیل دهیم. وی استفاده از ظرفیت‌هایی مانند حوزه علمیه و جامعه المصطفی را نیز موردتوجه قرارداد و اذعان کرد: وجود طلابی از ۱۲۰ ملیت در شهر فرصتی است که برای معرفی شهر قم به جهان باید از آن استفاده کرده و باید جامعه المصطفی و حوزه علمیه نیز برای توسعه گردشگری مذهبی با سایر نهادها همکاری داشته باشند. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در پایان از همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تشکر کرد و گفت: قرار شده بیش از ۸۹ تابلو راهنمایی زائر در سطح شهر نصب شود تا مسافران و زائران به‌راحتی به امکان مذهبی و تاریخی هدایت شوند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم با تأکید بر همکاری دستگاه‌های ذینفع و ورود نهادهای علمی در حوزه گردشگری گفت: باید برای سال آینده که محدودیت‌های کرونایی کم می‌شود از امروز برنامه‌ریزی داشته و برای اقامت گردشگران در شهر پروتکل‌های جدیدی تعریف‌شده و استانداردسازی شود.

وی با تأکید بر تعریف پروتکل‌ها و استانداردسازی لازم در حوزه گردشگری افزود: امروز ما نیازمند هدف‌گذاری با نگاه کلان در حوزه گردشگری بوده و باید برای اقامت گردشگران در شهر قم پروتکل‌های گردشی تعریف کرده و استانداردسازی‌های لازم در همه بخش‌های گردشگری انجام شود. مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم، به تقویت مشاغل مرتبط به گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه حمل‌ونقل عمومی و تاکسیرانی نیز اتفاق‌های خوبی در شهر افتاده اما هنوز حمل‌ونقل برون‌شهری کمبودها و نارسایی‌هایی داشته که باید برطرف شود. وی از امضا تفاهم‌نامه‌ای بین سه شهر مذهبی مشهد شیراز و قم خبر داد و بیان کرد: متأسفانه باوجود امضا تفاهم‌نامه‌ای بین سه شهر مذهبی قم، مشهد و شیراز اما اقدام خاصی انجام‌نشده و در حد همکاری شهرداری‌ها باقی‌مانده است که نیاز به هم‌افزایی و همکاری سایر ارگان‌ها داریم. مقیمی به نبود زیرساخت‌های مناسب در حوزه گردشگری نیز اشاره و ابراز کرد: برنامه‌ریزی‌های ناکارآمد و نبود زیرساخت‌های مناسب سبب شده ظرفیت‌ها و پتانسیل گردشگری شهر قم حتی برای شهروندان قمی نیز ناشناخته بماند و لازم است به آن پرداخته‌شده و ابتدا برای شهروندان در قم برنامه‌ای داشته باشیم. وی ارائه محتواهای حوزه گردشگری را به چند زبان مطرح کرد و ادامه داد: ارائه اطلاعات بیت اما خمینی(ره) و خانه موزه شهیدان زین‌الدین به چهار زبان باعث چند برابر شدن گردشگران این دو مکان تاریخی شده و باید از این تجربه برای معرفی سایر امکان تاریخی مذهبی شهر قم استفاده کنیم. مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم سپس به ورود نهادهای علمی در معرفی هویت شهری اشاره و اذعان کرد: نیاز داریم با تحقیق و پژوهش و ثبت آداب‌ورسوم و ارزش‌های دینی و تاریخی شهر قم و همچنین هم‌افزایی نهادهای ذینفع در حوزه گردشگری، نگاه گردشگران داخلی و خارجی را به شهر قم جلب کرده تا شاهد اتفاق‌های خوبی در این حوزه باشیم. وی ادامه داد: فقدان تحقیق و پژوهش‌ها و نشست‌های علمی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی در حوزه گردشگری خود عاملی برای مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری در قم بوده و باوجود اقدامات علمی خوبی که در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم انجام‌شده اما هنوز نیازمند فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی در این حوزه هستیم. مقیمی در پایان با تأکید دوباره برای همکاری دستگاه‌های ذینفع در حوزه گردشگری، تشکیل دبیرخانه روز قم را فرصتی برای ارتقاء و توسعه گردشگری دانست و تأکید کرد: روز قم فرصت خوبی برای توسعه گردشگری شهر بوده و باید برای سال آینده که محدودیت‌های کرونایی کم می‌شود از امروز برنامه‌ریزی داشته باشیم.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم گفت: در شهرهای موفق در حوزه گردشگری شهرداری‌ها لیدر حوزه گردشگری بوده و سایر سازمان‌ها زیرمجموعه شهرداری فعالیت می‌کنند و شورای اسلامی شهر و شهرداری قم امروز نیازمند اتاق فکر قوی در این حوزه است.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با بررسی کشورهای پیشرو در حوزه گردشگری افزود: متأسفانه ایران با داشتن سابقه ۸ هزارساله هتلینگ با ساخت نخستین کاروانسراها در جهان، نتوانسته رضایت گردشگران خارجی را در این حوزه تأمین کرده و دو اصل استقبال گرم و بدرقه گرم را به‌خوبی اجرا نمی‌کند. وی شهرداری را لیدر اصلی در حوزه گردشگری دانست و ابراز کرد: در شهرهای موفق در حوزه گردشگری شهرداری‌ها لیدر حوزه گردشگری بوده و سایر سازمان‌ها زیرمجموعه شهرداری فعالیت می‌کنند و شورای اسلامی شهر و شهرداری قم امروز نیازمند اتاق فکر قوی در این حوزه است. حیدرآبادی ادامه داد: کشوری مانند ترکیه نداشته‌های خود را به فرصت تبدیل کرده و امروز یکی از قوی‌ترین صنعت‌های گردشگری را در جهان دارد و ما نیز باید به صنعت گردشگری به‌عنوان عامل ایجاد توازن ثروت و شغل نگاه کرده و بدانیم بیشترین گردشگری در جهان، گردشگری فرهنگی است. وی با تأکید بر هم‌گرایی همه سازمان‌ها در شهر قم تصریح کرد: باید همه سازمان‌ها حتی جامعه المصطفی و سفارتخانه‌ها نیز همکاری لازم برای توسعه گردشگری در شهر قم را داشته باشند و توسعه گردشگری به مهم‌ترین هدف و برنامه در شهر تبدیل شود. نماینده اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با پیشنهاد اجرای ماده ۲۳ قانون الحاق یادآور شد: باید شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی برای توسعه شهر و درنتیجه توسعه گردشگری آسان کرده و برای رسیدن به این هدف، این جلسات باید با حضور استاندار قم برگزارشده تا بتوانیم قانونی قابل‌اجرا تصویب کنیم. وی ساماندهی ورود گردشگران به‌خصوص از عراق را نیازمند سازوکاری استاندارد برشمرد و یادآور شد: باید ورود زائران عراقی از طریق تورهای گردشگری انجام شود تا بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده و از فرصت حضور آن‌ها در توسعه شهر استفاده کنیم. وی در پایان گردشگری شهر قم را گردشگری مبتنی بر گردشگری بصری دانست و گفت: هدایت مسافران از کمربندی‌ها و عدم اجازه ورود اتوبوس‌ها به شهر به صنعت گردشگری استان صدمه زده و باید برای آن سازوکار جدیدی تعریف کرده و از قرار گرفتن شهر قم در مسیر ۱۷ استان بهره‌مند شویم.

رئیس مؤسسه آوای فطرت و معنویت به استفاده از استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران بومی در توسعه گردشگری تأکید کرد و گفت: باید در جهت هم‌گرایی همه دستگاه‌ها حرکت کرده و از عملکرد جزیره‌ای جلوگیری کنیم و برای همه چشم‌اندازهای شهر پیوست فرهنگی و گردشگری تعریف کرده و از سرمایه‌گذاران بومی استفاده کنیم.

وی گردشگری دینی، مذهبی و زیارتی را متفاوت دانست و افزود: باید از تجربیات کشورهایی که در گردشگری مذهبی شناخته‌شده‌اند استفاده کنیم و جلسات گذشته‌ای که در حوزه گردشگری تشکیل‌شده به‌صورت دقیق آسیب‌شناسی شده و با رویکرد جدیدی به این موضوع بپردازیم. رئیس مؤسسه آوای فطرت و معنویت، با ابراز امیدواری از صحبت‌های معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: وقتی یک صنعت گردشگری در یک شهر بر مبنای برنامه‌ریزی انجام می‌شود که در گام نخست برای شهروندان همان شهر برنامه‌ای دقیق داشته باشیم تا جامعه آماده پذیرایی از گردشگران باشد. وی به وجود استارتاپ‌های قوی در شهر قم اشاره کرد و گفت: باید در جهت هم‌گرایی همه دستگاه‌ها حرکت کرده و از عملکرد جزیره‌ای جلوگیری کنیم و برای همه چشم‌اندازهای شهر پیوست فرهنگی و گردشگری تعریف کرده و از سرمایه‌گذاران بومی استفاده کنیم.

معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم يكي از ظرفیت‌های گردشگري در قم را پتانسيل مشاغل دانست و گفت:‌ دانشگاه علمی کاربردی شهرداری آماده همکاری با تمام دستگاه‌های اجرای و علمی در جهت توسعه گردشگری بوده و امیدوارم دستگاه‌های اجرای همکاری بیشتری با دانشگاه داشته باشند.

وی مهارت‌ها و دانش تأثیرگذار در حوزه گردشگری را مورد توجه قرار داد و افزود: باید به کسب مهارت در توسعه گردشگری توجه کرده و بدانیم نیروی انسانی ماهر در توسعه گردشگری نقش کلیدی ایفا می‌کند و شهر قم جزء معدود شهرهایی بوده که از هنرستان تا مقطع کارشناسی ارشد در حوزه گردشگری دانشجو می‌پذیرد. معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم به راه‌اندازی مرکز نوآوری گردشگری اشاره و ابراز کرد: راه‌اندازی مرکز نوآوری گردشگری اتفاقی بزرگ در این حوزه بوده و امیدواریم به‌زودی با معرفی رئیس جدید فعالیت‌های خود را به‌صورت جدی دنبال کند. وی سپس توسعه گردشگری را مأموریت اصلی شهرداری دانست و تأکید کرد: برای حرکت جدی در حوزه گردشگری نیازمند حمایت وزارت علوم داشته و باید به موضوع جامعه‌محوری، محله محوری و حتی خانه محوری در توسعه گردشگری توجه ویژه‌ای داشته باشیم. ابراهیم پور، قم را دارای پتانسیل گردشگری مشاغل نیز دانست و تصریح کرد: باوجود ۷ شهرک صنعتی در استان می‌توانیم بر روی گردشگری مشاغل نیز کار کرده و باید از این‌همه نیروی علمی و مهارتی تربیت‌شده در شهر قم استفاده کرده و مانع مهاجرت آن‌ها به سایر شهرها شویم. وی از سازمان‌ها به علت نپذیرفتن دانشجوها برای کارورزی گلایه کرد و گفت: متأسفانه همکاری خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه وجود نداشته و حتی در کارورزی نیز حاضر به همکاری با دانشگاه نیستند، درحالی‌که گردشگری صنعتی مبتنی بر دانش بوده و باید به آن توجه کرد. معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم در پایان اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی شهرداری آماده همکاری با تمام دستگاه‌های اجرای و علمی در جهت توسعه گردشگری بوده و امیدوارم دستگاه‌های اجرای همکاری بیشتری با دانشگاه داشته باشند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم گفت: ارائه خدمات فرهنگی و ایجاد پتانسیل‌های فرهنگی، گسترش محورهای فرهنگی و دینی در سطح شهر، مشارکت در پروژه‌ها و سایت‌های ویژه گردشگری در مناطق و ایجاد و توسعه و تجهیز مراکز اسکان و کمپ‌های گردشگری به‌عنوان تکالیف ذکرشده در بودجه سالیانه شهرداري در نظر گرفته‌شده و پیگیری می‌شود.

وی گردشگری در جهان امروز را تنها یک صنعت درآمدزا ندانست و افزود: گردشگری امروز به‌عنوان یک ابزار دیپلماسی بین ملت‌ها و دولت‌ها برای ترویج باورهای فرهنگی موردتوجه قرارگرفته و نقش مؤثری در روابط منطقه‌ای و فراملی ایفا می‌کند. سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم، صنعت گردشگری را قبل از شیوع کرونا صنعتی تاب آور معرفی کرد و گفت: صنعت گردشگری تا قبل از کرونا با درآمد پایدار توانست سهم ۹ درصدی را در تولید ناخالص جهان به خود اختصاص داده و طبق پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری تا سال ۲۰۲۶ ، از هر ۹ شغل یک شغل مرتبط با صنعت گردشگری خواهد بود. وی ادامه داد: این صنعت علاوه برجذب درآمدهای مستقیم مرتبط دریچه‌ای است بر روی جذب سرمایه‌گذار و منابع حاصل از سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌ها و انجام پروژه‌های کشور مورداستفاده قرار خواهد گرفت. رضاخانی، رتبه ایران را از نظر سازمان جهانی گردشگری و وجود جذابیت‌های گردشگری جزء ۱۰ کشور برتر جهان اعلام و ابراز کرد: تاریخ و تمدن کهن ایرانی، فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و جاذبه‌های اقلیمی و طبیعی و همچنین صنایع‌دستی این مرزوبوم ازنظر پیش‌بینی اقتصاددان‌ها توانایی جذب درامدهای پایدار و حتی بیش از میزان درآمدهای صادرات حاصل از نفت را دارد. وی شهر مقدس قم را نیز موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: شهر قم با قدمت چند هزارساله و جایگاهی ویژه و تأثیرگذار در سطوح بین‌الملل در بخش‌های سیاسی، دینی و مذهبی و داشتن جاذبه‌های خاص مانند بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، آثار بکر طبیعی و آثار تاریخی، تمدن ایرانی و اسلامی و هم‌جواری با علما و مراجع جهان تشیع و دارا بودن جایگاه ویژه در انقلاب اسلامی دارای پتانسیل‌های خاصی در حوزه گردشگری است. سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم، تفاوت شهر قم را با سایر شهرهای کشور قابل‌توجه دانست و خاطرنشان کرد: شهر قم دارای پتانسیل‌های جاذبه‌های جذب گردشگری مذهبی و گردشگران علمی و دینی و همچنین جذب گردشگر تاریخی بوده و باید به‌عنوان مهم‌ترین مرکز جذب گردشگر در کشور به آن توجه ای ویژه کرد. وی از بسیاری از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر قم نام برد و تأکید کرد: در اسناد بالادستی توسعه استان و شهر مقدس قم، تأکید ویژه‌ای بر توسعه گردشگری به‌ویژه گردشگری مذهبی شده و همچنین در سند توسعه ملی استان نیز بر جاذبه‌های گردشگری و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و توسعه ظرفیت‌های این بخش تأکید شده است. رضاخانی ادامه داد: همچنین در سند آمایش سرزمینی با تمرکز بر حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و مراکز متعدد تحقیقاتی اسلامی بر توسعه گردشگری بر پایه گردشگری زیارت تأکید شده است و همچنین در چشم‌انداز ۱۴۰۰ شهر قم نیز این شهر جهان شهر دینی تعریف‌شده و پایگاه تولید و ترویج و فرهنگ شیعی و تفکر دینی و اهل‌البیت(ع) خواهد بود. وی شهر قم را در چشم‌انداز ۱۴۱۴ قطب زیارتی و گردشگری جهان اسلام دانست و افزود: همچنین شهر قم شهری خدامحور و چشم‌نواز و خرم، روان و دارای محیط‌زیست پایدار تعریف‌شده و در سند راهبردی شهر و شهرداری برای توسعه شهر از الگوی ایرانی اسلامی استفاده و در راستای ایجاد نشاط اجتماعی و توسعه گردشگری راهبردهایی مشخص‌شده است. سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم راهبردهای بیان‌شده در سند راهبردی شهرداری را نام برد و گفت: راهبرد پنجم از هدف هشتم مختص توسعه گردشگری شهری و مذهبی بوده که دران به ارتقاء کیفیت میزبانی و خدمات‌دهی به زائران و گردشگران و توسعه و تجهیز مراکز استان ویژه زائران و گردشگران به‌عنوان سیاست‌های اصلی تأکید شده است. وی به ایجاد تورها و سرویس‌های ویژه گردشگری اشاره و تصریح کرد: ارائه خدمات فرهنگی و ایجاد پتانسیل‌های فرهنگی، گسترش محورهای فرهنگی و دینی در سطح شهر، مشارکت در پروژه‌ها و سایت‌های ویژه گردشگری در مناطق و ایجاد و توسعه و تجهیز مراکز اسکان و کمپ‌های گردشگری به‌عنوان تکالیف ذکرشده در بودجه سالیانه شهرداری در نظر گرفته‌شده و پیگیری می‌شود. رضاخانی یکی از مشکلات استان در حوزه گردشگری را نگهداری گردشگران در شهر دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات شهر قم در حوزه گردشگری جذب گردشگر نبوده بلکه نگهداری گردشگر در شهر و افزایش اقامت آن است، درحالی‌که با توجه به جایگاه استراتژیک شهر قم و قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی شمال به جنوب و همچنین بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) سالیانه ۲۵ میلیون زائر از شهر قم عبور می‌کنند که باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد. وی یادآور شد: تا پایان سال ۹۷ میانگین زمان اقامت در سطح شهر کمتر از یک روز بوده است و درواقع کمتر از ۴ درصد از گردشگران و زائران بیش از یک روز در شهر اقامت داشته‌اند و طبیعتاً عدم اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های گردشگری استان و شهر قم و ضعف در بسترهای اقامتی و گردشگری و عدم برآورده شدن خواسته‌های زائران و گردشگران باعث پایین بودن زمان اقامت بوده است. سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم تأکید کرد: در راستای رفع این نواقص و با توجه به راهبردهای مصوب در برنامه راهبردی و در حیطه وظایف مرتبط با شهرداری، این مجموعه در سال‌های اخیر توسعه مراکز اقامتی به‌خصوص توسعه هتل‌های باکیفیت مناسب از طریق جذب سرمایه‌گذار و توسعه سایت‌های گردشگری مانند مجموعه‌های گردشگری و تفریحی و فرهنگی و کیفیت ارتقاء فرهنگ میزبانی را از طریق توسعه و ارتقاء فضاهای عمومی شهر را در دستور کار قرار داده است. وی ادامه داد: افزایش ۳۴ درصدی گردشگران خارجی از سال ۹۲ تا سال ۹۷ و وجود طلاب و محققان علوم اسلامی از ۱۷۲ کشور و از طرفی ثبت بیش از ۳۷۰ اثر و بنای تاریخی در فهرست آثار ملی و همچنین ارتقاء کیفیت خدمات به زائران، فرصتی برای جذب گردشگران در شهر قم به‌عنوان یک جهان شهر دینی برای جذب بیشتر گردشگر است. رضاخانی تمرکز بر فضای مجازی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری را لازم خواند و اظهار داشت: باید استفاده از فضای مجازی به‌عنوان یکی از راه‌های جذب گردشگر در دستور کار ارگان‌ها قرارگرفته و به گردشگری سلامت نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه گردشگری در سندهای راهبردی نیز توجه لازم را داشته باشیم. وی شهر قم را به‌واسطه نزدیکی به پایتخت و محور مواصلاتی کشور موردتوجه دوباره قرارداد و ابراز کرد: شهر قم با توجه به ظرفیت‌های علمی و پزشکی و حوزه سلامت می‌تواند جاذبه پرظرفیتی برای گردشگران حوزه سلامت به‌خصوص گردشگران خارجی باشد و اگرچه پروژه‌های زیادی در این حوزه در حال اجرا است اما هنوز جای کار بسیاری در این بخش وجود دارد. سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری قم توجه به حوزه گردشگری را عامل مهمی در رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری دانست و تأکید کرد: گردشگری مولد درامد پایدار بوده و تناسب با آن اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و جذب سرمایه‌گذار و ده‌ها موضوع دیگر را تحت شعاع قرار می‌دهد. وی در پایان قرار دادن محیط و کاربری مناسب در اختیار زائران را وظیفه همه ارگان‌ها عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به جایگاه مناسب در گردشگری علاوه بر همه دستگاه نیاز به هم‌افزایی بخش خصوصی و همه مردم داشته تا از ظرفیتی که می‌تواند چرخه اقتصادی شهر را رونق ببخشد استفاده کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر لزوم داشتن سیستم حمل‌ونقلی منظم و ایمن و اجرای سامانه‌های هوشمند در توسعه گردشگری شهر گفت: نخستین سامانه کنترل فاصله طولی کشور در شهر قم و به‌منظور ایجاد شهری ایمن برای گردشگران اجرا می‌شود.
وی به بخش‌های مهم حمل‌ونقلی در شهر اشاره کرد و افزود: باید از عابران پیاده تا متدهای حمل‌ونقلی مختلف برای معرفی شهر برنامه داشته باشیم و خوشبختانه قدم اول را سازمان بهسازی اطراف حرم با تعریف اپلیکیشن معرفی اماکن تاریخی هنگام عبور از مسیرهای بافت تاریخی برداشته است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر لزوم داشتن تیم تخصصی در شورای اسلامی شهر قم و شهرداری ابراز کرد: باید اقدامات عملی در کمترین زمان انجام‌شده و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، برنامه‌های خود را در این حوزه و در جهت اصلاح رفتار ترافیکی آغاز کرده است. وی از راه‌اندازی نخستین سامانه کنترل فاصله طولی کشور در شهر قم خبر داد و اذعان کرد: برای جذب گردشگران در شهر نیازمند داشتن سیستم حمل‌ونقلی منظم، ایمن و سامانه‌های هوشمند بوده و نخستین گام را باید در اصلاح رفتارهای ترافیکی شهروندان برداشته و این سامانه برای نخستین بار در کشور اجراشده و شهر قم پیشرو در این حوزه است. طبیبی داشتن رفتارهای ترافیکی مناسب را نتیجه کنترل‌های دقیق و هوشمند دانست و تصریح کرد: سامانه کنترل هم‌زمان سرعت و رعایت فاصله طولی ابتدا در بلوار زائر اجراشده و خط‌کشی آن در حال اجرا است و همچنین در حال بررسی نصب سامانه تکریم عابر پیاده در خیابان‌های اصلی هستیم. وی عملکرد سامانه تکریم عابر پیاده را تشریح کرد و گفت: عابران پیاده هنگام عبور از عرض خیابان می‌توانند دکمه چراغ سبز را فشرده و امکان عبور ایمن از خیابان را با ترسیم و انعکاس تصویر فرشی در بستر خیابان داشته باشند و همچنین دکل‌ها را نیز ایمن‌سازی کرده و اقدامات لازم در دست اجرا است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از راه‌اندازی تاکسی بازار تا عید نوروز خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان تاکسیرانی تا آغاز سال جدید، طرح تاکسی بازار را از اماکن اقامتی تا مراکز خرید و باهدف رونق اقتصادی این مراکز راه‌اندازی کرده و امیدواریم تأثیر مثبتی بر گردشگری شهر داشته و مسیر تردد تاکسی‌ها و زمان تردد آن‌ها نیز با دوربین مدیریت و نظارت می‌شود. وی امکان استفاده از کلیپ‌های یک‌دقیقه‌ای سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی را در تاکسی بازارها مطرح کرد و گفت: اجرای طرح تاکسی بازارها در مرحله انتخاب راننده بوده و باید بهترین نیروهای سازمان تاکسیرانی با حمایت کافی در این سرویس‌ها و به‌عنوان سفیران شهر قم انتخاب شوند. طبیبی از امکان نصب کیو آر کد نیز بر روی تابلوهای هدایت مسیر خبر داد و یادآور شد: باوجود هزینه زیادی که برای شهرداری دارد، این امکان فراهم‌شده و با همکاری سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی ۸۰ تابلو برای نصب کیو آر کد برای شناسایی و معرفی مراکز مذهبی و تاریخی در نظر گرفته خواهد شد. وی در پایان به موضوع حفظ امنیت پیاده راه‌های اطراف حرم نیز اشاره کرد و گفت: حفظ امنیت پیاده‌روهای اطراف حرم باید طوری طراحی شود که عابران پیاده را از زائران حرم منفک ‌نشوند.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر