بی رغبتی جوانان به کار سبب کمبود نیروی کار در استان قم

سپهر اقتصاد-  رئیس دبیرخانه کارگروه اشتغال اداره کار استان قم گفت: جوانان وقتی می‌توانند حقوق چند ماه کار در کارخانه را از طریق واسطه‌گری در خرید و فروش اجناس به دست بیاورند معلوم است که رغبت‌شان نسبت به این مشاغل کم می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی احمدی  بیان کرد: نرخ مشارکت استان در تابستان 1400، 36 درصد بوده در حالی که این نرخ برای کل کشور 41 درصد و این زیاد جالب نیست؛ دلیل آن هم می‌تواند به فرهنگ قم برگردد زیرا در قم فرهنگ کار کردن بانوان هنوز رواج پیدا نکرده اما در استان‌های دیگر بسیاری از بانوان مشغول به کار هستند که این موضوع بر نرخ مشارکت تأثیرگذار است.

وی افزود: در استان قم بسیاری از بانوان با مدارک تحصیلی بالا مانند مهندسی به خانه‌داری می‌پردازند؛ نکته دیگر در خصوص اشتغال بانوان این است که بسیاری از بانوان به خصوص کسانی که در رشته‌های علوم انسانی تحصیل کردند اصرار دارند فقط مطابق مدرک تحصیلی‌شان مشغول به کار شوند.

احمدی عنوان کرد: یک جمعیت فعال (از 15 سال به بالا) داریم و یک غیرفعال؛ اگر جمعیت فعال را 100 درصد در نظر بگیریم در استان قم 5/8 درصد این جمعیت بیکار هستند و بقیه شاغل. در حال حاضر نرخ بیکاری کشور 6/9 درصد است در حالی که این نرخ در استان قم 5/8 درصد می‌باشد.

رئیس دبیرخانه کارگروه اشتغال اداره کار استان قم همچنین به تأثیر ایجاد مشاغل خانگی در نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: مشاغل خانگی شامل 320 رشته بوده که اسامی آن‌ها در سامانه مشاغل خانگی آمده است و 90 درصد افرادی که ثبت‌نام می‌کنند از بانوان هستند.

احمدی اضافه کرد: در دو سال گذشته بودجه اختصاص داده شده به استان قم در این حوزه 5 میلیارد بود که به‌وسیله آن باید نزدیک به 480 شغل ایجاد می‌شد بنابراین به هر نفر حدود 5 میلیون تومان بیشتر نمی‌رسید ولی با پیگیری‌هایی که انجام شد امسال اعتبار اختصاص داده شده  33 میلیارد تومان است که در قالب مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای پشتیبان ابلاغ می‌شود.

وی در خصوص کسب‌وکارهای پشتیبان توضیح داد: پشتیبان به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که دارای مجوز و سابقه فعالیت بوده و می‌توانند به افرادی که در منزل کار می‌کنند شغلی بدهند و بابت این پشتیبانی و ارائه خدمات آن 100 میلیون تومان دریافت کنند.

 احمدی اضافه کرد: با تصمیمی که در کمیته‌های مشاغل خانگی گرفته شد امسال برای هر شغل 20 میلیون تومان پرداخت می‌شود، البته شغل به گوهرتراشی با توجه به رواج در قم و هزینه‌های بیشتر 100 میلیون تومان اختصاص داده شده است.

وی اولویت امسال را در حوزه مشاغل خانگی حمایت از کسب‌وکارهای پشتیبان اعلام کرد و گفت: این اولویت‌گذاری تناقضی با هدف ندارد و این‌گونه مشاغل پایدارتر بوده و جای ارتقاء هم دارند. سال گذشته تعداد کسب‌وکارهای پشتیبان کم بود که امسال سعی بر این است بیشتر شود؛ همچنین امسال به دنبال معرفی مشاغلی هستیم که در استان شناخته‌شده نبوده اما به دنبال زمینه ارزش هستند.

رئیس دبیرخانه کارگروه اشتغال اداره کار استان قم همچنین به ارائه تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: ابلاغیه استان قم در این زمینه 313 میلیارد تومان است که نزدیک به 90 میلیارد تومان تاکنون پرداخت‌شده است؛ 20 میلیارد تومان هم در دستگاه‌های مرتبط و بانک‌ها و پرونده‌ها در حال پردازش است.

وی همچنین به بحث کاریابی در استان نیز اشاره کرد و توضیح داد: تعداد 12 کاریابی داریم که بین نیروی کار و فرصت‌های شغلی به صورت واسطه عمل کرده و این دو گروه را به یکدیگر متصل می‌کنند. در بحث کارآفرینی و مشاوره‌های شغلی نیز استان به خوبی عمل کرده و از ابتدای سال جاری تاکنون 11 مجوز صادر کرده است.

احمدی در رابطه با بیشترین فعالیت‌های کارآفرینی عنوان کرد: بیشتر فعالیت‌ها در این حوزه به برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها برمی‌گردد. در خصوص استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز حمایت صورت می‌گیرد اما درخواست زیادی در قم نداریم.

وی تأکید کرد: همه امور کارآفرینان به اداره کار مرتبط نمی‌شود اما هرکسی که بیاید تا جایی که بتوانیم راهنمایی‌اش می‌کنیم؛ ممکن است پروسه زمانی طولانی داشته باشد اما کسی به در بسته نمی‌خورد. سال پیش در این زمینه 2 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم اما امسال 4 میلیارد تومان به این امور اختصاص داده شده است.

احمدی اضافه کرد : افرادی که به اینجا مراجعه می‌کنند حتی اگر به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار جدید باشند از آن‌ها استقبال می‌شود و در صورت ایجاد مشکل با وزارتخانه برای رفع مشکلات مکاتبه می‌شود هرچند بهتر است تسهیلات در استان شناور باشد یعنی تصمیم‌گیرنده در این موارد کارگروه اشتغال استان باشد؛ چند سالی هم هست که صندوق کارآفرینی امید در پرداخت تسهیلات راه‌اندازی مشاغل دخیل شده است.

وی همچنین به عدم رغبت جوانان به اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: نسل جدیدی که به سن کار رسیده‌اند رغبتی به انجام کار در کارخانه‌ها و این دسته از مشاغل ندارند؛ نسل جدید به دنبال مشاغلی هستند که در زمان کم سود بالایی داشته باشد و حاضرند نقش واسطه و دلال خریدوفروش اجناس را بازی کنند اما در کارخانه‌ها کار نکنند.

رئیس دبیرخانه کارگروه اشتغال اداره کار استان قم تصریح کرد: وقتی حقوق چند ماه کار در کارخانه را می‌توانند در یک ماه دربیاورند با این وضعیت اقتصادی باید به آن‌ها حق داد؛ این موضوع سبب کمبود نیروی کار در استان شده است. زمان قدیم نیروی کار زیاد بود، کار کم اما الان برعکس شده و استان از این نظر در شرایط بدی قرار دارد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر