تامین حق آبه، مهمترین راهکار جلوگیری از بیابان زایی

سپهر اقتصاد- معاون فنی محیط زیست استان گفت: تا زمانی که حق آبه‌های قم از استان‌های بالادستی تامین نشود اقدامات دیگر چندان اثر گذار نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  شفیعی در ارتباط تصویری با برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه حق آبه‌های قم با ساخت سد‌های مختلف در استان‌های دیگر تامین نمی‌شود گفت: بیش از ۶۰ سد کوچک و بزرگ در استان‌های همجوار ساخته شده است که دشت‌های قم را از حق آبه‌های خود محروم کرده و این امر بر بیابان زایی دامن می‌زند.

وی افزود: اقدامات خوبی در طول سال‌های گذشته در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری صورت گرفته، اما این اقدامات تا زمانی که حق آبه‌ها تامین نشود اثر چندانی نخواهد داشت. شفیعی گفت: البته جلسات خوبی در سطح کشوری در این خصوص داشتیم که امیدواریم با همکاری دولت جدید این مشکل به زودی بر طرف شود. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هم با حضور در این برنامه، حسین آباد میش مست، مسیله و کوه نمک را از مهمترین کانون‌های ریزگرد استان دانست و گفت: در این کانون‌ها طاق کاری و تثبت شن و بوته کاری صورت گرفته است، اما روند بیابان زایی به قدری بالاست که این اقدامات در طول ۵۰ سال گذشته فقط ده درصد از بیابان زایی جلوگیری کرده است. شعاعی با اشاره به اینکه بیابان زدایی تنها بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیست تاکید کرد: دستگاه‌های زیادی در این زمینه وظیفه دارند که باید هر کدام نقش خود را ایفا کنند. وی گفت: خیران منابع طبیعی هم می‌توانند در طرح‌های این اداره همکاری داشته باشند و حتی به صورت مشارکتی نیز می‌توان از توان بخش خصوصی برای اجرای طرح‌هایی در زمینه سرمایه گذاری و  بهره برداری  از بیابان‌ها اجرا کرد.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر