تاکید بر تقویت روابط تجاری استان قم و تاشکند

سپهر اقتصاد- در دیدار رئیس اتاق بازرگانی قم با رایزن بازرگانی سفارت ایران در تاشکند بر تقویت روابط تجاری تاکید شد

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی در این دیدار ابوالفضل خاکی در خصوص ارتباط تجاری بین دو کشور بیان داشت: اقدامات مناسبی میان دو کشور در موضوعات مختلف از جمله لغو روادید، افزایش خطوط پروازی، رفع مشکلات و موانع موجود در حوزه حمل و نقل و سرمایه‌گذاری‌های مشترک صورت گرفته است که می توان از این ظرفیت ها بهره برداری لازم را در راستای ارتقای تجارت بین دو کشور داشته باشیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ضمن اشاره به اهمیت روابط میان ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت گسترش همکاری در عرصه‌های مختلف به ویژه ارتقا سطح مبادلات اقتصادی و توسعه روابط تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نمایشگاه‌های بین‌المللی استان در گفت‌و‌گو با رایزن بازرگانی سفارت ایران در تاشکند برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی توسط شرکت توسعه نمایشگاههای استان قم در تاشکند ازبکستان را پیشنهاد نمود.

صابر عمورسولی در این نشست به نحوه برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی در ازبکستان اشاره کرد و گفت: شرکت هایی در حوزه‌های مختلف تولیدی در گروه‌های کالایی ساختمانی، فولاد، کفش، پتروشیمی و صنايع غذایی و بسته‌بندی میتوانند در این نمایشگاه معرفی محصولات خود را داشته باشند.

در ادامه این نشست گودرزی، رایزن بازرگانی سفارت ایران در تاشکند گفت: اگرچه روابط اقتصادی ایران و ازبکستان در سال‌های اخیر از روند به رشد برخوردار بوده است، اما شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن به ویژه محدودیت ‌ای حمل‌ونقل تاثیرات منفی بر روابط اقتصادی دو کشور به جا گذاشت. با این همه تلاش‌های بسیار صورت گرفت تا ارتباطات مقامات، تجار و بازرگانان دو کشور تداوم یابد. خوشبختانه با بهبود نسبی شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها روابط دو کشور در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.

برقراری ارتباطات تجار ایران و قزاقستان

در دیدار با فغانی سركنسول ايران در آلماتی برقراری ارتباطات تجار ایران و قزاقستان مورد تأکید قرار گرفت.

در دیدار صبح  ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی قم و  محسن فغانی سرکنسول ایران در آلماتی بر گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی قم ابوالفضل خاکی در این جلسه گفت: ظرفیت ها و توانمندی های تولیدی استان قم در سال های اخیر رشد و توسعه قابل توجهی داشته است و وجود واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس در حوزه های صنایع غذایی، صنایع پلاستیک، کفش، فولاد، پتروشیمی قطعات خودرو، برق و الکترونیک و لوازم خانگی نقش پر اهمیتی را به استان قم در خاورمیانه داده است و توجه تجار و سرمایه‌گذار های بسیاری را برای تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور هدف را به خود جلب کرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد قطعاً با توجه به امکاناتی که توسط اتاق بازرگانی قم ایجاد شده و در شرف راه‌اندازی است، پیش بینی می‌شود این ارتباطات اقتصادی گسترش یابد.

وی درخصوص راه اندازی نمایشگاه ویترینی در استان قم مطالبی را عنوان و بیان کرد این نمایشگاه با هدف ارائه ظرفیت ها و توانمندی های استان قم توسط اتاق بازرگانی راه اندازی شد تا بطور کلی راه های ارتباطی تجار و سرمایه گذاران با تولیدکنندگان را تسهیل کند.

ابوالفضل خاکی از آقای فغانی سرکنسولگری ایران در آلماتی خواست برای بازدید از این نمایشگاه در استان قم حضور پیدا کنند تا از این طریق با تولیدکنندگان استان آشنا شوند و بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی اظهار داشت: همچنین از شرکت های خارجی که در زمینه صادرات قصد خرید دارند، دعوت خواهیم کرد که با شرکت های تولیدکننده قم به ویژه شرکت‌های شاخص که برای صادرات فعال هستند قرارداد منعقد گردد.

خاکی تصریح کرد: در واقع از این طریق می خواهیم بستری را برای ارتباط تولیدکنندگان با بازار داخلی و نیز بازارهای بین المللی فراهم آوریم تا زمینه هر چه بهتر رشد و شکوفایی اقتصادی استان و در نتیجه کشور میسر شود.

در این جلسه که مدیر عامل شرکت توسعه نمایشگاههای بین المللی استان قم نیز حضور داشت از افتتاح نمایشگاه بین المللی در استان قم خبر داد و گفت ظرفیت برگزاری نمایشگاه های بین المللی یک فرصت مناسب برای ارائه محصولات فرا استانی در سطح ملی است لذا برگزاری نمایشگاه های بین المللی و مشترک بین کشور ایران و قزاقستان می‌تواند از راههای موثر برای برقراری تجار و آشنایی با فرهنگ و رسوم دو کشور باشد که نهایتاً برقراری ارتباطات رشد و توسعه اقتصادی در سطح ملی را به دنبال خواهد داشت.

صابر عمو رسولی از آمادگی شرکت توسعه نمایشگاههای استان برای برگزاری نمایشگاه ویترینی در آلماتی خبر داد و گفت: این اقدام می‌تواند ظرفیتهای بازار قزاقستان را برای تجار ایرانی مشخص کند.

در این جلسه محسن فغانی اشتراکات فیما بین و همسایگی در حوزه خزر، اراده سیاسی مقامات عالیه دو کشور را زمینه ساز گسترش همکاریهای دو جانبه دانسته و بر ضرورت استفاده از تمامی ظرفیتها برای توسعه همکاریهای اقتصادی تاکید نمود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر