تشریح اقدامات شهرداری قم از زبان شهردار

سپهر اقتصاد-شهردار قم گفت:‌ باید دبیرخانه و ساختار منسجمی برای بزرگداشت روز قم راه‌اندازی شود تا به‌تدریج این روز در سطح ملی و بین‌المللی نهادینه‌شده و تمام کشور درگیر این ایام شود و درگیری عموم شهروندان قمی نیز پررنگ‌تر شود.

وی با بیان اینکه به دست‌اندرکاران برگزاری مراسم روز قم تأکید شده که باید یک هفته به نام روز قم نامگذاری شود و در هر روز نیز یک همایش در ابعاد ملی و بین‌المللی برای معرفی ظرفیت‌های قم برگزار شود افزود:‌ نباید شهرداری قم در برگزاری این روز به‌تنهایی در میدان باشد.

به گفته شهردار قم، باید دبیرخانه و ساختار منسجمی برای بزرگداشت روز قم راه‌اندازی شود تا به‌تدریج این روز در سطح ملی و بین‌المللی نهادینه‌شده و تمام کشور درگیر این ایام شود و درگیری عموم شهروندان قمی نیز پررنگ‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است دستگاه‌هایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و غیره نیز در این خصوص قم وارد میدان شده و اصحاب رسانه هم در این زمینه فعال و مطالبه گر باشند.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر اینکه روز قم از سال ۹۷ به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان رسیده ولی تاکنون نتوانسته عملکردی که شایسته آن بوده را عملیاتی کند تصریح کرد: در مسئله روز قم باید تمام نهادهای استانی درگیر باشد تا این روز درشان و منزلت خود برگزار گردد.

وی یادآور شد: قم از نظر تاریخی دارای تمدن هفت‌هزارساله است و از طرفی آثار تاریخی و میراثی فراوانی در این شهر قم وجود دارد که معرفی آن‌ها صرفاً در یک روز ممکن نیست و لازم بوده تا روز قم در جایگاه و منزلت واقعی خود برگزار شود.

شهردار قم توجه به ظرفیت‌های قم را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: مباحثی مانند تحولات و برکات شهر قم با ورود حضرت معصومه(س)، معرفی و شناخت نسبت به مرقد این بانوی کریمه(س)، مسئله معرفی و شناخت امام زمان(عج)، شناخت مسجد مقدس جمکران، شناخت علما و اندیشمندان دینی مدفون و در حیات قم، میراث تاریخی، شناخت جامع از تهاجم فرهنگی پیرامون قم و غیره باید در قالب برنامه‌های روز قم مورد تأکید باشد.

وی ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های مهم قم این است که تمدن نوین اسلامی باید از این شهر مقدس شکل بگیرد و این مسئله وظایف و رسالت‌های نهاد مدیریت شهری را سنگین‌تر کرده است.

سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: برای افزایش ماندگاری زائران و گردشگران در قم طرح‌های تفریحی و رفاهی شاخصی در حال انجام است که شیوع کرونا تأثیرات منفی بر بسیاری از آن‌ها گذاشته است

شهردار قم با اشاره به وجود بسترهای مناسب فرهنگی در شهر قم گفت: عليرغم تلاش براي ايجاد معاونت فرهنگی در شهرداری،‌ وزارت كشور در اين زمينه مخالفت كرده است.
وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های فرهنگی موجود را شناخت و کشف کرده و آن‌ها را تقویت کنیم، افزود: امروز زیرساخت‌های فرهنگی بسیاری در قم وجود دارد و در دنیای امروز نباید کار فرهنگی را به ایجاد سخت‌افزارهایی مانند فرهنگسرا منوط کنیم. شهردار قم در پاسخ به سؤالی مبنی بر لزوم تغییر چارت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم به معاونت فرهنگی، ابراز کرد: علاوه بر ایراداتی که وزارت کشور بر این مسئله دارد باید ببینیم این سازمان در همین ساختار کنونی خود توانسته به مسئولیت‌های خود به‌صورت کامل عمل کند یا خیر؟ وی با اشاره به لزوم تقویت ساختار سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم افزود: در حال حاضر رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم عضوی از شورای مدیران بوده و جایگاه خوبی برای پیگیری امور دارد و ایجاد معاونت فرهنگی در شهرداری قم نیاز به موافقت وزارت کشور دارد که هنوز این اتفاق صورت نپذیرفته است سقائیان نژاد یادآور شد: مشکل امروز ما در درجه اول عنصر مدیریت و در مرتبه دوم تسهیل گری در قوانین و اختیارات است و اگر این دو مسئله در هر نهادی حل شود، امکان تحقق تمام اهداف در نظر گرفته‌شده فراهم می‌شود. وی تصریح کرد: بنده به‌عنوان شهردار قم حاضر هستم در هر مسئله‌ای که کارآمدی و مؤثر بودن آن تصمیم در یک سازمان ثابت شود، اختیارات خودم را واگذار کنم. شهردار قم در ادامه با اشاره به تغییر وضعیت برخی نیروهای شهرداری، گفت: شهرداری برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و ایثارگری دنبال بهانه‌ای برای بهبود شرایط کاری این افراد است؛ همچنین اقداماتی برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی انجام شد و مباحثی هم در ارتباط با ایثارگران انجام در دست انجام است. وی با تأکید بر اینکه این موضوع در شهرداری قم تسهیل شده و در حال طی شدن مراحل اداری و گزینشی است افزود: قانونی هم در مجلس شورای اسلامی برای به‌کارگیری پرسنل در حال تدوین است که اگر این قانون تصویب شود، اقدامات بعدی بر اساس آن صورت خواهد گرفت. سقائیان‌ن‍ژاد ابراز داشت: شهرداری قم با وجود شرایط تحریم موفق شده در برنامه راهبردی اول، برنامه‌های عمرانی خود را ۷۲ درصد و بودجه‌های پیش‌بینی‌شده خود را ۹۲ درصد محقق کرده که در سطح کشور یک مسئله بسیار قابل‌توجه است.
شهردار قم با اشاره به برطرف شدن برخي مشكلات در احداث پروژه شهيدان برقعی گفت:‌ در برنامه قم 1404 یکی از اولویت‌های مهم تحقق شهرداری الکترونیک است.

وی با بیان اینکه اجرای خیابان شهیدان برقعی ۵۰ سال است که در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: فرآیند احداث این خیابان سال‌ها طول کشیده بود اما مسجد در مسیر در دو سال گذشته به‌یک‌باره ثبت میراث فرهنگی شد.

شهردار قم تصریح کرد: چند صدایی یکی از مشکلات مدیریت شهری است که برای پیشبرد اهداف شهری باید این چندصدایی بودن از بین برود، چراکه یک روز عقب‌افتادگی پروژه‌های شهری هزینه‌های سنگینی را به مدیریت شهری و شهروندان تحمیل می‌کند.

وی دوربین‌های نظارتی و ترافیکی سطح شهر را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: از ۱۲۰ دوربین نظارت و پایش شهری ۱۱۴ دوربین فعال است و هم‌اکنون فقط ۶ دوربین غیرفعال است، همچنین ۱۲۰ دوربین جدید نیز با حل مشکل سرور به‌زودی وارد مدار خواهد شد تا نظارت تصویری تمام شهر قم تکمیل شود.

سقائیان ن‍ژاد با اشاره به مشکلات حوزه شهرسازی در شهرداری‌ها یادآور شد: مسائل مربوط به املاک و مسکن یک مشکل سراسری در کشور است و هنوز امکان انجام تمام امور مربوط به تملکات و ساختمان در بستر شهرداری الکترونیک شکل نگرفته است.

وی درباره برخی مشکلات شهروندان در مراجعه به شهرداری در حوزه شهرسازی گفت: در عرصه شهرسازی حل این مشکلات در دستور کار قرار دارد و قدم نخست ما استفاده دقیق از سامانه سرای هشت است که ظرفیت آن باید به‌صورت کامل استفاده شود.

شهردار قم افزود: در برنامه قم ۱۴۰۴ یکی از اهداف اصلی رفتن به سمت‌وسوی شهرداری الکترونیکی است؛ البته هر کار تازه‌ای تا نهادینه‌شده و مشکلات آن برطرف شود، قدری زمان‌بر خواهد بود و باید صبور باشیم.

وی با بیان اینکه در برنامه قم ۱۴۰۴ یکی از اولویت‌های مهم تحقق شهرداری الکترونیک است عنوان کرد: همزمان مبحث سرای ۸ نیز برای تسریع و شفافیت بیشتر در امور ملک و ساختمان دنبال می‌شود

شهردار قم با تأکید بر کارشکنی برخی از نهادها در راه‌اندازی باغ پرندگان گفت:‌ سخت‌گیری‌هایی که در قم در خصوص باغ پرندگان بر شهرداری قم تحمیل می‌شود در هیچ جای کشور سابقه ندارد.

وی الحاق روستای جمکران به محدوده شهری را مورد توجه قرار داد و افزود: روستای جمکران به‌صورت رسمی جزء حریم و محدوده شهری قم قرار گرفته است و امکان توسعه و رشد آن فراهم است؛ پروژه‌های فعال در اطراف مسجد جمکران، رینگ دوم مسجد جمکران و خیابان ظهور تأثیرات مستقیمی بر روستای جمکران خواهد گذاشت.

شهردار قم یادآور شد: تا زمانی که مسائل زیربنایی مانند آب و فاضلاب، برق، گاز و غیره در اطراف جمکران تکمیل نشود، آسفالت معابر آن به سود شهروندان و بودجه‌های عمومی نیست.

به گفته وی، ایمنی شهری و در رأس آن سازمان آتش‌نشانی قم در وضعیت استانداردی از نظر موازین جهانی قراردارد و با فعال‌سازی ۲۴ ایستگاه، به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه در شهر قم دایر است.

سقائیان‌نژاد برخی از حواشی‌ها درباره قبول مسئولیت در سمت‌های مختلف را مورد توجه قرارداد و گفت: به شورای شهر قم در زمان انتخاب شدن به‌عنوان شهردار قم تأکید کردم اگر قرار باشد بنده در شهرداری بمانم حتماً اولویتم شهرداری قم است، اما اگر در سطح ملی پیشنهادی به بنده شود امکان بررسی آن وجود دارد و یک ماه قبل از آن شما را در جریان می‌گذارم، اما تمام مباحثی که تاکنون بوده در حد شایعه بوده و واقعیتی ندارد.

وی با تأکید بر کارشکنی برخی از نهادها در راه‌اندازی باغ پرندگان، افزود: باغ پرندگان قم از یک سال گذشته به بهترین شکل ممکن آماده‌شده اما با کارشکنی عده‌ای، شهروندان نتوانسته‌اند از آن بهره ببرند.

شهردار قم، یکی از اهداف روز قم را افزایش ماندگاری زائران و گردشگران ورودی به قم دانست و یادآور شد: برخی مخالف راه‌اندازی باغ پرندگان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگرپذیر هستند و عملاً با سخت‌گیری و اعمال برخی کارهای شاذ مانند الزام بر تست پی سی آر برای پرندگان، اجازه راه‌اندازی این مجموعه تفریحی شاخص و زیبا را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: سخت‌گیری‌هایی که در قم در خصوص باغ پرندگان بر شهرداری قم تحمیل می‌شود در هیچ جای کشور سابقه ندارد

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر