تناسبی بین هزینه کسر پارکینگ و احداث آن در قم وجود ندارد

تناسبی بین هزینه کسر پارکینگ و احداث آن در قم وجود ندارد

سپهر اقتصاد- رییس کمسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر معضل کمبود پارکینگ در قم گفت: طی سالهای اخیر هیچ تناسبی بین هزینه‌های کسر پارکینگ با پارکینگ‌های احداث شده در شهر قم وجود نداشته است.

سید محمدحسین دهناد  در جمع خبرنگاران، اضافه کرد: در سال جاری ۶۰ میلیارد تومان از محل کسر و حذف پارکینگ در مجوزهای ساختمانی به همراه چند طرح مشارکتی با بخش خصوصی برای افزایش ظرفیت پارکینگ های عمومی در نظر گرفته شده است.

رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: دو سوم بودجه سالجاری شهرداری قم در حوزه حمل و نقل و ترافیک پیش بینی شده است.

دهناد خاطرنشان کرد: از ۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری قم در سالجاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از آن در حوزه حمل ونقل دیده شده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در قم سند راهبردی حمل و نقل در ابعاد مختلف حمل و نقل عمومی، ایمنی و تصادفات، پارکینگ و غیره تدوین شده است.

دهناد یادآور شد: در معابری که در اطراف آن عبور عابران وجود دارند و در پیرامون آن کاربری های تجاری دیده شده جزء معبر کندراه تعریف می شود و لازم است تا مباحث مربوط به آرام سازی بصورت دقیق در این معابر عملیاتی شود.

وی یادآور شد: آرام سازی ترافیک یکی از مباحث مهم حوزه حمل و نقل شهری است و در این راستا حقوق عابران پیاده و دوچرخه سواران نیز در طراحی و استفاده از معابر شهری مورد توجه قرار گرفته است.

دهناد با اشاره به مساله حمل ونقل عمومی در اطراف حرم مطهر خاطرنشان کرد: تعداد ناوگان عمومی قم تناسبی با جمعیت شهر قم ندارد و تلاش می شود تعدادی اتوبوس جدید خریداری و برخی اتوبوس های فرسوده نیز با اورهال شدن به چرخه حمل ونقل قم افزوده شود.

وی با اشاره به نصب جداسازی های فیزیکی در برخی معابر شهری به جای خطوط و رنگ آمیزی های گذشته، تصریح کرد: این جداکننده ها نقش مهمی در هدایت مسیر دارند و کارآیی خود را در برخی معابر پرتردد شهری نشان داده اند.

ادامه گذران عمر شهروندان قم در فرسودگی

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه با اشاره به مبحث بافت فرسوده شهری، اظهار داشت: بخشی از مساله بافت فرسوده قم در حوزه ملی در حال پیگیری است و در این زمینه دولت تسهیلات ۶۰۰ میلیونی تومانی جهت بازآفرینی این بافت ها پیش بینی کرده است.

روح الله امراللهی ادامه داد: برای بازآفرینی و ساماندهی بافت های فرسوده و خانه های در حریم دکل برق طی سالهای اخیر اراضی ۳۲ و ۴۸ هکتاری پردیسان در نظر گرفته شده که با برخی مقاومت ها هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی با تاکید بر بافت ناکارآمد بافت های فرسوده، خانه های در حریم دکل برق و پیرامون ریل های راه آهن یادآور شد: ساکنان این مناطق از بسیاری از خدمات عمومی، تجاری، رفاهی و تفریحی محروم و در معرض آسیب های زیادی قرار دارند.

عضو شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: برای اینکه ساماندهی بافت های فرسوده و خانه های در حریم دکل برق وارد مرحله اجرا شود لازم است تا امکان بهره گیری از ظرفیت اراضی ۳۲ و ۴۸ هتکاری پردیسان در اختیار مجموعه مدیریت استان و شهرداری قرار بگیرد.

معضل مطب‌های پزشکی در واحدهای مسکونی

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در بخشی از این جلسه، با بیان اینکه بازگشایی فاز ۵ عمار یاسر مهمترین پروژه عمرانی سال جاری شهرداری قم است، گفت: با وجود اینکه عملیات عمرانی آن آغاز شده اما با مشکلات زیادی در خصوص تملکات مواجه شده است.

محسن محرری با تاکید بر استفاده از ظرفیت دستگاه قضایی در پیشبرد پروژه فاز ۵ عمار یاسر، تصریح کرد: ۸۵ پلاک مجاور پروژه فاز ۵ عمار یاسر تاکنون تملک نشده است.

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تصویب یک طرح دو فوریتی مبنی بر تملک یکی از مهمترین املاک پیش روی پروژه فاز ۵ عمار یاسر خاطرنشان کرد: با وجود همکاری همه جانبه شهرداری هنوز امر تخلیه انجام نشده است و امید می رود تا پایان هفته جاری این ملک تخریب شود.

وی با اشاره به موضوع کمبود پارکینگ در برخی مطب های خصوصی در واحدهای مسکونی، عنوان کرد: برخی از پزشکان ساختمان های مسکونی خود را تبدیل به مطب کرده اند و حاضر نیستند پارکینگی برای آن تامین کنند که این مساله موجب نارضایتی هایی برای شهروندان شده است.

محرری با اشاره به تعرفه شهرداری قم در خصوص عوارض صنفی بیان کرد: این تعرفه حذف نشده است و برمبنای آن اصناف مختلف بصورت سالانه ارقام مشخصی به عنوان عوارض به شهرداری باید پرداخت کنند.

توسعه و کاشت درختان مثمر در قم

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه این نشست خبری، ابراز داشت: توسعه نشاط اجتماعی، ارتقای سطح ایمنی بوستانها، ارتقای سطح کیفیت خدمات از طریق بهبود و اصلاح فرآیند خدمات و توسعه متوازن فضای سبز در مناطق هشت گانه شهری می باشد.

سیدمجتبی سبحانی ثابت با اشاره به توزیع ۳ هزار نهال مثمر به شهروندان در روزهای پایانی سال گذشته، ادامه داد: رویکرد جدید شورای اسلامی شهر قم در توسعه فضای سبز شهری، کاشت درختان مثمر است که آثار آن در برخی مناطق مشهود است.

وی توسعه فرهنگ شهروندی را از رویکردهای کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم دانست و ابراز داشت: در این زمینه مباحث آموزشی در خصوص مدیریت پسماند، زیباسازی شهری، فضای سبز و تابلوهای تبلیغاتی و غیره در دستور کار شهرداری قم قرار دارد.

سبحانی ثابت در ادامه بیان داشت: شورای شهر قم طی ماه های اخیر رویه ای در پیش گرفته تا در قبال آن سطح ارائه خدمات به زائران و مسافران ورودی به شهر افزایش یابد و در این زمینه تعاملات زیادی با دستگاه های اجرایی آغاز شده است.

وی کمبود فضای سبز شهری در منطقه شش شهر قم اظهار داشت: در این خصوص نقطه گذاری فضای سبز در مناطق کم تر برخوردار در دستور کار شهرداری است و تلاش می شود با احداث فضای سبز محلی این کمبود تا حدودی جبران شود.

سبحانی ثابت با اشاره به کاهش تولید زباله روزانه در قم از ۷۲۰ تن طی سالهای اخیر به  ۶۰۳ تن زباله در سالجاری، خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ۳۵۰ تن از زباله های شهری قم پردازش می شود و با راه اندازی خط دوم مدیریت پسماند قم به زودی تمام زباله های شهری قم پردازش و تبدیل به کود کمپوست خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به روند بلندمرتبه سازی و چالش های پیش روی آپارتمان نشینی، تاکید کرد: قرارداد خرید یک نردبان ۵۱ متری اخیرا با یکی از شرکت های خارجی منعقد شده و امید می رود طی ماه های آینده تحویل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم شود.

تدوین پیوست نگاری فرهنگی در پروژه‌های عمرانی

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نقش مدیریت شهری در کاهش آسیب های اجتماعی، اظهار داشت: آسیب اجتماعی رفتاری است که برخلاف ارزش ها و هنجارهای یک جامعه در حال اتفاق افتادن است و در دوره ششم شورای اسلامی شهر قم با هدف شناسایی و کاهش انواع آسیب ها، نظام مسائل  این مباحث را در سطوح مختلف تعریف و تدوین کرده است.

مصطفی ملایی اضافه کرد: یکی از سطوح و ویژگی های مهم نظام مسائل آسیب های اجتماعی در شورای شهر قم، تعریف و شناسایی آسیب های اجتماعی در سطح شهر قم بوده است که برخی از این آسیب ها مانند مساله عفاف و حجاب متفاوت از شهرهای دیگر است.

وی با بیان اینکه دو سوم جمعیت شهر قم را افرادی تشکیل می دهند که بعدها در این شهر ساکن شده اند ، خاطرنشان کرد: به دلیل تشتت فرهنگی متنوع در قم لازم است تا نسبت به اصل هویت و تعلق خاطر به شهر مقدس قم برنامه ریزی شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم یادآور شد: برای کاهش و مدیریت آسیب های اجتماعی مباحثی مانند پیوست نگاری فرهنگی و اجتماعی در تمام پروژه های عمرانی، توسعه و تقویت خانه موزه ها و استفاده از ظرفیت های مردمی در دستور کار شورای شهر قم قرار دارد.

وی ابراز داشت: احداث خانه موزه هیئات، خانه موزه مراجع و خانه موزه شهدا از اقدامات شاخص شورای اسلامی شهر و شهرداری قم در ارتقای مباحث فرهنگی در شهر قم است.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر