حذف ۶ درصد از بودجه شهرداری قم توسط دولت

سپهر اقتصاد- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم از حذف ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۳۰۶۲ میلیارد تومانی شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ توسط دولت خبر داد.

به گزارش فارس،مجید اخوان  با اشاره به هزینه های نگهداری شهر اظهار کرد: بخشی از خدمات شهری در شهرداری قم برای جمع آوری زباله و رفت و روب شهر در ۸ منطقه شهری است که این امر بر اساس قرارداد با پیمانکاران بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان در هر سال انجام می شود.

وی افزود: آمار نشان می دهد تولید روزانه زباله در قم بیش از ۷۰۰ تُن است که جمع آوری آن ها در هر منطقه شهری توسط پیمانکار مربوطه و با فعالیت شبانه روزی حدود یک هزار و ۴۰۰ نیرو انجام می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در بودجه سالانه شهرداری قم، قرارداد دیگری هم برای نگهداری فضای سبز شهری بسته می شود که رقم سالانه آن نیز در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است، ضمن آن که هزینه دیگری هم برای جلوگیری از تخلفات شهری و سد معبر در بودجه سالانه شهرداری ها دیده می شود.

اخوان همچنین یادآور شد: به این هزینه ها باید هزینه سالانه روکش آسفالت شهری را هم اضافه کرد، هزینه ای که در سال ۱۴۰۰ و با توجه به افزایش قیمت قیر، حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان ارزیابی می شود.

وی در عین حال اضافه کرد: بنابراین از حدود ۸۷۰ میلیارد تومان بودجه جاری شهرداری قم در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۷۰ میلیارد تومان برای نگهداری شهر هزینه خواهد شد، ضمن آن که هزینه های دیگری مانند هزینه های جاری سازمان آتش نشانی و البته هزینه نگهداری، تجهیز و توسعه ماشین آلات این سازمان و همچنین کمک حدود ۵۰ میلیارد تومانی به سازمان اتوبوسرانی بابت ما به التفاوت هزینه بلیت نیز به این هزینه ها افزوده می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم سپس اذعان کرد: در مجموع می توان گفت حدود ۵۰ درصد بودجه جاری شهرداری قم برای عقد قراردادها و پیمان های نگهداری شهر و ۵۰ درصد دیگر بابت پرداخت حقوق و دستمزد و هزینه های تشکیلاتی خرج خواهد شد.

اخوان همچنین گفت: بدیهی است که سایر هزینه ها در بخش عمرانی مانند احداث، توسعه و تعریض خیابان، جدول گذاری، دفع آب های سطحی، توسعه فضای سبز، خرید ماشین آلات حمل و نقل عمومی، اعتبار قطار شهری و مانند آن خواهد بود.

وی درباره کاهش بخشی از منابع بودجه شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ نیز بیان داشت: باید گفت دولت در لایحه بودجه سال جاری، بازپرداخت بدهی ها را به شهرداری ها منتفی کرده است، بنابر این حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق خزانه که قرار بود به شهرداری قم تعلق یابد، عملا از بودجه امسال حذف شده است و قابلیت وصول ندارد.

وی اضافه کرد: اما این مسئله نگرانی زیادی ایجاد نمی کند و مدیریت شهری تلاش خواهد کرد تا این شکاف ایجاد شده را با دیگر درآمدها پُر کند، به بیان دیگر حدود ۶.۵ درصد از درآمدهای بودجه ۳۰۶۲ میلیارد تومانی شهرداری قم در سال جاری با این اقدام حذف شده است که باید به فکر جبران آن بود.

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر