خانه تاریخی ملاصدرا در قم ظرفیت گردشگری بین‌المللی دارد

سپهر اقتصاد - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: خانه تاریخی ملاصدرا در شهرستان کهک در استان قم ظرفیت گردشگری بین‌المللی دارد.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی قم: علیرضا ارجمندی در بازدید از خانه تاریخی ملاصدرا در قم افزود: این مکان تاریخی همچون نگینی درخشان در این استان می‌درخشد که می‌تواند علاوه بر جذب گردشگران داخلی، گردشگران خارجی را نیز مجذوب خود کند.

وی با بیان این‌که ملاصدرا از فلاسفه مشهور عصر صفوی است، که به دلیل عقاید خاص او را از مدرسه اخراج و درنهایت تبعید کردند گفت: ملاصدرا به مدت پنج یا هفت سال در کهک در تبعید زیست، اما هرگز تحقیق و پژوهش را رها نکرد.

وی با اشاره به اینکه کهک منزلگاه ملاصدرای شیرازی بود، تصریح کرد: ملاصدرا یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان اسلام و بنیان‌گذار حکمت متعالیه است و خانه تاریخی بجای مانده از او در شهر کهک، قابلیت تبدیل به موزه فلاسفه را دارد.

خانه تاریخی ملاصدرا در قم موزه فلسفه می‌شود

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی نیز در این بازدید گفت: خانه تاریخی ملاصدرا در شهرستان کهک در استان قم به موزه فلسفه تبدیل خواهد شد.

هادی میرزایی افزود: استان قم ۱۶ بنای تاریخی  قابل‌واگذاری از سوی صندوق احیاء دارد که یکی از این آثار، خانه حکیم‌باشی، معروف به خانه ملاصدرا است.

وی با بیان این‌که محوریت خانه ملاصدرا تبدیل آن به موزه فلسفه است، تصریح کرد: از بناهای اطراف این خانه می‌توان برای احداث واحدهای پذیرایی و اقامتی نیز استفاده کرد.

میرزایی ادامه داد: بنای عصاری و حلوایی که جنب خانه ملاصدرا قرار گرفته است، قابلیت تبدیل به موزه‌های تجربه‌گرا را دارد.

وی با اشاره به مزایای موزه‌های تجربه‌گرا افزود: در این نوع موزه‌ها، بازدیدکنندگان با دو شیوه عصاری و تولید حلوا به‌صورت سنتی و مدرن از نزدیک آشنا خواهند شد.

خانه تاریخی ملاصدرا در کهک یادگاری ارزشمند از اقامت این دانشمند در قم است. این خانه از خشت خام، ملات گل و سقف با تیرهای چوبی ساخته‌شده است و دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوارهای سیاه و اندود گل و تزئینات گچ‌بری ساده با کاربندی‌های زیبا در سقف است که چهار طرف آن دارای فضاهایی چهارگوش مسقف است.

خانه ملاصدرا در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محمد بن ابراهیم قوامی شیرازی ملقب به صدرالمتالهین یا ملاصدرا از بزرگان فلسفه اس

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر