درخواست شهردار قم برای برقراری مجدد سهم دولت در حمل و نقل عمومی و بافت‌های فرسوده

سپهر اقتصاد- شهردار قم با انتقاد از تدوین لایحه بودجه 1401 دولت گفت: 4 هزار میلیارد تومان نوسازی ناوگان عمومی و 10 هزار میلیارد تومان نوسازی بافت‌های فرسوده در بودجه سال آینده دولت حذف‌شده است.

وی با بیان اینکه برنامه عملیاتی دوم شهر با عنوان قم ۱۴۰۴ نیز با همکاری و همفکری متخصصین امور شهری، دانشگاه‌ها و حوزه علمیه قم تدوین و هم‌اکنون در حال اجرا است، ابراز کرد: طی شش سال گذشته حدود یک هزار پروژه بزرگ و کوچک در سطح شهر قم اجراشده است.

شهردار قم ادامه داد: اقدامات و رسالت‌های مجموعه مدیریت شهری رابطه مستقیم با زندگی مردم داشته و اگر یک روز حمل‌ونقل شهری تعطیل‌شده و یا زباله از در خانه مردم جمع‌آوری نشود، بخشی از زندگی شهروندان مختل می‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه قراردادهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر با شهرداری قم تا پایان سال ۱۳۹۸ بود که پایان آن می‌توانست بحران‌آفرین باشد تصریح کرد: با تدبیر به‌موقع شهرداری هم‌اکنون ناوگان اتوبوس‌رانی قم کاملاً نوسازی شده و عمر آن به ۲ سال رسیده است، درحالی‌که عمر این ناوگان در شهرهای دیگر حتی بالاتر از ۱۲ سال است.

دکتر سقائیان‌نژاد ابراز داشت: در گذشته دولت حمایت‌هایی از نوسازی ناوگان عمومی داشت و این در صورتی بوده که در گذشته قیمت یک اتوبوس حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود که حدود ۸۰ درصد آن را دولت پرداخت می‌کرد، درحالی‌که هم‌اکنون قیمت هر دستگاه اتوبوس به ۶ میلیارد تومان رسیده و بار این افزایش قیمت و قطع حمایت دولت فقط به دوش شهروندان و مردم افتاده است.

وی با اشاره به وضعیت شهرنشینی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۷۵ درصد از مردم کشور که حدود ۶۴ میلیون نفر را شامل می‌شود، شهرنشین هستند که اگر به ازای هر هزار نفر یک اتوبوس به‌عنوان سرانه در نظر بگیریم، نیازمند ۶۴ هزار دستگاه اتوبوس هستیم؛ درحالی‌که تولید داخلی یک‌چهارم این تقاضا را نیز تأمین نمی‌کند و با توجه به اهمیت حمل‌ونقل عمومی و اهمیت آن در مسائل زیست‌محیطی از مسئولان کشور درخواست داریم تدابیر لازم در خصوص کمبود ظرفیت تولید بیاندیشند.

شهردار قم با درخواست مجدد و تأکید بر ضرورت واردات اتوبوس برای تأمین نیاز ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، افزود: شهرداری قم طی چند سال گذشته همراه با اورهال کردن اتوبوس‌های کارکرده، ۱۸۰ دستگاه جدید خریداری و وارد سیستم حمل‌ونقلی خود کرده است.

دکتر سقائیان‌نژاد اذعان کرد: ناوگان اتوبوس‌رانی قم هم‌اکنون کاملاً نو شده و هوشمندانه با استفاده از سیستم‌های نوین مشغول خدمات‌رسانی به مردم است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ انقباضی است، اضافه کرد: یک زمانی قرار بود دولت هرسال ۴ هزار میلیارد تومان به بخش ناوگان عمومی کمک کند که این کمک‌ها کاملاً قطع‌شده است؛ همچنین دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان باید به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دهد که این نیز تحقق نیافت.

شهردار قم اظهار داشت: در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت حتی سهم ۵۰ درصدی خود در بازپرداخت اوراق مشارکت جهت نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی را نیز به شهرداری‌ها محول کرده است.

به گفته وی، در گذشته دولت ۵۰ درصد هزینه توسعه و ساخت حمل‌ونقل ریلی را در شرایطی کمک می‌کرد که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو ۷۰ میلیارد تومان بود، ولی هم‌اکنون هزینه ساخت هر کیلومتر خط ریلی به ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است و دولت سهم خود از این بخش را نیز قطع و تعطیل کرده است.

دکتر سقائیان‌نژاد ابراز کرد: با ادامه این وضع، پروژه‌های عمرانی دچار چالش و بعضاً تعطیل خواهد شد و هزینه راه‌اندازی مجدد و نهایتاً بهره‌برداری در سال‌های آینده چندین برابر، افزایش قیمت خواهد داشت.

شهردار قم گفت: در بودجه سال آینده دولت، همچنین امکان تهاتر مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دیگر با بدهی شهرداری به بانک‌ها را حذف کرده است و هم‌زمان فشار بانک‌ها بر مدیریت شهری در امر بدهکاری را حفظ نموده است.

وی یادآور شد: شهرداری‌ها خاک‌ریز نظام هستند و اگر قرار است بودجه انقباضی بسته شود باید فشار آن به شهرداری‌ها به‌صورت تدریجی باشد و از دولت محترم تقاضا داریم که حساسیت موضوع را درک و نسبت به برقراری تعهدات فوق همانند بودجه ۱۴۰۰ اقدام نمایند

خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر