دغدغه رهبران یک سازمان

مجتبی شایسته

                مجتبی شایسته بنیانگذار پاکدست کاکتوس سپهر اقتصاد: دغدغه رهبران یک سازمان، تولید یک محصول متناسب با نیاز کاربر، تجاری سازی آن و کسب درآمد مناسب از آن می باشد. با توسعه کسب و کارها ورشد سازمان ها، عناوین شغلی متفاوتی پدید آمده است. سرپرست تولید، مدیر پروژه، مدیرتولید و... اما هیچ یک از عناوین نتوانستند به طور جامع راهنمای رهبران سازمان در ارتباط با یک محصول باشد. راهنمایی که خیال رهبران سازمان را از یک محصول راحت کنند. مدیر محصولی یک عنوان شغلی است که هنوز یک ده از عمر آن نمی گذرد و خیال رهبران سازمان را نسبت به یک محصول میتواند راحت نماید.

نقش مدیرمحصول، شرح شغل و مهارت های مورد نیاز

مدیران محصول، مسئول کل چرخه عمر یک محصول یا خدمات هستند. در ادامه این نوشته اطلاعات بیشتری درباره چشم انداز شغلی، پتانسیل درآمدی و وظایف بازاریابی یک مدیرمحصول می خوانیم.

تعریف حرفه مدیرمحصول:

مدیر محصول در درجه اول مسئول تضمین فروش کالاها و خدمات هستند. قبل از بازاریابی یک محصول، مدیران میزان تقاضا و پتانسیل خرید مشتری را ارزیابی و مشتریان بالقوه رو شناسایی می کنند. آن ها همچنین بر توسعه و فرآیند برنامه ریزی و استراتژی بازاریابی و تبلیغات نظارت می کنند. مدیران معمولا با دپارتمان های مختلف یک شرکت مثل تحقیق و توسعه، تبلیغات و روابط عمومی همکاری می کنند و عملکرد تیم های مختلف یک سازمان را بهینه می کنند، به طور مثال عملکرد تیم های فنی ، بازاریابی، تحقیق و توسعه، فروش و ارتباط بامشتریان را در جهت توسعه و فروش بهتر محصول باهم هماهنگ می سازد.

آموزشهای مورد نیاز:

مدیران محصول برای توسعه و ترویج یک محصول، به آموزش های متنوع با توجه به نوع محصول نیاز دارند. حداقل مدرک آکادمیک مورد نیاز برای مدیرمحصول، مدرک کارشناسی در توسعه کسب و کار یا رشته های وابسته به آن می باشد. مدیرمحصول مشتاق از کلاس های کارشناسی رشته های بازاریابی، ارتباطات، اقتصاد و تبلیغات میتواند برای موفقیت در کار خودش استفاده کند. بیشتر مدیران محصول در حین انجام کار آموزش می بینند، این به آن ها برای اینکه با یک محصول معروف شوند کمک می کند.

مهارت های مورد نیاز:

براساس مقاله منتشر شده توسط کتابخانه عمومی دانش (PLOS)، مدیرمحصول باید مهارت رهبری و توانایی خوب در ارتباط برقرار کردن با دیگران را داشته باشد.(www.plos.org) علاوه بر آن، مهارت های سازمانی، پژوهشی، مدیریت زمان و استفاده از رایانه ها و برنامه های نرم افزاری نیز هم مهم هستند. مدیران محصول باید بتوانند استرس را تحمل کنند، زمان های سختی را در اجرای پروژه ها پشت سر بگذارند و قضاوت خوبی داشته باشند.

نقش مدیرمحصول چیست؟

وظیفه اصلی مدیران محصول هدایت یک محصول به سمت موفقیت ونیز هدایت عملکرد تیم های همکار می باشد. مسئولیت بهبود محصول که یک نقش مهم سازمانی است نیز به عهده مدیر محصول می باشد. به ویژه در شرکت های تکنولوژی محور تعیین استراتژی و نقشه راه و نیز پیش بینی سود و زیان نیز از وظایف مدیرمحصول به شمار می آید. در واقع کار مدیر محصول از نظر مفهومی شباهت بسیار زیادی به یک مدیر برند در شرکت بسته بندی کالا دارد. مدیران محصول، چشم انداز وسیعی از یک محصول را برای رهبران یک سازمان به جهت تصمیم گیری استراتژیک در قالب یک گزارش جامع فراهم می کنند. آن ها با تجزیه و تحلیل شرایط بازار چشم انداز متمایزی از محصول را ارائه می کنند و براساس تقاضای مشتری ارزش منحصر به فردی ارائه می دهند. نقش مدیرمحصول فعالیت های زیادی از استراتژی تا تاکتیک تیم ها را در بر میگیرد و رویکرد متقابل رهبران تیم ها را به ویژه در تیم های بازاریابی، مهندسی، فروش و تیم پشتیبانی بهبود می بخشد. در واقع این مدیر محصول است که می تواند چرایی، زمان و نوع کار تیم مهندسی را تعریف کند. یعنی مدیر محصول عملکرد متقابل تیم ها را از مفهوم یک محصول تا راه اندازی آن هدایت می کند.

مدیران محصول به عنوان رهبر باید پاسخگوی چه چیزهایی باشند؟

  1. استراتژی: مدیرمحصول مسئول تنظیم چشم انداز و استراتژی یک محصول است. وظیفه آن ها این است که به طور واضح ارزش تجاری محصول را برای اعضای تیم محصول بیان کنند تا آنها هدف اصلی عرضه محصول جدید را درک کنند. مدیرمحصول صاحب نقشه راه است و باید با ابتکارعمل برای دستیابی به اهداف استراتژیک برای انجام آنچه مهم است اولویت بندی کند.
  2. انتشار: مدیران محصول باید بر مبنای آنکه تیم ها چطور میخواهند به اهدافشان برسند، کارهای خود را پیاده سازی کرده و تحویل دهند، جدول زمان بندی تهیه کرده و برنامه ریزی کنند. این مسئله مهم نیست که تیم مهندسی از چه روشی برای توسعه استفاده می کند. از طرفی مدیرمحصول وظیفه تعیین تمام فرآیندهای مورد نیاز برای انتشار و هماهنگی کلیه فعالیت های مورد نیاز برای ورود محصول به بازار را دارد. این شامل از بین بردن شکاف موجود بین عملکرد تیم های مختلف و هماهنگ کردن فعالیت های آن ها می باشد. به طور مثال تیم های بازاریابی، فروش و پشتیبانی.
همچینین مدیریت وابستگی نسخه های مختلف ارائه شده از محصول برای تکمیل مراحل انتشار به عهده مدیر محصول می باشد.
  1. ایده: هرسازمان به ایده های عالی نیاز دارد، اما مدیریت و اولویت بندی آن ها دشوار است. مدیران محصول صاحب فرآیند خلاق تولید، توسعه و اصلاح ایده های جدید هستند. آنها تایید می کنند که کدام ایده ها باید به فیچرهای محصول اضافه شود؛ (اصطلاحا در تیم های فناورانه به ویژگی های یک محصول، فیچر می گویند.) تا در مسیر استراتژی محصول حرکت کنند. یعنی چه ایده هایی، محصول را به اهداف کلیدی در کسب‌و‌کار می رساند. برای همین منظور مدران محصول اطمینان می دهند که بازخوردها و درخواست های مشتریان پیوسته در فرآیندهای برنامه ریزی و توسعه محصول قرار گرفته اند.
  2. فیچرها: به هر امکان جدیدی که به نرم افزار اضافه شود و خدمت جدید ارائه یا ارزش متفاوتی تولید کند، فیچر میگویند. مدیرمحصول فیچرها را با ابتکارعمل و براساس اهداف استراتژیک اولویت بندی می کند. این امر نیازمند گرفتن یک تصمیم سخت براساس ارزشی که فیچر جدید به مشتری ارائه می دهد و تجاری سازی می شود، است. مدیر محصول مسئولیت هماهنگی الزامات هر فیچر و تجربه کاربری مورد نظر را برعهده دارد. مدیرمحصول با تیم فنی همکاری نزدیک دارد و می بایست مطمئن شود که تیم ها تمام اطلاعات خود را برای ارائه کامل محصول به بازار ارائه می دهند.
ساخت محصولات عالی، انگیزه بخش است. موفقیت محصول ساخته شده که توسط مشتری نیز تایید شده باشد زمانی رخ می دهد که گروهی از اعضای تیم با تعهد، تمرکز و اشتیاق وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. این مسیر با یک مدیرمحصول توانمند آغاز می شود که احساس مسئولیت سنگینی در مورد نقش خود و مدیریت آنچه در بالا تعریف شده است احساس کنند. وقتی کاری درست انجام شد مدیران محصول بهترین کارها را دارند.    
خبرنگار:
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر