رشد نامتعادل قم

سپهر اقتصاد-نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از انقلاب جمعیت قم ۵ برابر شده، اما از نظر امکانات و زیرساخت‌ها شاهد رشد ۲ برابری بوده ایم.

عقب ماندن توسعه امکانات قم از رشد جمعیتی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما علیرضا زاکانی در برنامه گفتگوی خبری با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عقل منفصل مجلس است و ویژگی ممتاز آن این است که تنها مرکز پژوهشی مستقیم در ارتباط با قانون گذاری کشور است، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس از جامع تخصص‌های مختلف زندگی و کار و تلاش تشکیل شده است تا بتواند یک ریل‌گذاری صحیح و مناسبی را در بحث قانونگذاری کشور در تمامی ابعاد ترسیم کند.
علیرضا زاکانی با بیان اینکه نظر مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با اف‌ای تی اف خیلی شفاف و صریح است، گفت: اف‌ای‌تی‌اف نه تنها کمکی برای رفع تحریم‌های ظالمانه در کشور نمی‌کند، بلکه خود، بندی است به پای اقتصاد کشور و عملاً اف‌ای‌تی‌اف تن دادن به چارچوب‌هایی است که با یک شفاف سازی ویژه، دست‌های خود را ببندیم. وی ادامه داد: عقل سلیم حکم می‌کند که ما نباید با دست خودمان به دنبال طناب داری را بر گردن خودمان بیندازیم. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما ۲ بودجه آفت زا در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در کشور داشتیم که در سال نود و هشت ۱۶۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم، افزود: دولت در بودجه قبلی برای سال آینده ۳۳۱ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشت که با آن تمام توان جامعه نیز گرفته می‌شد لذا ما بودجه را برگرداندیم و گفتیم اصلاح کنند. وی با تاکید بر اینکه بودجه سال آینده که در حال حاضر در مجلس درباره آن بحث و بررسی می‌شود، به دلیل تغییر اعداد تلاش شده تا برخی از کسری آن جبران شود و بخشی از موارد مورد ادعای دولت در فروش بشکه نفت اصلاح و واقعی شود تا شرایط به سمتی رود که بودجه قابل اعتنا و اعتماد‌تر بشود، ادامه داد: کل بودجه‌ها که در مجلس، بحث و بررسی قرار می‌گیرد ۷ تا ۱۰ درصد تغییر می‌کند و تغییر آن‌چنانی نسبت به افرادی که تنظیم می‌کنند ندارد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه بودجه امسال یک بودجه سیاسی بود و یکی از نقاطی که انسان تأسف می‌خورد این است که دولت به جای کار کارشناسی یک بودجه سیاسی را تقدیم مجلس کرده است، گفت: وجود ناترازی‌های مختلفی در بودجه باعث شد مجلس، هم بودجه را واقعی کند و هم عدالت را تنظیم نماید. زاکانی عقب نشینی اروپایی‌ها از موضعگیری تند علیه ملت ایران در موضوع هسته‌ای را ناشی از وجود یک صدای واحد در کشور و تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران ارزیابی کرد و افزود: با قانونگذاری و اتحاد مناسب به دنیا نشان دادیم نمی‌توانند ملت ایران منفعل و گوشه نشین کنند وی افزود: قطعاً در سال‌های آینده نیز برخی از این کشور‌ها منفعل‌تر خواهند شد و ایران اسلامی روز به روز با عزت‌تر و قدرتمندتر در سطوح مختلف بین‌المللی خواهد شد. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش درباره مشکلات بودجه‌ای استان قم گفت: مجمع نمایندگان استان بدنبال تغییرات محسوس در بحث بودجه استان است و معتقدیم این اصلاحات باید با اراده استانی و البته تغییراتی در پارامتر‌های بودجه ریزی در سازمان برنامه و بودجه است.
وی ادامه داد: مثلاً باید به اقتضای توانمندی‌های درون استان و بخش‌های آن باید پارامتر‌های سازمان مدیریت برای اختصاص بودجه به یک استان تغییر کند و تلاش می‌کنیم تا با ارائه رویکرد جدیدی ناظر بر تعاریف استانی مبنی بر ظرفیت و توانمندی‌های استان رقم اختصاص بودجه استان در سال‌های آتی شاهد رشد کند. علیرضا زاکانی با بیان اینکه نیازمند تحول جدی مدیریتی در استان قم هستیم تا شرایط بودجه‌ای در آینده به سمتی برود که اجحافی در حق مردم و کارمندان قمی صورت نگیرد، گفت: از ابتدای انقلاب تا به حال در قم رشد جمعیت ۵ برابر شده است، اما امکانات حداکثر ۲ برابر رشد کرده و به تبع دستگاه‌های استانی نیز رشد جدی را در سطح کشور نداشته‌اند. وی درباره افزودن شهر به استان قم برای دریافت بودجه بیشتر استان قم نیز گفت: این مسئله مخالفان و موافقانی دارد و در وزارت کشور در حال بحث و بررسی است، ولی هنوز تصمیمی درباره آن گرفته نشده است و در مرحله بررسی کارشناسی است چنانچه همگان به دنبال اتخاذ تصمیمی هستند تا به نفع مردم قم باشد.
زاکانی با بیان اینکه وجود فرودگاه در قم لازم و قطعی است و در این راستا نیز جلساتی را با مسئولان قضائی استان برای رفع مشکلات حقوقی داشتیم بعد از آن نیز با سرمایه گذار اصلی و مدیرعامل یکی از بانک‌ها و حتی وزارتخانه حدود ۴ ماه گذشته برگزار شده و اعلام آمادگی برای از سرگیری عملیات عمرانی فرودگاه شده است گفت: کم و کیف راه‌اندازی آن در دبیرخانه مجمع نمایندگان استان در حال بحث و بررسی با مسئولان استان است تا ببینیم از کدام مسیر بهتر این مسئله حل خواهد شد تا مردم از این فرودگاه بهره و نفع لازم را ببرند. وی درباره موضوع مونوریل قم هم با اشاره به اینکه بهره برداری از این طرح نیازمند طرحی است که بتواند آورده اقتصادی و یا توجیهی داشته باشد گفت: طرح‌هایی برای تکمیل مونوریل قم وجود دارد ازجمله اینکه همان سرمایه گذار فرودگاه بیاید و این مسیر را تا فرودگاه ادامه دهد که این موضوعات باید به صورت دقیق و کارشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد بعد تصمیم سازی شود.
نماینده قم در مجلس درباره بهر برداری از مترو قم هم با اشاره به برگزاری جلسات با پیمانکار طرح گفت: برآورد‌ها این هست که بخشی از مترو قم در سال آینده به بهره برداری برسد. وی در پایان یکی از مهمترین مشکلات استان قم را فقدان چشم انداز برای توسعه قم بیان کرد و افزود: در بررسی‌های ما سند‌های مختلفی در این زمینه جمع آوری شده، اما هر کسی می‌آید هر کاری را می‌خواهد انجام می‌دهد و نفر بعدی می‌آید و نظر خود را می‌خواهد عملی کند و این از مشکلات بزرگ این استان است.
خبرنگار: سید علی رضا فقاهتی
مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
ارسال نظر