روایت کارآفرینی که بخشی از نیاز قم به گوشت قرقاول را تامین کرد

روایت کارآفرینی که بخشی از نیاز قم به گوشت قرقاول را تامین کرد

سپهر اقتصاد- «امیری زاده» جوان کارآفرین قمی است که با تولید و توزیع سالانه ۵ هزار قطعه گوشت قرقاول تلاش کرده تا بخشی از نیاز استان قم را تأمین کند.

به گزارش مهر، حسین طالب علی: فرقی ندارد شاغل باشی یا نباشی، مهم نیست چقدر سرت شلوغ باشد، اگر انگیزه داشته باشی توهم می‌توانی یک کارآفرین شوی؛ چرا که تمام لوازم یک کارآفرین موفق انگیزه است و بس. اگر هدف داشته باشی می‌توانی هم پله‌های موفقیتت را بسازی و بالا بروی و برای سایر جوانان این مملکت نیز شرایط کار و کسب درآمد فراهم کنی.

استان قم چنین افراد با انگیزه و کارآفرین کم ندارد. «امیر امیری‌زاده» ۴۲ سال سن دارد و با مدرک کاردانی جرم شناسی، یکی از کارآفرینان بخش پرورش، کشتار و توزیع قرقاول استان قم است.

قرقاول یکی از گونه‌های پرنده بومی آسیا است که به خاطر رنگ روشن و زیبای پرهایش معروف است. گوشت قرقاول به خاطر کالری پایین اما پروتئین بالا، به عنوان یکی از جایگزین‌های گوشت مرغ استفاده می‌شود. جدای از آن گوشت این پرنده در بردارنده ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری نیز هست که گوشت مرغ یافت نمی‌شوند.

جالب است بدانید امیری‌زاده نه دنبال کار می‌گشت و نه نیاز به شغل دوم داشت، او کارمند سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم است و وجود همین انگیزه باعث شد با داشتن شغل مناسب سراغ پرورش این پرنده برود. به همین خاطر برای آگاهی از کم و کیف کارش با او به گفت‌وگو نشستیم.

*چه شد که جذب این کار شدید و چند سال است این کار را شروع کردید و چه سختی‌هایی را پشت سر گذاشته‌اید؟

شغل من به گونه‌ای بود که برای بازرسی به فروشگاه‌ها و اماکن مختلف می‌رفتم. یک روز هم برای بازرسی به فروشگاهی رفتم و دیدم قرقاول منجمد شده از استان‌های دیگر وارد کرده‌اند و به صورت یخ‌زده و منجمد می‌فروشند. جرقه‌ای در ذهنم زد که چرا این پرنده در همین استان قم پرورش و توزیع داده نشود تا به صورت تازه به دست مردم برسد و احتیاجی به وارد کردن قرقاول منجمد از استان‌های دیگر نباشد، بنابراین سراغ این کار رفتم.

حدود ۹ سال است که کار می‌کنم و به نظرم سخت‌ترین مرحله‌ای که یک تولید کننده در استان قم می‌تواند با آن رو به رو شود قوانین اخذ مجوز و همچنین برخورد مسئولین است. وقتی یک تولید کننده شروع به کار می‌کند مسلماً سختی‌های مختلفی را پیش رو دارد؛ اما با این حال برای کمک به استان این راه را در پیش گرفته اما مسئولین، زمان دادن مجوز، مدام دنبال مشکلات کار ما می‌گشتند تا آن‌ها را پررنگ کنند و اصلاً دقت نمی‌کردند این کار به نفع استان است و به جای نشان دادن راه حل، کمک یا حمایت مدام موانع را پررنگ‌تر نشان می‌دهند. من حتی یک سرمایه‌گذار از کشور عمان پیدا کردم که می‌توانستم کارم را گسترش دهم اما به خاطر سخت گیری‌های مجوز متأسفانه این کار انجام نشد.

*از چه نظر پرورش قرقاول به نفع استان قم بوده و ظرفیت تولید شما چقدر است؟

نه تنها پرورش قرقاول بلکه تمام کارهای تولیدی مسلماً به نفع استان است، اما منفعت پرورش، کشتار و توزیع قرقاول در این است که می‌تواند از بالا رفتن قیمت مرغ جلوگیری کند؛ چرا که دانه و غذای قرقاول یک ششم غذای مرغ است و قطعاً با افزایش قیمت دانه آنقدر که قیمت مرغ بالا می‌رود؛ قیمت قرقاول بالا نمی‌رود و مردم می‌توانند با خرید گوشت قرقاول شرایط بهتری داشته باشند و استان هم دیگر احتیاجی به وارد کردن قرقاول منجمد شده ندارد.

قرار بود بخشداری کهک زمین چهار هزار متری در اختیار من بگذارد تا کارم را توسعه دهم و آمار پرورش و توزیع را بالا ببرم؛ اما متأسفانه با عدم حمایت مسئولین این کار همچنان انجام نشده و من در زمین کوچک خودم به همراه همسر و دو خواهرزنم می‌توان گفت سالانه ۵ هزار قطعه می‌فروشم که البته اگر زمین بزرگ‌تر بود به ۳۰۰ هزار قطعه هم می‌رسید.

*چه نهادهایی برای تقویت کسب و کار از شما حمایت کردند؟

تنها ارگان حامی من بسیج سازندگی بود که کمتر از یک هفته به من تسهیلات داد و زمانی که من کرونا گرفتم و تقریباً داشتم این کار را رها می‌کردم، بسیج سازندگی با رایزنی‌ها و صحبت‌هایش مرا منصرف کرد. من از طرف استان‌های دیگر هم دعوت شدم تا کارم را آنجا ادامه دهم در شرایط بسیار بهتری که مسئولین آن شهرها فراهم می‌کردند اما بخاطر ارادت به حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران مهاجرت نکردم و صرفاً از طریق فضای مجازی و ویدئو به کارآفرینان بخش پرورش قرقاول آن شهرها مشاوره رایگان می‌دهم.

در این مسیر عنایت خداوند شامل حال من شد و همسرم نیز تمام تلاشش را برای موفقیت من کرد و در دوران بیماری‌ام تمام کارهای سنگین و سبک کارگاه بر عهده او بود و ممنون او هستم و پس از همسرم هم این بسیج سازندگی بود که حامی من بود.

خبرنگار: نجمه وفایی
مطالب مرتبط

نظرات

Comments are closed.